گفتگو با طراح اولین موتور الکتریکی بهینه شده خودرو در جهان

مسعود شاهپوری جاه

مسعود شاهپوری جاه به همراه تیم آستیاژ ارائه دهنده پروژه موتور برقی خودرو هستند، طرحی که برای نخستین بار در سطح جهان ارائه شده است و در داخل کشور ثبت اختراع شده است.

 

 

 

این افتخار آفرینی بهانه ای شد تا با مسعود شاهپوری جاه دانشجوی نخبه دانشگاه آزاد کرج همراه شویم و طی گفتگویی متفاوت از جزئیات این طرح، از دغدغه های این دانشجوی نخبه و سوابق درخشانی که وی در کارنامه خود به ثبت رسانیده آگاه شویم که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

 

خودتان را برای ما معرفی کنید:

 

مسعود شاهپوری جاه هستم در تاریخ 02/05/1370 در خانواده ای متعادل از نظر مذهبی و متوسط از نظر مالی در شهر کرج متولد شدم و اصالتاً آذری زبان هستم. پدر و مادرم هر دو دیپلمه میباشند و من فرزند ارشد خانواده ام و دو خواهر دارم که یک خواهرم دانشجوی مدیریت صنعتی است و دیگری هم کلاس چهارم ابتدایی میباشد.

 

سوابق تحصیلی خودتونو توضیح بدین:

 

بنده از مقطع ابتدایی تا پیش دانشگاهی در مدارس دولتی تزکیه و قریشیهای آموزش و پرورش ناحیه یک کرج درس خواندم و در دو رشته ریاضی و فیزیک و علوم تجربی تحصیل کردم و دو دیپلم گرفتم. و لازمه این را هم عرض کنم که هیچ کلاس کنکوری هم نرفتم و بنا به دلایلی در آزمون سراسری دانشگاه های دولتی نیز شرکت نکردم. از کودکی هروقت از مقابل دانشگاه آزاد کرج میگذشتم آرزو میکردم که روزی در این دانشگاه تحصیل کنم و چون که من همیشه اهدافم را بر اساس ارزوهایم تعیین میکنم و عقیده دارم که انسان به هرچه فکر کند می رسد، به ارزویم رسیدم.

 

در چه مقطعی تحصیل می کنی؟

 

همانطور که عرض کردم از کودکی ارزو داشتم در دانشگاه آزاد کرج تحصیل کنم و در حال حاضر نیز در مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در حال ادامه تحصیل هستم.

 

به چه کاری مشغولی:

 

تا قبل از دولت فعلی به عنوان مشاور جوان رییس جمهور و مشاور جوان استاندار البرز مشغول به فعالیت بودم که با تغییر دولت ،فعلا فقط مشغول یکی از مهم ترین و اصلی ترین پروژه های خود که منجر به انقلابی عظیم در صنعت خودروسازی جهان خواهد شد هستم که در ادامه بیشتر در مورد این پروژه توضیح خواهم داد.

 

از ابتدای راه موفقیت خودت بگو و طرحی که ارائه دادی مقامات و رتبه های علمی ات؟

 

