صرفه جویی هایی ساده در استفاده از گاز

به مناسبت بارش رحمت های آسمانی و افزایش مصرف گاز ، مناسب دیدیم چند راهکار ساده برای کاهش استفاده از گاز ارائه دهیم.امید که همگان از این موهبت الهی بهره مند شوند…

 

 

 

قدم اول در بهينه‌سازي موتور‌خانه است.

مهمترين عوامل پايين بودن كارايي موتور‌خانه‌ها

 

– اختلاط ناقص سوخت و هوا كه منجر به احتراق ناقص مي‌شود (مشعل اين موتور‌خانه‌ها نمي‌توانند سوخت و هوا را بطور كامل با هم مخلوط نمايند بنابراين در بعضي از مواقع براي اينكه بتوان هواي لازم براي احتراق را تامين نمود بايد هواي اضافه را بالا برد).

– عدم انعطاف‌پذيري در مقابل تغييرات شرايط جوي و شرايط كاري موتورخانه‌ها (به علت عدم نصب سيستم كنترل محيطي هوشمند موتورخانه تغيير شرايط محيطي باعث مي‌شود كه ديگ و مشعل از حالت بهينه خود خارج شده و بازده‌شان پايين بيايد).

– عدم تنظيمات فصلي در موتورخانه‌هاكه باعث افت شديد راندمان و افزايش مصرف سوخت مي‌شود.

 

دلايل اتلاف انرژي در موتور‌خانه‌ها

 

– مناسب نبودن مشعل (عدم تنظيم درست و در برخي موارد پايين بودن راندمان)

– مناسب نبودن ديگ (عدم عايق‌بندي و وجود رسوب در داخل پره‌ها)

– عدم تناسب ظرفيت حرارتي ديگ با مشعل

– تميز نبودن موتور‌خانه

– مناسب نبودن دودكش و طراحي غلط لوله‌كشي

– عدم انطباق ظرفيت حرارتي موتور‌خانه با بار حرارتي ساختمان

– عدم تنظيم صحيح ترموستات

 

عمليات بهينه‌سازي موتورخانه‌ها

 

– نصب سيستم كنترل محيطي هوشمند موتورخانه

– تنظيم موتورخانه

– تطابق ديگ و مشعل

– نصب دمپر بارومتريك عايقكاري لوله و ديگ

– رسوب زدايي و شستشوي ديگ

 

 

 

نصب سيستم كنترل محيطي هوشمند موتورخانه

 

در حال حاضر جهت تنظيم دماي آب مورد نياز گرمايش و مصرفي ساختمان در موتورخانه از ترموستات‌هاي معمولي استفاده مي‌شود كه قابليت تنظيم توسط متصدي موتورخانه بر روي دماي دلخواه را دارند و بر اساس نقطه تنظيم شده نسبت به خاموش و راه اندازي كردن مشعل‌ها اقدام مي‌كنند، از معايب اصلي اين ترموستات‌ها عدم واكنش در اثر تغييرات هواي بيرون و همچنين وضعيت عملكردي در ساعات مختلف شبانه روز مي‌باشد.

در صورت افزايش دماي هواي محيط -كه مسلماً گرماي مورد نياز ساختمان كاهش مي‌يابد- موتورخانه با دماي بالا كار مي‌كند و گرماي بيشتر از حد مورد نياز وارد ساختمان مي‌شود كه عملاً بدون استفاده به هدر مي‌رود. همچنين در ساختمان‌هاي اداري در هنگام شب نيز موتورخانه به فعاليت خود و توليد گرما ادامه مي‌دهد. جهت رفع اين مشكل، استفاده از سيستم‌هاي كنترل هوشمند موتورخانه با قابليت برنامه‌ريزي ساعتي و هفتگي و همچنين مجهز به حسگر دماي محيط، توصيه مي‌گردد.

اين سيستم كه داراي چند حسگر در محيط خارج، لوله خارجي آب از ديگ، مشعل‌ها و ديگ‌ها مي باشد، با اندازه‌گيري دماي محيط، دماي آب گرم مورد نياز ساختمان را (با خاموش يا روشن كردن مشعل‌ها) طوري تنظيم مي‌كند كه آب گرم مورد نياز ساختمان تامين شود. در حقيقت با اين روش، انرژي گرمايي متناسب با نياز ساختمان توليد مي‌شود و از توليد گرماي اضافي جلوگيري مي‌گردد. از مزاياي ديگر سيستم‌هاي كنترل هوشمند موتورخانه قابليت برنامه‌ريزي آن‌ها مي‌باشد و مي‌توان از اين طريق برنامه‌كاري ساختمان را مشخص كرد و در اين صورت موتورخانه فقط در مواردي كه افراد در ساختمان حضور دارند و يا مواردي كه نياز است، راه‌اندازي مي‌شود. در اين صورت در روزها و در زمان‌هايي كه ساختمان (معمولاً ساختمان‌هاي اداري و تجاري) خالي از سكنه است، موتورخانه خاموش بوده و صرفه جويي قابل ملاحظه‌اي در مصرف سوخت و هزينه‌هاي مربوطه ايجاد مي‌شود.

