مجله صنعت تاسيسات-شماره صدو پنجاه

 








صنعت تاسیسات 150 –  سال سیزدهم شماره صدوپنجاه تیر 1391

–         اخبار علمی و صنعتی

–         در محضر استاد

–         جیمز باند مامور 007

–         چالشهای فنی تاسیساتی

–         پرونده های والاچی

–         پیکربندی لوله کشی آب سرد

–         تامین بخار اشباع از بخار سوپرهیت

–         استفاده از تله بخار مشترک برای چند مصرف کننده

–         نوآوری های سبز در توزیع هوا از زیر کف

–         استفاده از اکونومایزر در دیگهای لوله آتشی

–         تعمیر و تعویض تاسیسات بهداشتی قدیمی (30)

–         کاربرد انرژی خورشیدی در صنعت

–         جریان سنجهای آلتراسونیک

–         آسانسور (2)

–         قیمت لوازم تاسیساتی

 

اخبار علمی و صنعتی

برگزاری چند نمایشگاه بین المللی

بنابر اعلام شرکت درسا تجارت ماد، چند نمایشگاه بین المللی در ماههای آینده به شرح زیر برگزار می گردد :

  • ·         سومین نمایشگاه بین المللی بازرگانی کنیا نایروبی  ، تاریخ برگزاری 1 الی 4 تیر 91
  • ·         پنجمین نمایشگاه بین المللی برق و انرژی ترکمنستان ، تاریخ برگزاری 18 الی 20 شهریور ماه
  • ·         دومین نمایشگاه بین المللی ساختمان، زیر ساخت و راه آهن عمان، تاریخ برگزاری 11 الی 13 مهر 91
  • ·         اولین نمایشگاه بین المللی صنت، ساخت و تولید، متالوژی و اتوماسیون جمهوری آذربایجان، تاریخ برگزاری 23 الی 26 آذر 91

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شرکت درسا تجارت ماد به شماره تلفن 88893080 تماس حاصل نموده و یا از سایت www.RHO.IR  بازدید نمایند.

عضو جدید انجمن صنعت تاسیسات

شرکت صنایع نوید موتور تولید کننده الکترو پمپ، ماه گذشته به عضویت انجمن صنعت تاسیسات پذیرفته شد.

 

توری فیلتر بسیار کارآمد از جنس چوب سفید

شرکت Air Solution Company  توریهای جدیدی را برای قرار گرفتن روی فیلتر تجهیزات تهویه مطبوع عرضه کرده است که از چوب سفید (Cotton Wood ) ساخته شده اند و ضمن اینکه تجهیزات تهویه مطبوع را در تمام فصول سال پاکیزه نگه می دارند، نگهداری آنها آسان است و خیلی سریع و راحت برداشته یا نصب می شوند. مزایای برشمرده شده برای این توریها بدین قرارند :

–         قابل استفاده روی تمام تجهیزات تهویه مکانیکی؛

–         افت فشار استاتیک بسیار پایین ؛

–         سطح غیر چسبنده برای سهولت در پاکسازی ؛

–         استحکام زیاد ؛

–         راحتی برداشتن و نصب به لحاظ دارا بودن بستهایی که زود باز می شوند؛

–         مقاوم در برابر شرایط متغیر جوی و اشعه ماوراء بنفش (UV) ؛

–         مقاوم در برابر کپک و جلبک ؛

–         قیمت مناسب ؛

–         دوام طولانی تا 15 سال ؛

–         کاهش زمان عملیات نگهداری تا 75% برای کسب اطلاعات بیشتر : www.airsolutioncompany.com  

محصولات برتر صنعت تاسیسات ایران

فن کویل شرکت تهویه دماوند

فن کویل یکی از تجهیزات است که در اکثر پروژه های ساختمانی از آن استفاده می شود. سالیان سال است که این محصول در شکلها، مدلها و ظرفیتهای مختلف توسط بسیاری از کارخانجات کشور تولید می شود. این دستگاه همانگونه که از نامش پیداست متشکل از یک فن و یک کویل است که بدنه ای نیز به آن اضافه شده است؛ یک فیلتر و نهایتا یک کلید نیز کامل کننده دستگاه است. شاید در نگاه اول فن کویل محصول ساده ای به نظر برسد که جای چندانی برای بهینه سازی نداشته باشد. اما بررسی های انجام شده توسط شرکت تهویه دماوند طی سالیان گذشته نشان دهنده این واقعیت بود که متاسفانه صنعت کشور ما در این زمینه از کشورهای پیشرفته عقب افتاده و فن کویلهای که امروزه در دنیا تولید می شوند علا وه بر کیفیت بالا، دارای برخی قابلیتها هستند که در فن کویلهای داخلی وجود ندارند. لذا شرکت تهویه دماوند طی چند سال گذشته با صرف وقت و هزینه قابل توجهی اقدام به بهینه سازی فن کویلهای ساخت خود نمود و ضمن افزایش کلی کیفیت ساخت، برخی قابلیتهای جدید را نیز به آن افزوده است. در اینجا به شرح مختصری از بهینه سازی های انجام شده روی این محصول می پردازیم :

1-     بادزن و موتور :