من از کودکی خیلی بلند پرواز بودم و آرزوهای بزرگی داشتم و دارم و اهدافم را بر مبنای ارزوها یم تعیین میکنم و خوشبختانه تا الان به هر ارزویی که منجر به تعیین هدف شد رسیده ام و هنوز هم ارزوهای بزرگی دارم که برایشان هدف تعیین کرده ام. یادم هست از کودکی هروقت سرگذشت زندگی مخترعان و مشاهیری همچون ادیسون، بل، رادرفورد، انیشتن، دکتر حسابی، و… را میخواندم و یا در تلوزیون اساتید بنام و دانشمندان را میدیدم آرزو میکردم بتوانم همانند این افراد در عرصه علمی صاحب نظر باشم و از سال اول دبیرستان یعنی اواخر سال 1384 و در 14 سالگی وارد عرصه تحقیق و پژوهش شدم و با دو نفر از دوستانم به پژوهشسرای دانش آموزی معلم آموزش و پرورش ناحیه یک کرج مراجعه کردیم و یک گروه تشکیل دادیم با نام ایرانسازان و شروع کردیم به فعالیت بر روی پروژه ای با عنوان داروی جلوگیری از خونریزی های خارجی که پس از یکسال فعالیت توانستیم دارویی را بسازیم که قادر بود کمتر از یک ثانیه از خونریزیهای خارجی حتی شاهرگ جلوگیری کند و اولین ثبت اختراعم را در سال 1385 انجام دهم اما پس از آن به دلیل عدم حمایت مسئولین و مشکلات فراوان موجود در عرصه پژوهش، گروه ما از هم پاشیده شد و آن دو نفر از دوستانم هر کدام به دنبال کار دیگری رفتند اما من بر هدف خود استوار ماندم و راهم را ادامه دادم و پس از مدتی در همان سال 1385 با دو نفر دیگر از دوستانم که جا دارد نامشان را ذکر کنم آقای مهدی شمس و داود رستگار تیمی را با نام آستیاژ تشکیل دادیم و فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی را آغاز کردیم و بیشترین توان و هزینه خود را بر روی مهمترین و اصلی ترین پروژه خود که از همان سال ایده اش در بین ما مطرح بود گماردیم که این پروژه تحت عنوان موتور بنزینی تبدیل شده به برقی با توان و قدرت برابر با موتورهای احتراقی قابل نصب بر روی انواع خودروهای سبک و سنگین، برای اولین بار در دنیا بود.

 

در ادامه به توضیح این طرح می پردازم اول لازم است معنای نام تیم را عرض کنم آستیاژ یکی از نام های اصیل ایرانی و نام یکی از سرداران کوروش، به معنای دقت، سرعت، استحکام و امنیت است. در مورد پروژه موتور برقی خودرو باید عرض کنم این طرح که برای نخستین بار در سطح جهان ارائه شده است می تواند انقلابی عظیم در صنعت خودرسازی جهان به وجود آورد. این طرح در داخل کشور ثبت اختراع شده است.

 

لازم است این مطلب را عرض کنم که از سال 1385 که استارت این پروژه را زدیم هیچگونه حمایتی از هیچ ارگان وسازمانی نشدیم و تماما با هزینه شخصی بوده و با توجه به اینکه خانواده های ما مرفه نیستند فکر نکنید از پدرمان پول گرفتیم و این پروژه را انجام دادیم!

 

