میزان بارندگی در ایران کمتر از یک سوم استاندارد جهانی گزارش شده است

میانگین بارندگی بلندمدت در دنیا حدود 800 میلیمتر بوده در حالی که این میزان در ایران حدود 250 میلیمتر و کمتر از یک سوم استاندارد جهانی گزارش شده است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  سجاد رستگار  در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیش از 98 درصد جمعیت روستایی این استان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارند، گفت: جمعیت فاقد آب روستایی استان کمتر از شش هزار نفر است.

وی تصریح کرد :یک هزار و 676 روستای دارای سکنه با جمعیتی افزون بر 310 هزار و 518 نفر در این استان وجود دارد.

وی مجموع روستاهای دارای آب آشامیدنی سالم در کهگیلویه و بویراحمد را افزون بر یک هزار و 487 مورد با جمعیتی حدود 305 هزار و 230 نفر اعلام کرد.

رستگار بیان کرد: 967 روستای بزرگ کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر 265 هزار و 569 نفر معادل 96/85 درصد زیر پوشش شبکه آبرسانی شهری و روستایی قرار دارند.

وی اظهار کرد: آب آشامیدنی 530 روستای کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر 39 هزار و 561 نفر معادل 12/9 درصد نیز به صورت مردمی و از طریق چشمه ها تامین می شود.

رستگار روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم در کهگیلویه و بویراحمد را 189 مورد با جمعیتی حدود پنج هزار و 278 نفر دانست و عنوان کرد: از این تعداد تنها هفت روستا بالای 20 خانوار است و مابقی نیز روستاهای زیر 20 خانوار و به صورت پراکنده و سخت گذر هستند.

وی با اشاره به خدمات آبرسانی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد، ابراز داشت: آب آشامیدنی مناطق عشایری این استان تا زمانی که در اقامتگاه پاییزه و زمستانه هستند از طریق آبفای روستایی استان تامین می شود و در زمان کوچ به مناطق ییلاقی نیز بر عهده اداره امور عشایری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم توجه و اهتمام بیش از پیش مردم این استان در زمینه مصرف بهینه آب تاکید کرد.

وی گفت: سرانه مصرف آب برای هر نفر در جهان بیش از هفت هزار مترمکعب گزارش شده ولی این میزان در ایران حدود یک هزار و 700 مترمکعب است.

رستگار با اشاره به اینکه سالانه افزون بر 400 میلیارد مترمکعب آب در ایران تولید می شود، بیان کرد: از این میزان بیش از 296 میلیارد مترمکعب تبخیر و تعریق می شود.

وی اظهار کرد: از مجموع 114 میلیارد مترمکعب آب تولیدی سالم در ایران حدود 25 میلیارد مترمکعب برای تغذیه سفره های زیرزمینی و حدود 89 میلیارد مترمکعب نیز در دشت ها است.

رستگار با بیان اینکه میزان آب شیرین موجود در دنیا کمتر از دو درصد است، عنوان کرد: حدود 65 میلیون تن میزان تولید سالانه انواع محصولات در ایران است که آب مورد نیاز در این زمینه افزون بر 85 میلیارد مترمکعب پیش بینی شده است.

وی ابراز داشت: با پیش بینی جمعیت 120میلیون نفری ایران تا سال 2005 میلادی میزان آب مورد نیاز برای تولید محصولات این تعداد جمعیت باید به بیش از 170 میلیارد مترمکعب برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم اکنون 472 منبع تولید آب در این استان وجود دارد، افزود: هر چه میزان برداشت آب از منابع تولیدی استان بیشتر و مصرف مردم نیز افزایش یابد به همان میزان بر کیفیت و کمیت آب نیز تاثیر خواهد گذاشت.

رستگار گفت: آب آشامیدنی مورد نیاز اهالی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به وسیله 195 ایستگاه پمپاژ تامین می شود.

وی اولویت کاری شرکت آبفای روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری را تکمیل و بهره برداری پروژه های نیمه تمام در شهرستان های مختلف این استان اعلام کرد.

رستگار بیان کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تمام پروژه های نیمه تمام و اولویت دار کهگیلویه و بویراحمد در سال 92 به پایان خواهد رسید./

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;