سهم فراموش شده مهندسان در توسعه بازار مسکن

تاسیسات نیوز– صدیقه بهزادپور: خبر ورود مجدد چین به بازار ساخت و ساز مجدداً  باعث ایجاد واکنش های مختلفی در کشور شد. برخی از فعالان در بازار مسکن بر این باور هستند که باوجود ظرفیت های بالای فعالاندر عرضه ساخت وساز، استفاده از پیمانکاران چینی را غیرقابل قبول می سازد. اما برخی دیگر از کارشناسان و مسئولان بر این نظر هستند که مشارکت چینی ها در پروژه های مسکونی بیشتر با محوریت استفاده از خلاقیت و تکنولوژی آنها در این بازار است.
اشتغال برای چینی ها با وجود ۶۰۰ هزار مهندس بیکار
فرشید پورحاجت  عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، در این باره گفت:  ساخت مسکن توسط چینی ها، را ما نیز به عنوان بخش خصوصی در حد آنچه که در رسانه ها منتشر شده است، شنیده ایم وهیچ رایزنی با ما صورت نگرفته است، فلذا اطلاعات دقیقی در این باره وجود ندارد، اما ما دارای ظرفیت های مطلوبی در بخش خصوصی داریم که چنانچه از حمایت دولت در بخش اجرائیات برخوردار باشند، قطعاً خواهند توانست حضوری موثر در بخش ساخت وساز داشته باشند، اما تا کنون در حد همین میزان مذاکراتی که با چینی ها برای حضور در کشور صورت گرفته، با بخش خصوصی انجام نشده است، از این رو شاید جای گلایه کردن نیز وجود داشته باشد که آیا توانمندی ها و حمایت از پتانسیل های موجود در کشور در حوزه مسکن، به اندازه حمایت از دیگر حوزه ها مانند خودرو، پتروشیمی و …. اهمیت ندارد که با وجود ارائه چندین باره طرح ها و پیشنهادات ما برای ورود به این بازار و رونق ساخت مسکن، هیچ توجهی به ما نشده است و وارد مذاکره با کشور دیگری شده ایم، در حالی که سازندگان مسکن در ایران به دلیل خلاءهای موجود در حال حاضر در کشورهای دیگر در حال ساخت و ساز هستند. در حقیقت باید تاکید کرد با وجود حدود ۶۰۰ هزار مهندس فارغ التحصیل در رشته های عمران، معماری و دیگر رشته های مرتبط با مهندسی، هیچ فرصتی برای اشتغالزایی در کشور وجود ندارد، اما از سوی دیگر مسئولان وارد مذاکره با کشوری شده اند که سابقه مطلوبی برای نهایی کردن تفاهم نامه ها و پروژه ها در حوزه های مختلف ندارد. البته قابل ذکر است که ما به هیچ وجه قصد فعالیت به شکل انحصاری در کشور را نداریم و ورود پیمانکاران خارجی را فرصتی برای رقابتی شدن در هر بازار می دانیم، اما اینکه بدون مذاکره با پیمانکاران و انبوه سازان داخلی، به سراغ پیمانکاران خارجی برای ساخت و ساز برویم، رویکردی است که سئوالات بسیاری برای این گروه ایجاد کرده است، چرا که به این شکل فرصت رقابت عادلانه در این حیطه از بین خواهد رفت. علاوه بر این پیمانکاران ایرانی در این حوزه، آشنایی بیشتری با الگوی معماری شهرسازی، که الگوی معماری اسلامی و ایرانی است، دارند و خیلی بهتر می توانند در حوزه مسکن و ساختمان اجرایی کنند. این در حالی است که مورد کم‌لطفی دولت قرار گرفته‌ایم.
سابقه نامطلوب چینی ها در تکمیل پروژه ها
وی افزود: اجرای پروژه های مسکن تحت عناوین مسکن مهر و.. با وجود فراز وفرودهای آن، هر چند در حد و اندازه کمی و کیفی کمتر از آنچه که پیش بینی شده بود، با حضور بخش خصوصی اجرایی شد که پیمانکاران ایرانی در آن نقش پررنگی داشتند و البته برخی از پیمانکاران خارجی نیز با حضور خود، فضایی رقابتی را به ساخت و ساز در این زمینه دادند، اما قطعاً فعالان در عرصه ساخت و ساز در حوزه انبوه سازی کارنامه ای روشن تر از چینی ها از نظر کیفی و کمی در بخش مسکن دارند، علاوه بر این چینی ها تاکنون ثابت کرده اند که اجرای پروژه ها را به دلایل مختلف با تاخیر مواجه ساخته اند و یا مردم و دولت را با آشفته بازاری روبرو ساخته اند که نتیجه آن از هدررفت زمان و پول در نتیجه ورود این گروه بوده است. این در حالی است که در حق بخش خصوصی با وجود توانمندی های مطلوب کم لطفی شده است و به هیچ وجه مورد حمایت دولت ومجلس حتی در حد بسیار کمتر از آنچه که در باره صنایعی مانند خودروسازی قرار  می گیرد، انجام نمی شود به گونه ای که گویا بنگاه های اقتصادی دیگر غیر صنایع خودروسازی و برخی از صنایع معدود، جزو بخش فعال این کشور نیستند، در حالی که به گفته خودِ خودروسازان، آن ها با زیان انباشته فراوانی روبرو هستند که شاید ادامه حضورشان بیشتر از دیگر صنایع برای کشور هزینه بر باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;