امید به بهبود تدریجی تقاضای جهانی فولاد

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در حالی که فولادسازان بزرگ جهانی مدتی است از چالشی تحت عنوان مازاد عرضه رنج می‌برند، هفته گذشته انجمن آهن و فولاد چین به فعالان بازار فولاد این کشور هشدار داد، با توجه به کمبود تقاضا امکان افزایش قیمت چندانی برای محصولات فولادی این کشور نیست.به‌رغم افزایش قیمت فولاد در دو هفته ابتدایی ماه جاری میلادی، به نظر می‌رسد شانس زیادی برای تداوم این روند به خاطر وجود مشکل مازاد عرضه وجود ندارد؛ چرا که موجودی انبارها خیلی بالا رفته و صادرات این کشور هم نسبت به گذشته کمتر شده است.گفته شده برخی از فولادسازان چینی از کاهش حجم تولید با وجود ضرر 24 تا 32 دلاری به ازای هر تن فولاد امتناع می‌ورزند؛ چرا که معتقدند با این کار فقط به نفع دیگران عمل کرده‌اند نه خود آنها. البته این موضوع در حالی است که امید به بهبود تدریجی تقاضای جهانی فولاد برای ماه‌های آگوست و سپتامبر وجود دارد. در حال حاضر به دلیل گرمای شدید هوا در چین برخی کارخانه‌های فولادی براي کاهش مصرف انرژی از سوی دولت موظف به تعطیلی واحدهای تولیدی خود در زمان اوج مصرف شده‌اند، اما در 30 الی 45 روز آینده می‌توان انتظار داشت فولادسازان با حداکثر توان مشغول به کار شوند. این موضوع در حالی است که نشانه‌هایی از بهبود ساخت و ساز مسکن و افزایش ظرفیت تولیدی کارخانه‌های خودروسازی در آمریکا نیز دیده می‌شود که به همین دلیل تقاضا برای استفاده از فولاد را به طور نسبی افزایش داده است. به علاوه  در کشورهایی نظیر ویتنام تغییرات مثبت در سطح بازار فولاد نمایان شده و در کره جنوبی نیز کارخانه پوسکو اعلام کرده برخی خطوط تولیدی فولاد خود را از ماه سپتامبر دوباره راه‌اندازی خواهد کرد. در کشورمان نیز به‌رغم رکود بازار داخلی که بخش اعظم آن از سکون تقاضا در ماه رمضان و انتظار برای روی کار آمدن دولت یازدهم نشات گرفته، تلاش‌ها برای افزایش حجم تولید فولاد در کشور به کمک 7 طرح بزرگ فولادی و پروژه‌های دیگر متعلق به بخش خصوصی ادامه دارد. به دنبال افزایش نرخ ارز طی دو سال گذشته و محدودیت‌های فراوان وارداتی و اخیرا نیز تحریم کشتیرانی امیدی به افزایش واردات برای تامین نیاز مصرفی کشور به خصوص در بعد مواد اولیه وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری ترند (TREND) طبق جدیدترین آمار گمرک ایران، معادل 162 میلیون دلار ارزش واردات شمش فولاد در سه‌ماه نخست سال 92 به ایران بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 4/67 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین 127 میلیون دلار نیز ارزش واردات انواع محصولات فولادی در طول این دوره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حاکی از کاهشی در حدود 2/46 درصدی است. 

بهبود بازار سنگ آهن چین و خوش‌بینی صادرکننده‌ها

از سوی دیگر در خلال هفته گذشته با افزایش خرید چینی‌ها، بازار سنگ آهن اندکی رشد قیمت را تجربه کرد. شاخص قیمت سنگ آهن با خلوص 62 درصد استیل ایندکس 4/3 درصد بالا رفت و به 126 دلار و 80 سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین رسید. این در حالی است که شاخص قیمت موسسه پلاتس نیز 3 درصد رشد یافت و به 128 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر شمال چین رسید که بالاترین قیمت در دو ماه اخیر به شمار می‌رود.گفته شده چینی‌ها برای تکمیل موجودی وارد بازار شده‌اند، بنابراین تقاضای سنگ آهن به این دلیل افزایش یافته است. از طرفی کاهش موجودی بنادر چین و کاهش عرضه شرکت‌های معدنی بزرگ دنیا در بازار نقدی هم بر روند بازار اثرگذار بوده است. یکی از مقاصد صادراتی سنگ آهن کشورمان، چین است. به همین دلیل کاهش یا افزایش قیمت محموله‌های سنگ آهن‌های وارداتی به این کشور در پی‌رونق تقاضا یا ضعف آن از سوی این کشور بر درآمد صادراتی ما از این منظر تاثیرگذار است. به همین دلیل صادرکننده‌های سنگ آهن کشور با بررسی دقیق تحولات قیمتی این ماده معدنی در یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های آن در سطح جهان حجم تولید و عرضه خود را به بازارهای صادراتی چین به خوبی تنظیم می‌کنند. البته این موضوع در حالی است که گفته شده با راه‌اندازی برخی پروژه‌های سنگ آهن در برخی شرکت‌های صاحب نام همچون واله برزیل شاهد عرضه قابل توجه این ماده معدنی به بازار مصرف خواهیم بود که به همین دلیل قیمت سنگ آهن با افت 20 تا 30 درصدی در سطح جهانی روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که فعالان این صنعت در کشورمان معتقدند حتی با این افت قیمت همچنان صادرات سنگ آهن از توجیه‌پذیری اقتصادی برخوردار است.

رشد قیمت قراضه در بزرگ‌ترین واردکننده قراضه جهان

در حالی که قیمت سی‌اف‌آر قراضه ترکیه به عنوان قیمت مرجع بازار جهانی قراضه شناخته می‌شود، تمام فعالان بازار جهانی نگاه ویژه‌ای به تحولات قیمتی آن در بازار داخلی ترکیه دارند. هفته گذشته قیمت فعلی قراضه حاصل از اسقاط خودرو 332 تا 381 دلار به ازای هر تن تحویل کارخانه بود که نسبت به دو هفته قبل تا 18 دلار در هر تن رشد داشت. همچنین قراضه حاصل از اسقاط کشتی در این کشور 5 تا 10 دلار در هر تن افزایش قیمت را تجربه کرد و به 360 تا 365 دلار در هر تن تحویل کارخانه رسید. از سوی دیگر قیمت قراضه وارداتی به ترکیه این هفته با ثبات بود و پس از معاملات زیادی که در دو هفته گذشته بسته شده بود این هفته بازار نسبتا آرامی را تجربه کرد. این در حالی است که فعالان بازار نسبت به آینده قیمت‌ها در ابهام هستند، چرا که تولیدکنندگان میلگرد ترکیه به دنبال افزایش قیمت هستند و از این رو امکان بالا رفتن قیمت به بازار قراضه وجود دارد، ولی برخی معتقدند شاید تاثیری بر بازار قراضه نگذارد.افزایش قیمت قراضه در بازار ترکیه بر رشد قیمت قراضه وارداتی به کشور تاثیرگذار است؛ چرا که سرانه تولید قراضه در کشور رقم پایینی است و ما برای تامین نیاز کارخانه‌های فولادی چاره‌ای به جز واردات آن به کشور نداریم. بالا رفتن هزینه‌های ناشی از واردات قراضه به طور قطع قیمت تمام شده محصولات فولادی را در کشور افزایش خواهد داد.

 

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;