تولید مهندس بدون توجه به نیاز بازار

وزیر راه و شهرسازی اخیرا ضمن انتقاد از عدم تطابق حوزه مهندسی با شیوه های ساخت و ساز امروز گفته است: ما در گذشته استعداد و ظرفیت بالایی در حوزه مهندسی ساختمان داشته ‌ایم که با تغییر نسل و شیوه‌های فرآیندی ساخت‌ و ساز امروز نتوانسته است منطبق شود و به همین خاطر امروزه دچار عقب‌ افتادگی‌هایی شده‌ایم و این بار سنگینی است که رفع آن‌ بر دوش ماست.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد اسلامی همچنین با بیان اینکه شیوه‌های ساختمان‌سازی در کشور به ‌سوی صنعتی سازی پیش رفته است، ولی نظام هوشمندی که این فرآیند را در کشور کنترل کند، همزمان با آن جلو نرفته است، معتقد است: این امر به این خاطر است که سازمان نظام‌ مهندسی به بلوغ نرسیده است؛ مجهز نیست و به سیستم‌ های پیشرفته نظارتی تجهیز نشده است تا بتواند بر فرآیند ساخت به ‌صورت برخط نظارت کند و رفتار عملکردی ساختمان را بر اساس نقشه‌های تهیه ‌شده ارزیابی کند.
به روزرسانی مهندسان از طریق تعامل با کشورهای پیشرو
در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان در خصوص این انتقاد وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اگر از دیدگاه کارشناسی به این قضیه نگاه کنیم و جایگاه کشور را با جاهایی که وزیر راه مقایسه می کند، در نظر بگیریم، متوجه می شویم که ما نمی توانیم به صورت منفرد فقط وضعیت یک صنعت در کشور را با صنایع کشورهای دیگر مقایسه کنیم.
سعید یزدانی در ریشه یابی این مسئله اظهار داشت: بنابراین اگر این موضوع را نسبی ببینیم، نمی توان گفت که این حرف وزیر راه صحیح است.
اما می توان از طریق برقراری تعامل با کشورهای پیشرو و حتی در صورتی که امکان تبادل تجربیات از طریق مجامع مشترک بین مهندسان با کشورهایی که از ما جلوتر هستند، فراهم شود؛ می توان دانش مهندسان را در این حوزه به روزرسانی کرد.
جایگاه نازل مهندسان ناظر در بین ورودی‏ دانشگاه ‏ها
یزدانی با تاکید بر اینکه دستیابی به این موضوع تنها به سازمان نظام مهندسی ساختمان برنمی گردد، ادامه داد: متاسفانه سیستم آموزشی ما نیز دارای مشکل است و به ویژه در بخش آموزش و تربیت مهندسان مشکلات فراوانی وجود دارد.
وی اضافه کرد: در بخش تربیت مهندسان به گونه ای عمل شده که جایگاه مهندسان ناظر، نازل ترین جایگاه را در بین ورودی های دانشگاه ها دارد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان درباره دلایل بروز این معضل گفت: مهمترین عاملی که باعث می شود این مشکل به وجود بیاید، این است که بدون توجه به نیاز موجود در بازار، مهندس تولید می شود.
وی ادامه داد: سپس بعد از فارغ التحصیلی این مهندسان و ورود آنها به بازار کار، به آنها پروانه اشتغال ارائه می شود، بدون اینکه توجه شود که آیا اصلا بازاری برای اشتغال و کارکرد آنها وجود دارد و یا این امکان برای آنها فراهم نیست.
یزدانی خاطر نشان کرد: بنابراین شاید یکی از معضلاتی که خود را در پیشرفت صنعت ساخت و ساز نمود می دهد، همین موضوع باشد که دانشگاه های ما نتوانسته اند رسالت خود را در این بخش ایفا کنند.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;