نحوه ثبت نام و دریافت از وام ودیعه مسکن

برای ثبت‌نام تسهیلات کمک‌ودیعه باید به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به این آدرس مراجعه و در آن ثبت‌نام کنید. از میان گزینه‌های وب‌سایت گزینه‌ی ثبت‌نام تسهیلات کمک‌ودیعه را انتخاب کنید.
به گزارش تاسیسات نیوز، پس‌ از آن، به پنجره ملی خدمات دولت وارد شوید. در این مرحله، باید کد‌ملی و تاریخ تولد خود را برای احراز هویت وارد کنید. توجه کنید که شماره تلفن‌همراه با کد ملی باید مطابقت داشته باشد.
سپس، نوبت وارد‌کردن مشخصاتتان در سامانه است. تمام اطلاعات و مدارک مورد‌ نیاز را بنویسید و بارگذاری کنید. در مرحله‌ی بعد، افراد تحت‌تکفل خود را اضافه کنید. در مرحله‌ی آخر، کد تأیید برایتان پیامک می‌شود. آن را وارد و گزینه‌ی تأیید را اتنخاب کنید.
در‌صورتی‌که شرایط شما تأیید شود، شعبه‌ مدنظر به شما معرفی می‌شود تا به آن مراجعه و تشکیل پرونده دهید.
تسهیلات ودیعه مسکن به افراد متأهل یا سرپرست خانواده و نیز زنان مجرد بزرگ‌تر از ۳۵ سال و مردان مجرد بزرگ‌تر از ۴۵ سال تعلق می‌گیرد. این دسته از افراد باید شرایطی داشته باشند؛ ازجمله طلاق‌نامه رسمی و فرزند، نخبه‌ی علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان، معلول جسمی حرکتی با حداقل ۲۰ سال و زن مجرد خودسرپرست بزرگ‌تر از ۳۵ سال.
تاریخ قرارداد اجاره باید تا پایان زمان ثبت‌نام برای وام باشد و اگر بعد از این زمان باشد، وام به فرد تعلق نمی‌گیرد. قرارداد اجاره باید به‌صورت رسمی تنظیم شود یا در سامانه ایران املاک ثبت شده و کد رهگیری داشته باشد.
همچنین، متقاضی و همسرش نباید هیچ‌کدام صاحب خانه یا زمین مسکونی باشند. در‌ضمن باید بتوانند با مدارکی مثل گواهی تولد و جواز کسب و سابقه پرداخت بیمه درمان ثابت کنند که ۵ سال است در شهر مدنظر زندگی می‌کنند.

مدارک مورد‌نیاز دریافت وام ودیعه مسکن

مدارک اصلی غیر از شناسنامه و کارت ملی، اجاره‌نامه ثبت‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات است که باید در سامانه بارگذاری شوند. پس از این مرحله، یکی از شعبه‌های بانک برای متقاضی مشخص می‌شود و از زمان دریافت پیامک تأیید متقاضی دو هفته فرصت دارد تا مدارکش را به بانک ارائه و ضامن‌هایش را معرفی کند؛ وگرنه درخواست وامش رد می‌شود.
هنگام مراجعه حضوری و تکمیل فرایند دریافت وام، به‌همراه داشتن اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری، گواهی کسر از حقوق یا مستمری به‌همراه شماره حسابی که یارانه نقدی به آن واریز می‌شود، الزامی است؛ در غیر‌ این‌ صورت، متقاضی باید سفته ارائه دهد.
همچنین، ضامن باید گواهی کسر از حقوق و گواهی حقوق مستمری از نهادهای دولتی یا به‌جای آن‌ها چک و سفته ارائه دهد. بازپرداخت وام ودیعه مسکن پنج‌ساله و سود آن ۲۳ درصد است و مستأجرها تا زمان پایان اقساط آن نمی‌توانند دوباره از این وام استفاده کنند.

مبلغ وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۳

بر اساس اینکه متقاضی در چه منطقه‌ای، شهر یا روستا، بخواهد خانه اجاره کند، میزان وام ودیعه مسکنی که برایش در نظر گرفته می‌شود متفاوت خواهد بود. در سال ۱۴۰۳ مبلغ وام به شرح زیر است:
  • سقف وام اجاره مسکن در شهر تهران: ۲۰۰ میلیون تومان
  • سقف وام اجاره مسکن در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها: ۱۵۰ میلیون تومان
  • سقف وام اجاره مسکن در سایر شهرها: ۱۰۰ میلیون تومان
  • سقف وام اجاره مسکن در روستاها: ۴۰ میلیون تومان

میزان اقساط و نرخ بهره وام ودیعه مسکن چند درصد است ؟

وام ودیعه مسکن هم مثل هر وام دیگری شرایط خاص خود را برای تعداد، مبلغ و مدت بازپرداخت دارد. بر اساس تصمیمی که شورای پول و اعتبارسنجی بانکی برای وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۳ اتخاذ کرده است، بسته به این که مبلغ وام دریافتی متقاضی چقدر باشد، میزان اقساط و شرایط بازپرداخت متفاوت خواهد بود.
این شورا همچنین سقف بازپرداخت وام ودیعه مسکن را ۵ سال اعلام کرده است. نکته دیگری که باید بدانید این است که نرخ سود وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده و ۱۸ درصد اعلام شده است.
مبلغ و میزان قسط‌های ماهانه وام ودیعه مسکن با نرخ بهره ۱۸ درصد در فهرست زیر آمده است:
  • برای وام ودیعه مسکن به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان: اقساط ماهانه حدوداً ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
  • برای وام ودیعه مسکن به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان: اقساط ماهانه حدوداً ۳ میلیون و ۸۰۷ هزار تومان
  • برای وام ودیعه مسکن به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان: اقساط ماهانه حدوداً ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان
میزان و درصد سود پرداختی که طی پنج سال برای وام ودیعه مسکن با نرخ بهره ۱۸ درصد باید پرداخت کنید در فهرست زیر آمده است:
  • میزان سود پرداختی برای وام به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان: تقریباً ۱۰۴ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان
  • میزان سود پرداختی برای وام به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان: تقریباً ۷۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان
  • میزان سود پرداختی برای وام به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان: تقریباً ۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;