ضرورت تدوین سناریوی حادثه در کلانشهرهای زلزله خیز

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی ، معاون وزیر راه و شهرسازی بر لزوم تدوین سناریوی حادثه و نیز توجه به موضوع تاب آوری شهری در کلانشهرهای زلزله خیز کشور تاکید کرد.




ضرورت تدوین سناریوی حادثه در کلانشهرهای زلزله خیز کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز با بیان اینکه وقوع زلزله در کشور ما و کشورهای همسایه یک واقعیت انکار ناپذیر است، گفت: با مطالعه آثار گذشتگان از جمله تاریخ بیهقی در خصوص شهر تبریز می توان دانست که در این شهر، آثار و بناهایی به عنوان بخشی از تاریخ و گذشته وجود داشته اند که با زلزله های مهیب از بین رفته اند.




وی افزود: در سال های گذشته شهرهای بزرگی همچون ری در قرن هفتم شبه کلانشهر بوده و حدود ۷۰۰ هزار نفر را در خود جای داده بود که زلزله آن را از بین برده اس، همچنانکه در سال ۱۹۹۹ در ترکیه زلزله ای رخ داد که بالای ۲۳ هزار کشته در پی داشت و علت آن عدم رعایت اصول ایمنی ساختمان از جمله جزئیات در ساختمان ها بود.




معاون وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: از نکات مهمی که در کلانشهرهای زلزله خیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، موضوع تاب آوری شهری است و در همین راستا باید برای تمام شهرها سناریوهای مختلفی نوشته شود که از جمله آنها سناریوی حادثه است که قبل، حین و بعد از حادثه را در بر می گیرد و با توجه به اینکه گسل باغمیشه تبریز از جمله گسل های حادثه خیز است، نظام مدیریت شهری باید به این گسل بسیار حساس باشند.




وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشکل مهم در شرایط بحرانی تصمیم گیری آنی و بسیج نیروهای متخصص برای ورود به منطقه حادثه دیده است به گونه ای که در زلزله بم و ارسباران، شاهد گسیل شدن نیروهای غیر متخصص به منطقه بودیم در صورتی که در چنین شرایط به نیروهای مجربی نیاز داریم که تمام آموزش های ممکن را دیده اند و نحوه نجات زلزله زدگان زیر آوار را بلد باشند.




حناچی حفظ معماری بومی را از دیگر موارد مهم در ساخت و ساز های پس از زلزله دانست و گفت: در اکثر نکات، ساختار جدید هیچ تناسبی با معماری قبل از زلزله و بومی آن نداشته و در حقیقت ما بخشی از فرهنگ، تاریخ و معماری بومی را از بین می بریم که باید تلاش شود تا با تعریف شناژهای مقاوم، خانه هایی با الگوهای سنتی ساخته شود.




ارسال ۱۰۰ مقاله به کنفرانس ملی ساخت و ساز مناطق لرزه خیز در دانشگاه تبریز

 

دبیر کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز نیز در این آیین، مهندسی زلزله در بین متخصصین و مهندسین عمران را علمی شناخته شده عنوان کرد و گفت: وقوع زلزله اجتناب ناپذیر و زمان دقیق آن نامشخص است، اما راه های پیشگیری آن از جمله سبک سازی سازه ها به منظور کاهش تاثیر شتاب زمین، جداسازی پای سازه از زمین، کاهش لرزه های سازه بعد از وقوع زلزله و… و. تا حدودی معلوم است که باید به آن سمت حرکت کنیم.




محمدعلی لطف اللهی یقین همچنین افزود: هدف اصلی چنین کنفرانس هایی، استفاده از خرد جمعی برای کاهش آثار مخرب این حوادث، نیز چگونگی مدیریت بحران بعد از حادثه است که عدم مدیریت بحران در وقوع چنین حادثه های ناخواسته ای، موجب فلج شدن سیستم مدیریتی شهر و یا کشور می شود.




عضو هیات علمی دانشگاه تبریز متذکر شد: حدود ۱۰۰ مقاله به این کنفرانس ارسال شده بود که پس از بررسی های تخصصی در کمیته علمی، ۶۰ مقاله اعم از شفائی و پوستر، در طول دو روز برگزاری کنفرانس ارایه خواهد شد. ضمن آنکه پنج سخنرانی کلیدی و پنج کارگاه تخصصی در زمینه های مختلف زلزله شناسی و مهندسی زلزله برگزار خواهد شد.




گفتنی است :سخنرانی علی بیت اللهی رییس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با موضوع تعیین حرائم گسل های شهر تبریز، سخنرانی مهدی زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با موضوع مرور درس های زلزله ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ و سخنرانی توحید اخلاقی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با موضوع مطالعه تاثیر گسل شیب لغز بر تونل های مترو با استفاده از مدل سازی در دستگاه سانتریفیوژ از دیگر برنامه های این آیین افتتاحیه بود.




همچنین بیت الله عبدالهی نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی و سعید علیزاده نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.




کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز شامگاه جمعه و در پنجمین سالگرد زلزله ارسباران با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز و مدیران و مسئولان استانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.




این کنفرانس از سوی سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی و با همکاری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز و وزارت راه و شهرسازی به مدت دو روز در تالار وحدت و دانشکده عمران دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.




موضوع تاب آوری شهری و تدوین سناریوی حادثه در کلانشهرهای زلزله خیز مورد توجه قرار گیرد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;