خیر، ما در حین اینکه این پروژه را دنبال میکردیم و بر روی آن فعالیت میکردیم اختراعات دیگری نیز انجام دادیم و از محل فروش آن اختراعات و اخذ تسهیلات بانکی که هنوز اقساط برخی از آن تسهیلات را پرداخت میکنیم منابع مالی پروژه را تامین میکردیم و بالغ بر 300 میلیون تومان تا سال 1389 صرف این پروزه کردیم و در سال 1389 موفق شدیم به یک مکانیزم برسیم و نمونه آزمایشگاهی موتور را برای اثبات مکانیزم طراحی کنیم و بسازیم که ان نمونه موجود است اما متاسفانه در همان سال وزارت صنایع برای حمایت شرط کرد که باید موتور وارد طراحی نیمه صنعتی شود و بر روی خودرو نصب شود تا مورد تست میدانی قرار گیرد و اگر همه مسائل موفقیت آمیز بود بعد از ما حمایت می کند که متاسفانه به دلیل اینکه اعضاء تیم دیگر توان مالی نداشتیم نتوانستیم به تنهایی این شرط را جامع عمل بپوشانیم و با آقای دکتر حاجی خانی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج موضوع را در میان گذاشتیم و ایشان به خوبی استقبال کرد که جا دارد از همینجا از ایشان تشکر کنم و طرح ما را برای اخذ بودجه به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ارسال کردند که در مرحله اول سازمان مرکزی با پرداخت مبلغ پنجاه میلیون تومان برای شروع پروژه موافقت کردند تا پس طی فاز اول ما بقی بودجه را اختصاص دهند و ما نیز قصد داشتیم با یاری خداوند و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تا پایان سال 1390این طرح را بر روی خودری سمند به عنوان نمونه نیمه صنعتی اجرایی کنیم ولی متاسفانه با تغییر و تحولات در ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تمام مسائل تغییر کرد و جالب است این نکته را عرض کنم که طرحی که یکبار از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد توسط داوران کمیته تخصصی مکانیک و برق دانشگاه تایید شده بود را دوباره برای بازداوری فراخواندندو متاسفانه از داورانی در کمیته جدید استفاده کردند که از سطح علمی مناسبی برخوردار نبودند و تنها سوالشان این بود که موتور را باید عملی و عملکرد آن را به ما نشان دهید که با هر عقل سلیمی میتوان فهمید که وقتی از نظر مالی پروژه تامین نشده و هنوز پروژه تکمیل نشده است چگونه میتوانیم علکرد موتور طراحی شده برای سمند را به آنها نشان دهیم و جالب است این را عرض کنم که نظر اساتید بنام و صاحب نظر کشور را در مورد پروژه قبول نداشتند و متاسفانه این نگاه های کوتاه در پژوهش که با انها مواجه هستیم منجر شد تااین پروژه در زمانبندی که مشخص کرده بودیم و قرار بود در دهه فجر سال 1390 به اتمام برسد و آماده رونمایی گردد تا کنون مسکوت مانده وفقط 50 درصد پیشرفت داشته باشد . امیدواریم مسدئولین چاره ای بیندیشند تا این پروژه ملی و جهانی هرچه سریعتر به اتمام برسد پروژه ای که بنز خواهان خریداری آن بود ولی به دلیل اینکه ما میخواهیم این طرح با نام ایران به جهانیان عرضه گردد این پیشنهاد شرکت بنز را رد کردیم شاید هم ما اشتباه کردیم کشوری که برخی مسئولینش مارا تشویق میکنند که از ایران برویم و خودشان به فکر آبادانی کشور نیستند و عقیده شان هم این است که ما جهان سومی هستیم آیا ما سه جوان میتوانیم با این مسئولین به توافق برسیم !!! هرچند که در دولت جدید اصلا نمیتوان مسئولی را ملاقات کرد چه برسد به اینکه با انها به توافق برسیم!! بگذریم کمی درد دلهایم تازه شده و زیاده گویی کردم.

 

همانطور که عرض کردم بنده از سال 1384 وارد عرصه تحقیق و پژوهش شدم و موفق شدم پروژه هایی را انجام دهم که یکی از مهمترین آنها را در بالا توضیح دادم برخی موفقیت هایی که بنده در این سالها توانستم کسب کنم تیتر وار عرض میکنم

 

ثبت 21 اختراع که 5 مورد آن صنعتی شد البته با سرمایه گذاری افراد حقیقی نه حمایت دولت.

 

عضو بنیاد ملی نخبگان ریاست جمهوری

 

برگزیده جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره ملی کارافرینی شیح بهایی

 

برگزیده دو دوره متوالی جشنواره علم تا عمل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

مخترع برتر دانشگاه آزاد اسلامی

 

جز صنعتگران برتر کشور

 

کسب مدال طلای المپیاد مخترعان کشور

 

جوان نمونه مخترع

 

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد و کشور

 

مخترع بسیجی نمونه سپاه حضرت سیدالشهدا

 

برگزیده اولین نمایشگاه اختراعات مجلس شورای اسلامی از سوی فراکسیون مخترعان مجلس

 

پژوهشگر جوان نمونه شهر کرج

 

پژوهشگر برتر استان البرز

 

عضور انجمن مخترعین کشور

 

برگزیده جشنواره نوآوری و شکوفایی بنیاد ملی نخبگان

 

برگزیده همایش بین المللی موتور تهران

 

و … لازم این مطلب را عرض کنم که در حوزه های سیاسی و اجتماعی نیز مقالاتی و تالیفاتی نیز دارم

 

ضمناًساخت مستند زندگی اینجانب به عنوان پژوهشگر برتر کشور از سوی شبکه سوم سیما صورت گرفت و در سال گذشته از این شبکه پخش شد.