بادزن و موتور از اساسی ترین اجزاء فن کویل هستند. اشکالات متعددی از جانب این قطعات می تواند ایجاد گردد؛ از عدم تامین CFM مورد نیاز تا سرو صدای آزاردهنده در هنگام کار که می تواند مربوط به صدای خود موتور، صدای جریان هوا یا صدای حاصل از لرزش ناشی از بالانس نبودن فن باشد. از آنجا که کارکرد باظرفیت مناسب همراه با صدای کم از مهمترین خصوصیات یک فن کویل خوب محسوب می شود، شرکت تهویه دماوند ضمن بررسیهای گسترده نسبت به انتخاب بهترین فن ممکن از نظر کیفیت ساخت، راندمان، بالانس دینامیک و … اقدام نمود. پس از انتخاب نوع فن، مهندسین شرکت اقدام به انجام محاسبات لازم با توجه به منحنی مشخصه فن ها نمودند تا بتوانند مدل فن و RPM  مناسب برای تولید CFM  مورد نیاز با توجه به افت فشار استاتیک فیلتر، کویل و دریچه ها و همچنین هد استاتیک مورد نیاز برای پرتاب هوا در هر مدل فن کویل را انتخاب نمایند. همچنین با استفاده از یکی بهترین Brandهای موتور فن کویل اروپا از کیفیت و صدای کم موتور اطمینان حاصل شد. تمام مدلهای فن کویل بارها در آزمایشگاه آکوستیک شرکت مورد تست قرار گرفتند و تغییرات لازم روی نحوه نصب فن، اتصالات، زاویه نصب کویل و دو موتور و … انجام شد که نهایتا فن کویل هایی که با قدرت هوادهی مناسب و در عین حال کم صدا تولید گردیدند.

2-    کویل :

کویل نیز به عنوان جزء اصلی انتقال دهنده حرارت یکی از اساسی ترین قطعات فن کویل است. شرکت تهویه دماوند علاوه بر ایجاد تغییرات لازم در تعداد و آرایش مسیرهای عبور آب جهت بیشترین انتقال حرارت و کمترین افت فشار، تغییراتی را در روشهای تولید و مواد اولیه خود اعمال کرده است تا بتواند کویلهایی با کیفیت بهتر تولید نماید. در این راستا تغییرات در بدنه کویل، استفاده از فلاکسهای جوشکاری مایع و استفاده از روغنهای تبخیر شونده که خود به خود پس از اتمام فرایند تولید فین تبخیر شده و نیاز به شستشو را از بین می برند و همچنین استفاده از فین های روکش دار (Blue Fin ) که علاوه بر افزایش مقاومت فین در مقابل خوردگی، با جلوگیری از تشکیل فیلم آب ناشی از تقطیر در حالت سرمایی باعث افزایش ضریب انتقال حرارت می گردد را می توان نام برد. همچنین بررسی های گسترده ای برای اطمینان از صحت ظرفیت سرمایی و گرمایی که کویلها صورت گرفته است.

 

3-    فیلتر :

بیشتر فن کویلهای تولیدی در کشور از فیلترهای آلومینیومی استفاده می کنند. اما امروزه اکثر شرکتهای معتبر دنیا در فن کویلها و تجهیزات کوچک تهویه مطبوع از جمله کولرهای گازی دو تکه از فیلترهای ساخته شده از شبکه توری موجدار از جنس PP استفاده می کنند. این نوع فیلترها علاوه بر سبکتر و کوچکتر بودن نسبت به نوع آلومینیومی دارای مش ریزتری بوده و سطح جبهه آنها نیز بدلیل موجدار بودن بیشتر است و لذا افت فشار استاتیک کمتری نیز دارند. در عین حال هنگام تماس هوای عبوری در الیاف PP مقداری الکتریسیته ساکن ایجاد شده و به این نوع فیلتر قابلیت خوبی جهت جذب ذرات کوچک غبار و ریز گردها را می دهد. لذا این نوع فیلتر می تواند فیلتراسیون بهتری را همراه با افت فشار کمتر ارائه دهد. در همین راستا شرکت تهویه دماوند نیز اقدام به تغییر نوع فیلتر فن کویلهای خود از آلومینیومی به شبکه توری موجدار از جنس PP نموده است.

 

4-    بدنه :

فن کویلها در انواع گوناگونی ساخته می شوند که برخی جلددار بوده و برخی بدون جلد هستند. بطور کلی طراحی بدنه فن کویلهای شرکت تهویه دماوند به شکلی است که تعداد اتصالات ( پیچ، پرچ و … ) به حداقل رسیده تا ضمن افزایش استحکام بدنه، امکان ایجاد سر و صدا در آن در اثر مرور زمان به حداقل برسد.

فن کویلهای جلد دار این شرکت نیز در دو نوع تولید می شوند؛ یکی با بدنه پلاستیکی که دکوراتیوتر است، و نوع دوم مجهز به بدنه فلزی است که طبیعتا دارای استحکام و دوام بیشتری است.

5-    دریچه خروجی هوا :

شرکت تهویه دماوند با بررسی انواع فن کویلهای موجود در بازار دنیا به این فن کویلهای موجود در بازار دنیا به این نتیجه رسید که بسیاری از فن کویلهای شرکتهای معتبر تولید کننده فن کویل در دنیا قابلیت تغییر جهت جریان هوا توسط دریچه های خروجی را دارند. لذا طرحی که این قابلیت را به فن کویل بدهد بدون آنکه روی زیبایی یا استحکام آن اثر منفی بگذارد را روی فن کویل خود پیاده نمود. این طرح کاربر را قادر می سازد که جهت جریان هوای گرم یا سرد خروجی از هر یک از دریچه های فن کویل را بطور مستقل به هر یک از چهار جهت بالا، پایین، چپ، راست تغییر دهد. با استفاده از این قابلیت می توان بهترین توزیع هوا را متناسب با چینش لوازم ونفرات در اتاق یا محل نصب فن کویل ایجاد کرد و حداکثر استفاده مفید را از ظرفیت گرمایی یا سرمایی فن کویل نمود.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;