لزوم توجه مسئولان به جایگاه و مشکلات شهرسازان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مدیرکل دفتر نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شهرسازی ما از علم شهرسازی فاصله زیادی دارد پیشنهاد داد: کمیته‌ای در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای حل این مشکل (دونقشه‌ای و سه نقشه‌ای) ایجاد شود.





منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل سازمان‌های مهندسی و کنترل ساختمان و سرپرست دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی روز گذشته در دومین همایش ملی شهرسازی با یادآوری نزدیک بودن پنجاهمین سال آغاز تاسیسات نوین در کشور گفت: هدف شهرسازی ایجاد محیطی آرام و سالم برای تامین آسایش و غنای زندگی است که یک بخشی از آسایش شامل تامین نیازهای اولیه آب، برق، ارتباطات، ملزومات روزانه، دوری از ترافیک و امثالهم است و بخش دیگر که بسیار اهمیت دارد معنویت در شهر است که متاسفانه در شهرهای ما نادیده گرفته شده و در این بخش مهم است که دو عنصر شهرساز و شهروند اهمیت پیدا می‌کند.

 

 

 

 

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای ساختمان افزود: آنچه که به مفاهیم تئوریک جان می‌دهد مردم و زندگی آنها در شهر است و این جان دادن را شهرساز سامان می‌دهد. اینکه شهرساز چه جایگاهی دارد و مشکلاتش چیست مساله‌ای است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. بدین‌معنا، نباید به صورت جزئی به مسائل نگاه کنیم.

 

 

 

 

شیبانی‌اصل تاکید کرد: در حال حاضر، وضعیت شهرهای ما با تئوری های اولیه شهرسازی و مسائل مربوط به آرامش و غنای زندگی مقدار زیادی فاصله گرفته است.

 

 

 

 

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای ساختمان افزود: در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، هرجا رعایت مقررات ملی ساختمان آمده آنجا به شهرسازی اشاره شده است. بنابراین، همکاران شهرسازی به رغم تعداد قلیل، نباید نسبت به رشته‌های دیگر احساس غربت کنند و خود را از موضوعاتی مثل سازه، مکانیک و غیره کم‌اهمیت‌تر بدانند.





شهرسازان باید متوجه باشند جایگاه عمده‌ای دارند.

 

 

 

وی تاکید کرد: انتظار ما از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها بسیار بالاست. ما در حال حاضر، پدیده غیرقانونی دونقشه‌ای و سه‌نقشه‌ای را داریم که در بعضی از کلانشهرها به وفور دیده می‌شود.





بدین‌معنا، می‌آیند نقشه‌ای را با تمامی ضوابط شهرسازی و منطبق بر ضوابط طرح تفصیلی تهیه می‌کنند و برایش پروانه می‌گیرند. اما آن را لوله می‌کنند و ساختمانی با ترتیبات دیگر می‌سازند یا نقشه‌ای را از نو طراحی می‌کنند و آن را مبنای عملی و اجرایی انجام می‌دهند که نقشه جدید واجد نفی تمامی ضوابط شهرسازی و مغایر با ضوابط شهرسازی است.

 

 

 

 

گفتنی است در دومین همایش ملی شهرسازی،حبیب الله بیطرف رئیش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و بسیاری از اعضای نظام مهندسی ساختمان کشور و استان تهران و شهرسازان حضور داشتند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;