آب ژاول جایگزین کلر

 

 

 

 

 

KN2-10102

مدیر عامل آبفای تهران اعلام کرد: آب ژاول جایگزین کلر


تا به حال آب سفید خورده اید ؟ منظور من آب شیری رنگ است، گاهی اوقات که شیر آب منزل را باز می کنید با این پدیده مواجه می شوید، حتی صدای خش خش آن را هم می شنوید. کاشف به عمل می آید؛ دوستان ما در شرکت آبفا زحمت کشیده و به مخازن آب کلر زده اند تا از این طریق میکروب ها را تار و مار کنند ! چاره ای ندارید باید مدتی صبر کنید تا وضعیت آب به حالت اول بر گردد. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؛ کلر اصولا خطرناک بوده و به علت گاز موجود در مخازن ذخیره آنها حتی ممکن است باعث انفجار شود ! اواسط تیرماه  بود که مدیر عامل آبفای استان تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد : استفاده از کلر برای میکروب زدایی آب آشامیدنی تهران به دلیل خطرات آن از ابتدای سال جاری ممنوع و از سیستم آب ژاول برای این مهم استفاده می شود. محمد پرورش با بیان این مطلب افزود : در سطح شهر تهران 70 مخزن بزرگ آب وجود دارد که برای کلرزنی هر کدام به کپسول های یک تنی کلر نیاز بود در حالی که وجود این کپسول ها به خودی خود خطر آفرین بودند بنابراین تصمیم گرفتیم این تجهیزات از سطح مخازن جمع آوری شده و به خارج از شهر منتقل شوند و اکنون به جای استفاده از کلر، از سیستم آب ژاول برای تمیزی آب آشامیدنی استفاده می کنیم که بسیار بهتر از سیستم کلر زنی است.

 

 

 

آب ژاول  چیست ؟

(( آب ژاول)) ماده ای سمی است که رنگ آن نزدیک به زرد و طعم و بوی آن تند است. خاصیت ضدعفونی کننده آب ژاول به دلیل تولید کلر آزاد می باشد. این محلول را ((برتوله)) کشف کرد و چون نخست در  محله (( ژاول)) پاریس تولید می شد، به آب ژاول معروف شد. آب ژاول را از دمیدن گاز کلر در محلول سدیم هیدروکسید تهیه می کنند. از جمله آزمایش هایی که روی آب ژاول انجام می شود، تعیین مقدار کلر آزاد و تعیین مقدار ( NaOH) است.

در حالت معمول، آب ژاول را برای گندزدایی و بوزدایی به کار می برند. از این ماده در صنعت به عنوان رنگ زدا و سفیدکننده پارچه و خمیر کاغذ نیز استفاده می شود. در مصارف خانگی برای ضدعفونی کردن سبزی ها و سفید کردن رخت ها به هنگام رختشویی نیز از آب ژاول استفاده می کنند. به طور کلی، آب ژاول محلولی ناپایدار است و در اثر حرارت و نور به تدریج خاصیت خود را از دست می دهد. در حال حاضر این محلول با نام های گوناگون در بازار به فروش می رسد.

 

 

 

 

ژاول خطر ندارد

گاهی اوقات که خیلی تشنه می شویم آب کلردار را بی مهابا می خوریم، چون مطمئنیم فقط برای کشتن میکروب ها خلق شده است نه آدم ها ! مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آبفای استان تهران که برای نخستین بار بحث استفاده از آب ژاول برای تصفیه آب استان تهران توسط او مطرح شد، در مورد آب ژاول مورد استفاده برای تصفیه آب تهران دارای نشان استاندارد از موسسه تحقیقات صنعتی ایران می باشد که  به تایید 20 نفر از متخصصان رشته های شیمی، داروسازی و دکترای شیمی کاربردی رسیده است. بنابراین باید اذعان کرد که به هیچ وجه برای انسان ها مشکلی ایجاد نمی کند. احمد مشیری در پاسخ به این سوال که چرا آب ژاول جایگزین گاز کلر برای تصفیه آب شده است، تاکید کرد : گاز کلر دارای 9/99 درصد خلوص گاز کلر تحت فشار در مخزن های هزار کیلویی است که به نوعی این گازهای کلر را به بمب کلر تشییه کرده اند و بسیار هم خطرناک است. بنابراین اگر گازهای کلر به هر دلیلی منفجر شوند تا شعاع 5 کیلومتری خود را دچار حادثه می کنند، از طرف دیگر، در اغلب کوچه و پس کوچه های تهران این مخازن گاز کلر وجود دارند. حادثه هم که خبر نمی کند، لذا استفاده از آب ژاول جایگزین مناسبی بود. وی با بیان اینکه آب ژاول دارای خلوص 15 درصد است، گفت : تهران دارای 100 مخزن است و در حال حاضر برای تصفیه آب آنها از آب ژاول استفاده می شود اما گاز کلر در حال حاضر در تصفیه خانه ها ( به علت دارا بودن آب های سطحی) همچنان مورداستفاده قرار می گیرد. ضمن اینکه تاکید می کنیم؛ تفاوتی از بابت استفاده از آب ژاول به جای گاز کلر وجود ندارد و مشترکان استان تهران هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند. به گفته مشیری، جایگزین کردن آب ژاول برای تصفیه آب تهران به جای استفاده از گاز کلر، تا کنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه در برداشته است.

 

مقایسه فنی

چناچه گاز کلر را در محلول سود سوزآور وارد کنید، آب ژاول تولید می شود. تمامی مخازن و لوله های داخلی آن، که برای تولید مایع سفید کننده به کار می روند باید از جنس ( PVC) باشند، زیرا گاز کلر در مجاورت با رطوبت با هر فلزی ترکیب می شود. در داخل مخزن سود را می ریزند و از پایین گاز کلر را وارد می کنند. میل ترکیبی گاز کلر با سود بسیار زیاد است، به همین دلیل گاز کلر در خلال زمانی که از ته مخزن به سطح مخزن می رسد، جذب می شود. در اینجاست که هرچه خروجی گاز کلر از سطح مخزن کمتر باشد، نشان دهنده این است که واکنش دارد به خوبی صورت می گیرد. آنچه در رابطه با تهیه آب ژاول به روش فوق اهمیت دارد، دقت در کنترل، به هنگام تولید آن است زیرا چنان تزریق کلر قبل از خاتمه عمل متوقف نشود، واکنش بر عکس شده و به سرعت دما بالا رفته و محصول از بین می رود. حسگری که اپراتور واحد تولید آب ژاول را در قطع به موقع تزریق گاز کلر یاری می دهد ( OPR) نام دارد و بر اساس اکسایش / کاهش کار می کنند. اگر ( PH ) به حدود 2/12 تا 12 برسد واکنش پایان یافته است ولی از آنجا که هرچه محیط سردتر باشد واکنش نیز بهتر صورت می گیرد، بنابراین باید دقت شود تا دما از 42 درجه سانتیگراد بالاتر نرود. در یک تولید نرمال، گاز کلر از حدود 20 درجه شروع شده و در دمای 42 درجه پایان می گیرد. از جمله شرکت های تولید کننده عمده آب ژاول در ایران می توان به پتروشیمی شیراز و پتروشیمی بندر امام اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;