برگزاری مسابقه مشخصه‌یابی نانومواد در هفته استاندارد

ستاد نانو مسابقه‌ای را در هفته استاندارد برگزار خواهد کرد که در طی آن شرکت کنندگان باید به سؤالات چهارگزینه‌ای و تشریحی ۴ حوزه استاندارد نانو پاسخ دهند.
به گزارش تاسیسات نیوز، ۲۵ مهر سال جاری مصادف با هفته استاندارد، مسابقه مشخصه‌یابی نانومواد از طریق پورتال افراد در سایت آموزش فناوری نانو برگزار خواهد شد و شرکت در مسابقه برای همه فعالان حوزه فناوری نانو آزاد است و به ۵ نفر از کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند، جوایز نقدی و گرنت شبکه آزمایشگاهی اهدا خواهد شد.
مشخصه‌یابی نانومواد طیف وسیعی از روش‌ها و دستگاه‌ها را در بر می‌گیرد و به دلیل کاربرد متنوع نانومواد در حوزه‌های مختلف، تعیین خصوصیات آنها مهم و ضروری است. مشخصه‌هایی از جمله اندازه، شکل، رسانش الکتریکی و گرمایی، بلورینگی، غلظت و… تعیین‌کننده خصوصیات و کاربرد نانومواد هستند.
در این زمینه استانداردهای کاربردی زیادی تدوین شده که یادگیری و استفاده از آنها برای دستیابی به نتایج دقیق‌تر و داشتن یک تجربه ایمن در کار با نانومواد ضروری است. این استانداردها روش‌های مناسب برای یک نوع و یک مقدار ماده یا نمونه داده شده، همراه با آماده‌سازی نمونه و روش‌شناسی تجزیه و تحلیل داده‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند.
با توجه به اهمیت مساله و با هدف آشنایی بیشتر فعالان حوزه نانو با استانداردهای پرکاربرد حوزه مشخصه‌یابی نانومواد، گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری‌نانو و میکرو مسابقه ملی «مشخصه‌یابی نانومواد» را برگزار می‌کند.
به نقل از ستاد نانو، شرکت کنندگان در این مسابقه باید منابع مشخص شده را مطالعه کرده و در روز مسابقه، به لینک اعلام شده مراجعه و در زمان مشخص به سؤال‌های چهار گزینه‌ای و تشریحی پاسخ دهند. استانداردهای مد نظر این مسابقه شامل موارد ذیل است:
۱- استاندارد شماره ۲۲۸۹۳
فناوری نانو – اندازه‌گیری توزیع‌های اندازه و شکل ذرات به وسیله میکروسکوپ الکترونی عبوری
۲- استاندارد شماره ۲۱۹۵۰-۲
فناوری نانو – مشخصه‌یابی نانومواد به وسیله میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) – قسمت ۲: روش آزمون
۳- استاندارد شماره ۲۱۲۵۹
فناوری نانو – مشخصه‌یابی نانومواد با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) – روش آزمون
۴- استاندارد شماره ۲۲۳۲۵
فناوری نانو – تجزیه کمّی عنصری نانومواد با استفاده از طیف‌سنجی تفکیک انرژی (EDS) – روش آزمون.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;