 

عوامل موفقیت شما چه بود؟

 

ببینید مهمترین و اصلی ترین دلیل موفقیت برای هر انسانی توکل به خدا و ائمه معصومین است و در کنار ان خودباوری و اعتماد به نفس است و همچنین هدف داشتن برای زندگی و برنامه ریزی برای رسیدن به ان اهداف از اصول موفقیت است من خاطرم هست در کودکی و نوجوانی و حتی الان خیلی بلند پروازی میکردم و پدرم به من میگفت پسر انقدر بلند پروازی نکن در واقعیت زندگی کن و من همیشه در پاسخ به پدرم میگفتم که اینها بلند پروازی نیست اهداف من برای زندگیمه و روزی خواهی دید که به تک تک این بلند پروازی هایم می رسم و همان هم شد و خدا را شاکرم که این لطف و عنایت را به من داشت تا در راهی که برای خود برگزیدم موفق باشم . و من بر این عقیده دارم که اگر انسان خودش به کاری که میخواهد انجام دهد مطمن باشد و به خودش ایمان بیاورد و به خدا توکل کند قطعا موفق خواهد شد. و یکی دیگر از از عوامل موفقیت دعای خیر پدر و مادر است.

 

مشوق شما چه کسانی بودند؟

 

مشوق اصلی من پدر و مادرم بودند و جا داره از همینجا از صمیم قلبم از آنها تشکر کنم و دستشان را میبوسم که همواره مرا تشویق میکردند تا در کارم موفق باشم و دعای خیر آنها بود که من توانستم فردی مفید برای کشورم باشم.

 

برنامه ات برای آینده چیست؟

 

برای آینده که برنامه فراوانی دارم اما مهمترین انها ادامه تحصیلاتم تا مقطع دکتری است و راه اندازی و ساخت کارخانه خودروسازی آستیاژ که میخواهم به عنوان یک مجموعه بزرگ خودروسازی جدید در جهان در این عرصه فعالیت کنم. اما هدف بزرگتر من حضور موفق در عرصه سیاسی کشور است و در اهدافم این است که در کنار ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق در رشته علوم سیاسی نیز ادامه تحصیل دهم و در عرصه سیاسی کشور حضور یابم و در برنامه های بلند مدتم حضور در انتخابات هفدهم ریاست جمهوری پیش بینی شده است و حتی شعار دولت خود را نیز انتخاب کرده ام که دولت تکنولوژی و آسایش خواهد بود و به یاری خدا امیدوارم که در سال 1418 به عنوان رییس جمهور منتخب مردم انتخاب شده تا دولت تکنولوژی و آسایش خود را که از الان به آن فکر میکنم و برنامه ریزی های کلان انجام میدهم برپا کنم تا بتوانم به ایران اسلامی و ملت غیور و شریف ایران خدمت کنم البته ناگفته نماند لازمه رسیدن به این هدف بزرگ، حضور فعال در عرصه سیاسی است که در برنامه های بنده حضور در مجلس شورای اسلامی و دیگر عرصه های سیاسی پیش بینی شده است. و براین باورم که حضور افراد علمی آگاه به سیاست در عرصه سیاسی کشور نه تنها باعث آسیب زدن به کشور نمیشود بلکه باعث تسریع در امر پیشرفت یک کشور هم می شود .

 

از مطالعه چه کتابی لذت می بری؟

 

من در حوزه های مختلف مطالعه میکنم اما از مطالعه کتب سیاسی و روانشناسی بیشتر لذت می برم.

