از هوا، آب آشامیدنی بخورید

محققان دانشگاه تگزاس واقع در آستین آمریکا دستگاه جدیدی را ساختند که قادر است با استفاده از انرژی خورشیدی، رطوبت موجود در هوا را جذب کرده و آن را به شکل آب آشامیدنی پاک جمع آوری کند.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در اغلب روش های مورد استفاده برای جذب آب از هوا، از یک فرایند چگالش بخار استفاده می شود که مستلزم صرف انرژی زیادی است اما این فناوری جدید تنها با دریافت انرژی خورشید و با کمترین میزان مصرف انرژی قادر است آب موردنیاز یک منزل مسکونی متوسط را در طول روز تامین کند.

محققان در ساخت این فناوری از هیدروژل هایی استفاده کردند که به شدت جاذب رطوبت هستند و با دریافت گرمای حاصل از انرژی خورشید، آب آزاد می کنند. در آزمایشات اولیه مشخص شد این سیستم به ازای هر یک کیلوگرم هیدروژل، روزانه ۵۰ لیتر آب آشامیدنی فراهم می کند.

این سیستم منحصربه فرد هم در محیط های مرطوب و هم در محیط های خشک به خوبی عمل می کند، به همین علت جایگزین مناسبی برای فناوری به کار رفته در سیستم های تصفیه آب خورشیدی و سایر روش های جذب آب از هوا محسوب می شود.

مهمترین کاربردهای این فناوری تامین آب پاک در هنگام وقوع بلایای طبیعی، تهیه آب موردنیاز ساکنان مناطق خشک و دورافتاده و همچنین تامین آب آشامیدنی برای ساکنان کشورهای درحال توسعه است.

محققان این فناوری را به عنوان یک اختراع به ثبت رسانده اند و اکنون در تلاشند تا آن را تجاری سازی کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.

منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;