 

 

 

نكات عمومي در منازلي كه داراي موتورخانه مي‌باشند

 

– تنظيم مشعل موتورخانه

– عايقكاري حرارتي لوله‌هاي رفت و برگشت آبگرم و كلكتورها

– تميزكردن ، شستشو و رسوبگيري ديگ آبگرم

– استفاده از سامانه كنترل هوشمند موتورخانه جهت تنظيم دماي آبگرم متناسب با هواي خارج

– نصب ترموستات هاي موضعي كنترل دما مانند شير ترموستاتيك رادياتور

– تنظيم دماي فضاي منزل در دامنه آسايش حرارتي استاندارد ( 22- 18 درجه سانتي گراد)

– عدم استفاده از گرمايش در اتاق‌ها يا فضاهاي غير قابل استفاده

– استفاده از لباس گرم در منزل – استفاده از پرده هاي ضخيم جهت كاهش اتلاف حرارتي از پنجره

– بستن كركره و پرده در شب و باز گذاشتن آنها در روز كه از انرژي خورشيد تا حد امكان استفاده شود.

– استفاده از نوارهاي درزگير جهت هوابندي بازشوهاي پنجره ها ودرب‌هاي ورودي منزل – نصب يك يا دولايه نايلون شفاف روي پنجره ها

– بستن دريچه هاي كولر با استفاده از مسدود كننده مناسب

– سرويس و تميز كاري فن كوئل‌ها و هواگيري رادياتورها

– نپوشاندن روي رادياتورها

– استفاده از يك لايه فويل آلومينيومي در پشت رادياتور به منظور افزايش بازتاب حرارتي

– بسته نگهداشتن درب‌هاي ورودي و در صورت امكان استفاده از درب‌هاي دوبل يا استفاده از پرده در جلوي درب

– نصب فنر بر بالاي درهايي كه با خارج در ارتباط هستندكه هواي سرد به راحتي وارد نشود و در باز نماند.

– تا حد امكان عدم استفاده از شومينه و بستن دريچه خروجي آن

– در صورت استفاده از شومينه تنظيم دماي آن بر روي 55 درجه و حصول اطمينان از مناسب بودن زاويه دريچه خروجي و در صورت امكان گذاشتن درب شيشه اي در جلوي آن كه مانع خروج هواي گرم از فضا شود.

 

 

 

پنجره‌هاي نوين دوجداره عايق و نقش آنها در كاهش مصرف سوخت ساختمان

 

  نقش پنجره ها و بازشوهاي ساختماني در اتلاف انرژي

 

به طور معمول بين 10 تا 15 درصد از مساحت زير بناي يك ساختمان را درب و پنجره‌ها (بازشوهاي ساختماني) تشكيل مي‌دهند. لذا در صورت عدم رعايت مبحث 19 و بكارگيري پنجره‌هاي نامرغوب و شيشه‌هاي يك لايه (تك جداره) در يك ساختمان، سهم اتلاف انرژي از اين قسمت با توجه به وجود يك جداره نازك و در نتيجه تماس نزديكتر با فضاي بيرون و نفوذ هوا، بيشتر از بخش‌هاي ديگر نظير ديوارهاي خارجي، سقف نهايي و ….  مي‌گردد.

 

 

  انواع پنجره‌هاي نوين دوجداره عايق و نقش آنها در كاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژي ساختمان‌ها

 

بازشوهاي ساختمان شامل درب، قاب پنجره و جداره‌هاي شفاف و نورگذر (شيشه) مي‌باشند. از آنجا كه بيشترين اتلاف حرارتي از طريق هدايتي صورت مي‌گيرد با بكارگيري محصولات استاندارد در اين قسمت با ضريب هدايت حرارتي پايين و مطلوب كه به عنوان عايق عمل نمايد مي‌توان عملا اتلاف انرژي از اين بخش را به حداقل رساند. البته اتلاف از طريق نفوذ هوا، درزها و تابش نور نيز مي‌بايست مدنظر قرار گيرد.

يك پنجره كامل شامل 2 قسمت ذيل مي‌باشد:

– شيشه دوجداره

– انواع قاب‌هاي عايق دو جداره استاندارد مانند قاب‌هاي upvc و قاب هاي آلومينيوم دوجداره عايق‌بندي شده (ترمال برك)

 

 

  برخي مزاياي درب و پنجره عايق دو جداره

 

– عايق حرارتي بودن محصول بدليل پايين بودن ضريب هدايت حرارتي و جلوگيري از ورود و خروج گرما و سرما

– عايق صوتي و كاهش آلودگي هاي صوتي

– مقاوم در برابر باد و باران

– جلوگيري از ورود و خروج گرد و غبار و نفوذ هوا و آب باران با توجه به امكان درزبندي هاي مناسب در اين محصول

– كاهش آلودگي هاي زيست محيطي

  صرفه جوئي انرژي حاصل از كاربرد پنجره دوجداره در يك واحد مسكوني

 

در صورت كاربرد پنجره‌هاي نوين دوجداره عايق و استاندارد، شامل شيشه دوجداره استاندارد و يك قاب مناسب مانند upvc و يا آلومينيوم ترمال برك به جاي پنجره هاي نامرغوب آهني و آلومينيوم معمولي و شيشه‌هاي تك جداره، مي توان اتلاف حرارتي از طريق پنجره را تا 50 % و مصرف انرژي ساختمان را 15% تا 25% كاهش داد.