 

به چه ورزشی علاقه داری؟ ایران صعود میکنه از گروهش؟

 

گفتید ورزش یاد خاطره ای افتادم که بد نیست عرض کنم وقتی 9 سال داشتم پدرم مرا به باشگاه ورزشی برد و در رشته تکواندو ثبت نامم کرد و چون خودش ورزشکار بود خیلی دوست داشت من هم در ورزش موفق شوم ولی خوب من به ورزش علاقه زیادی نداشتم البته ورزش حرفه ای را عرض میکنم و پدرم هم خیلی زود متوجه شد که هدف زندگی من چیز دیگریست و در راه علم مشوق اصلیم شد. اما من به کوهنوردی علاقه فراوانی دارم زیرا کوهنوردی باعث میشود انسان به قدرت خلقت خداوند پی ببرد و هم اینکه بداند برای رسیدن به قله باید سختی های زیادی را پشت سر بگذارد که ورزش کوهنوردی آموزه های زیادی را برای زندگی به انسان میدهد.

 

اما در مورد صعود تیم ملی ایران از گروهش در جام جهانی لازم است صریح و شفاف عرض کنم که اصلا علاقه ای به فوتبال ندارم وحتی بسیار افسوس میخورم وقتی میبینم جوانان ما برای تماشای یک فوتبال که فکر میکنم فوتبالیست های خیابان ها بهتر از انها بازی میکنند چه مشقت هایی میکشند و حتی شب در سرما در خیابان های منتهی به استادیوم ها سر میکنند و برای پیروزی و یا باخت تیم مورد علاقه شان گریه میکنند و حتی بعضی مواقع شاهدیم که درگیر هم میشوند متاثر میشوم . و بسیار هم متاسفم برای مسئولین و برخی از سرمایه داران ایران که برای این فوتبال چه هزینه های سنگینی میکنند و هرروزه شاهدیم که رقم قرارداد های بازیکنان فوتبال ایران بالا می رود و متاسفانه سطح کیفی باز آنها هرروز بدتر میشود و فقط دولت و مسئولین از بیت المال هزینه های سگینی را برای این فوتبالیست ها فراهم میکنند که شاهد هم هستیم و میبینم که چقدر در این فوتبال فساد وجود دارد از انتقال بازیکنان گرفته تا فساد اخلاقی بازیکنان. و یک انتقاد جدی ای از مسئولین دارم که آیا این همه رقم های سنگینی که برای فوتبال هزینه میکنند آیا برای پیشرفت علمی و پژوهش هزینه میکنند آیا صدا وسیمای ما نمیتواند به جای ساخت و پخش برنامه های فوتبالی که تمام آن پراست از بی فرهنگی و فحاشی و بی اخلاقی ها و چیزی جز ناجوانمردی را به جوانان ما نمی آموزد برنامه های علمی بسازد و از پیشرفت دنیا و کشور جوانان مارا مطلع کند.

 

آیا مسئولین ما نمیتوانند یک هزارم آن مبالغ و ارقامی که به فوتبال و ورزش میدهند به پژوهش و تحقیق صرف کنند تا شاهد پیشرفت دوچندان کشور باشیم نه شاهد این باشیم که پروژه های فروانی مثل پروژه موتور بنده به خاطر یکصد و هشتاد میلیون تومان بیش از یکسال مسکوت بماند. که فکر نمیکنم این رقم 10 درصد هزینه ای باشد که هر روز برای فوتبال و ورزش میکنیم. آیا صعود در جام جهانی که رویایی دست نیافتنی است آنقدر مهم است که ذهن همه مردم را درگیر آن کردیم و پخش مستقیم قرعه کشی ان را هم با هزار سانسور و … پخش کردیم چرا نباید طوری فرهنگ سازی کنیم که پرتاب ماهواره ایران و ارسال موجود زنده ایران به فضا را مردم بیشتر حمایت کنند و خوشحال بشوند ما هرروز حداقل سه فوتبال از شبکه های تلوزیون به طور مستقیم پخش میکنیم اما فکر نمیکنم در طول روز یک ساعت هم از پیشرفت و توانمندی های علمی کشور و دنیا برنامه پخش کنیم

 

واقعا جای تاسف و ناامیدی است در کشوری که هزاران سال تاریخ و پیشرفت داشته بر سر این مسائل هنوز به نتیجه های نرسیده ایم و… بگذریم انشاله که صعود میکند هرچند نتیجه کالا مشخص است که در هفته اول جام جهانی بازیکنان مغرور کشورمان با مدل موهای جدیدی وارد کشور خواهند شد.

 

با توجه به جامعه امروز خرید قسطی خوبه یا خرید نقدی؟ کمی توضیح بده

 

خیر بنده با خرید اقساطی مخالفم و همین مسائل باعث شد که سطح توقعات جامعه بالا برود و خانواده های نتوانند پاسخگوی توقعت فرزاندانشان و خانواده شان باشند به نظر من هر فردی باید اندازه توان و خود گام بردارد لزومی ندارم برای خرید مثلا یک تلویزیون ال سی دی سه بعدی که هیچ لزومی ندارد حتما خودش را بدهکار کند و زندگی را بر خود و خانواده اش سخت کند تا مثلاً یک تلوزیون ال سی دی سه بعدی داشته باشند مگر در گذشته که تلویزین های سیاه و سفید بود چه میشد.

 

بنده منکر این نیستم که انسان های باید از تکنولوژی استفاده کنند اما با توجه به توان مالی خود از این تکنولوژی ها استفاده کنند مثال امروزه میبینیم که گوشی های میلیونی دست هر فردی هست در صورتی که هیچ استفاده از امکانات آن گوشی نمیکنند و فقط به خاطر کلاس و چشم و هم چشمی آن گوشی را خریداری کردند و میبینیم افرادی را که فرد توان مالی چندانی ندارد اما گوشی موبایل حرفه ای برند معروف جهان را چندین میلیون خریداری میکند به صورت قسطی در صورتی که کاربردی که آن گوشی برای او دارد همان گوشی معمولی و ساده هم دارد چون اصلا برای امکانات ان گوشی را خریداری نکرده بلکه فقط به خاطر برند و کلاس و خریداری کرده است.

 

ببینید شما ایران چند سال قبل را با ایران امروزی مقایسه کنید سطح توقعات مردم بالا رفته سن ازدواج افزایش یافته آمار طلاق بیشتر شده، رشد جمعیت منفی شده است و هزاران مسائل دیگر و تمام این ها نشات گرفته از پرتوقع بودن مردم است که امیدوارم مردم به این درجه برسند که انسان برای تکامل به این دنیا آمده نه برای عذاب و سختی و پرداخت بدهی ها و ماندن در فشار اقتصادی.

 

اگه بتوانید یه سوال از ریاست جمهور بپرسید یا پیشنهاد بدهید چه سوال یا پیشنهادی دارید؟

 

سوال سختی است امثال بنده سوالات فراوانی از رییس جمهور داریم که خوب در دولت قبل میتوانستیم به راحتی با دولتمردان ارتباط برقرار کنیم و سوالاتمان یا پیشنهاداتمان را مطرح کنیم و پاسخ برخی از آنها را میگرفتیم اما متاسفانه در دولت تدبیرو امید ظاهرا نه تدبیری اندیشیده شده حداقل برای ارتباط نخبگان و فرهیختگان با دولتمردان و نه ما امیدی داریم که این ارتباط صورت گیرد .

 

میتوانم بگویم که فعلا این دولت که انشاله موفق باشد برای ما فقط ناامیدی به بار اورده است علیهذا با توجه به اینکه میدانم ایشان و مشاورانشان هیج اهمیتی برای سوالات مردم و فرهیختگان قایل نیستند، این سوال را از ایشان دارم که چرا ایشان از مدیران و فرهیختگان و نخبگان جوان در دولت استفاده نکرده و نمیکند و حتی مشاوران جوان ریاست جمهوری را نیز کمرنگ کرده ؟؟؟

 

آیا مگر غیر از این است که قرار است کشور را در سال های آتی این جوانان و فرهیختگان اداره کنند آیا درست نیست که به این افراد اعتماد کنند و حداقل در کنار مدیران فعلی برای کسب تجربه و آموزش حضور داشته باشند.