 

 

 

عايقكاري حرارتي جداره‌هاي خارجي ساختمان

 

به‌طور متوسط 20% از انرژي حرارتي يك ساختمان از طريق جداره‌هاي خارجي شامل سقف، ديوارها و كف تلف مي‌گردد.

عايقكاري نقش بسيار مهمي در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنك نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد. به كمك عايقكاري ميتوان يك خانه را در زمستان 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنكتر نگه داشت. 

 

عايق‌هاي حرارتي چگونه كار مي كنند؟

 

ايرانيان از ديرباز با عايقكاري حرارتي آشنا بوده‌اند و با استفاده از مصالح ساختماني در دسترس، خانه‌هاي خود را طوري مي‌ساختند كه كمترين نياز را به گرمايش و سرمايش داشته باشد و اين خود جلوه‌اي از تمدن ديرينه ايران و ايرانيان است.

عايق حرارتي در تابستان باعث مي‌شود گرماي كمتري وارد ساختمان شود و در زمستان نيز جلوي خروج گرما از ساختمان و سرد شدن آن را مي‌گيرد.

 

 

 

چه جاهايي بايد عايقكاري حرارتي شوند؟

 

– عايقكاري حرارتي سقف‌ها: بطور متوسط مصرف انرژي براي گرمايش و سرمايش يك ساختمان آپارتماني 4 طبقه ويلايي را 10%‌ الي 15% كاهش ميدهد.

– عايقكاري حرارتي ديوارهاي خارجي و كف در تماس با پيلوت: بطور متوسط مصرف انرژي براي گرمايش و سرمايش يك ساختمان آپارتماني 4 طبقه ويلايي را حدود 35% تا 45% كاهش ميدهد.

– عايقكاري كف در تماس با خاك:بطور متوسط مصرف انرژي در زمستان براي يك ساختمان آپارتماني 4 طبقه ويلايي را تا 5% كاهش مي‌دهد

 

سقف و كف ساختمان‌هاي موجود را ميتوان به راحتي عايقكاري كرد. در صورت وجود جا، ديوارهاي خارجي را نيز ميتوان عايق نمود.

بر اساس مقررات ملي ساختمان، تمامي ساختمان‌هايي كه ساخته ميشوند بايد به اندازه كافي عايقكاري شوند. ميزان عايق مورد نياز نيز در همين مقررات تعيين شده است.

 

 

 

چند راهنمايي كلي براي نصب عايق‌ها

 

– هرگز عايق را فشرده نكنيد. عايق بايد پس از نصب همان ضخامت اوليه خود را داشته باشد. در غير اين صورت مقدار مقاومت حرارتي آن كاهش مي‌يابد و نمي‌تواند آن طور كه انتظار مي‌رود جلوي انتقال حرارت را بگيرد.

– عايقكاري را به طور كامل روي تمام سطح انجام دهيد. چرا كه اگر تنها 5% از سطح خالي بماند, ممكن است تا 50% از كارآيي عايقكاري كاسته شود.

– مواد عايق را بايد هميشه خشك نگه داشت زيرا به استثناي پلي‌استايرن كه نسبت به آب مقاوم است، بقيه عايقها بر اثر رطوبت كارآييشان پايين مي‌آيد. در برخي عايقهاي آزاد مقدار مقاومت حرارتي متناسب با تراكم عايق است نه ضخامت آن. در اين عايقها، مقدار مقاومت ممكن است بعد از مدتي تا 20% كاهش يابد. از اين‌رو بايد از نصب‌كننده عايق تضمين گرفت.

– از عايق‌هاي آزاد در سقفهايي كه شيب زيادي دارند استفاده نكنيد.

– در صورت استفاده از عايقهاي باز‌تابنده بايد حتماً پشت آنها يك لايه هواي ساكن به ضخامت20 ميليمتر وجود داشته باشد. تمام سوراخ‌ها و پارگي‌ها و درزها بايد با نوار چسب پوشيده شوند.

– اطراف كابل‌هاي برق و لوازم الكتريكي را هرگز عايق‌كاري نكنيد. ايمن بودن عايقكاري بايد توسط يك فرد متخصص بررسي شود.

– در فاصله كمتر از 90 ميلي‌متري فن‌هاي خروجي عايق نصب نكنيد.

– در فاصله كمتر از 25 ميلي‌متري حبابهاي لامپ و سرپيچ آنها عايقكاري نكنيد.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;