 

 

 

توطئه هایی که از گذشته تا حالا آمریکا و غرب علیه دانشجوها داشته حتی در روز دانشجو چطور ارزیابی می کنید؟ نظرشما چیست؟

 

ببینید اشتباه نکنید آمریکا و غرب با دانشجو و دانش و توسعه مشکلی ندارند چرا که اگر مشکل داشتند خودشان الان جز کشورهای صنعتی و توسعه یافته و علمی نبودند بلکه با پیشرفت علمی و توسعه در ایران مشکل دارند چون نمیتوانند ببینند که کشوری که حکومتی اسلامی دارد و نشات گرفته از اسلام و حکومت امیر مومنان(ع) است در سایه ولایت فقیه پیشرفت کند و من نظر خاصی ندارم چرا که امریکا و کشورهای غربی دستشان برای مردم ایران رو شده است و غیر قابل اعتماد هستند و در سطح ملت ایران نیستند که بخواهیم ذهنمان را به انها مشغول کنیم.

 

من متعجبم از این که چرا وقتی میبینیم امریکا و کشورهای غربی پس از توافق ژنو که مفاد توافقنامه را نقض کردند و جالب است که میگویند ما توافق کردیم که در مورد مسئله هسته ای ایران را تحریم نکنیم اما در مورد مسئل دیگر از جمله حقوق بشر و … میتوانیم تحریم کنیم. چرا ما که میدانیم چه خیال و توطئه هایی دارند، باز هم در داخل به این امید داریم که با امریکا ارتباط برقرار کنیم؟

 

آیا در این 34 سال کم ضربه خوردیم که میخواهیم با آنها دست دوستی بدهیم ؟!

 

توصیه شما به دانش آموزان و دانشجویان در امر پژوهش یا هر چیز دیگری چیست؟

 

به عنوان یک برادر کوچکتر به تمام آنها عرض میکنم که خودشان را باور کنند و اعتماد به نفس داشته باشند و بر این جمله ما میتوانیم معتقد باشند چرا که علت اینکه خیلی از جوانان و دانشجویان و دانش آموزان که در امر پژوهش و مباحث علمی فعالیت ندارند این است که خودشان را باور نمیکنند و اگر کسی به کاری که میخواهد انجام دهد مطمئن باشد و به خود ایمان بیاورد مطمئن باشد موفق خواهد شد و این مساله در تمام مراحل زندگی صدق میکند. ارزو میکنم که تمامی جوانان ایران اسلامی ر هر نقطه از جهان که هستند موفق و پیروز باشند.

 

صحبت پایانی شما؟

 

عرض خاصی ندارم فقط از پدر ومادرم تشکر میکنم که همواره من را حمایت کردند و تشویقم کردند و از دکتر حاجی خانی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج که همواره حامی ما بودند تقدیر و تشکر میکنم و امیدوارم که همه جوانان در تمامی عرصه ها موفق و پیروز باشند . امیدوارم بتوانم در دولت هفدهم دولت تکنولوژی و آسایش را که وعده آن را دادم فراهم کنم تا شاهد باب جدیدی در عرصه سیاست باشیم .

 

در آخر لازم می دانم به نکاتی در خصوص ماشین های برقی اشاره نمایم.

 

در سال 1835 میلادی برای نخستین بار‌استفاده از انرژی الکتریکی در صنعت خودروسازی مطرح شد و اولین وسیله ای که برقی شد کالسکه ملکه انگلستان بود. اما موتورهای الکتریکی فعلی ( الکتروموتور)معایبی دارد از جمله این که مصرف الکترو موتور بالا و قدرت آن نسبت به موتورهای احتراقی کمتر و به تبع آن سرعت آن کمتر است و به همین دلیل در اکثر موارد ماشین هایکاملا برقی که در بازارهای جهانی مشاهده می کنیم 2 نفره هستندو از آیرودینامیک فانتزی برخوردارند. به همین دلیل چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. صنعت خودروسازی برای پوشش این معایب طرح خودروهای هیبرید را مطرح نمود که این خودروها مشکلاتی دارند که مهم ترین عیب این خودروهااستفاده از 2 موتور در یک خودرو میباشد که این امر باعث افزایش هزینه تولید ، تعمیر و نگهداری و پیچیدگی آنها شده است و تنها مزیت آنها در بهترین حالت کاهش 30% مصرف سوخت است. طرحی که ما ارایه نمودیم، موتور بنزینی تبدیل شده به موتور برقی است که با توان و گشتاور برابر با موتور احتراقی بوده و قابل نصب بر روی کلیه خودروهای سبک و سنگین است. این موتور در واقع همان موتور احتراقی است که سوخت فسیلی و تجهیزات مربوط به سوخت رسانی و اشتعال سوخت از آن حذف شده است. از نظر کارایی با موتور احتراقی تفاوتی نداردو با یک بار شارژ که با برق شهری 60-45 دقیقه و با برق 3 فاز 15 دقیقه زمان می برد،خودروی سمند با حداکثر ظرفیت خود ( سرنشین و بار) می تواند 600 کیلومتر مسافت را با سرعت 110کیلومتر در ساعت طی نماید و هیچ تفاوتی با موتور بنزینی نخواهد داشت. وسرعت و اسب خروجی این موتور بر اساس موتور احتراقی سمند طراحی شده و حداکثر سرعت این موتور بر روی خودروی سمند 185 کیلومتر بر ساعت و توان 100 اسب بخار ، دقیقا شبیه موتور احتراقی سمند میباشد. نمونه آزمایشگاهی این موتور آماده و قابل نمایش است. این نمونه بر روی موتور بنز 115w 220 نصب شده و طراحی نیمه صنعتی آن بر روی خودروی سمند در حال انجام است. و نحوه کارکرد این موتور بدین گونه است که در موتور خودرو هیچ تغییری ایجاد نکردیم و از همان سیستم سیلندر، میل لنگ و پیستون استفاده می کنیم. در داخل خودرو بخش رادیات، سرسیلندر، دینام، استارت،اگزوز، باک و سیستم سوخت رسانی را حذف نمودیم. بخشی از مکانیزم عملکرد این موتور استفاده از فناوری الکترو مغناطیس است که باعث حرکت پیستون میشود و نهایتاً میل لنگ را به گردش در آورده و نیروی گشتاور تولید میکند. در این موتور توان، قدرت و گشتاور دو برابر موتورهای احتراقی است. که مزایا و محاسن این موتور را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

 

1. عدم استفاده از سوخت فسیلی

 

2. قدرت بال در مقایسه با خودروهای الکتریکی و هیبریدی

 

3. گشتاور بالا

 

4. کاهش قطعات و حذف بسیاری از قسمت های موتورهای موجود

 

5. حجم کم موتور

 

6. قابل نصب بر روی انواع خودروهای موجود و در حال طراحی

 

7. قابلیت طراحی در قدرت های مختلف جهت نصب بر روی خودروهای سنگین

 

8. انقلاب بزرگ در صنعت خودرو و ایجاد نسل جدیدی از موتور خودر

 

9. عدم محدودیت وزن ، ابعاد، آیرودینامیک و … در طراحی خودرو

 

10. قابلیت کنترل نرم افزاری موتور

 

11. سازکار با محیط زیست

 

12. سهولت تعمیر و ئنگهداری

 

13. قیمت مناسب در مقایسه با خودروهای الکتریکی و هیبریدی

 

14. بازار فرووش بسیار مناسب و استقبال جهانی

 

15. کاهش هزینه مانند: هزینه انرژی ، هزینه تولید، هزینه تعمیر و نگهداری و …

 

16. کاهش آلودگی صوتی

 

17. کاهش اتلاف انرژی

 

18. کاهش وزن موتور

 

19. عدم وجود محدودیت قدرت و سرعت در طراحی موتور و خودرو

منبع:دانش روز

  پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;