PDMS را بهتر بشناسیم

مهندس صدرا واصفمهندس صدرا واصف

نرم افزار PDMS یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین نرم افزار های حوزه 3D Modeling می باشد.

 

 

 

وجود مدل های سه بعدی به کمک نرم افزار های شبیه ساز در پروژه های کوچک و بزرگ، پیش از شروع عملیات ساخت و اجرا و همینطور به منظور نمایش نهایی پروژه که در پایان باید به آن برسیم، تمامی کارفرمایان و مالکان پروژها را بر آن می دارد که انجام مدل سه بعدی پروژه را در حیطه وظایف طراحان خود بدانند.

نرم افزار های سه بعدی ساز کم و بیش از خاصیت های یکسانی برخوردار می باشند، مهمترین وظیفه ای که از این نسل نرم افزار ها انتظار می رود، از بین بردن برخورد ها (Clash) بین تجهیزات و سیستم های لوله کشی می باشد، وظیفه دیگر اختصاص دادن فضاهای تعمیرات و عبور و مرور بین تجهیزاتو سیستم های لوله کشی می باشد.

نرم افزار PDMS یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین نرم افزار های حوزه 3D Modeling می باشد. پیشتر، از این نرم افزار برای پروژه های کلان و بسیار بزرگ نفتی تعبیر می شد و کمتر کسی بود که PDMS را برای پروژه های تاسیسات استفاده کند.

نام PDMS از چهار لغت Plant Design Management System خلاصه شده است که به سیستم مدیریت طراحی Plant گفته می شود. Plant از دید نرم افزار هر پروژه با هر مقیاسی می تواند باشد. از یک پالایشگاه یا یک سکوی نفتیOff Shore گرفته تا یک موتورخانه و پمپ بنزین که واحد کوچکتری می باشد.  سیستم مدیریت طراحی در بر گیرنده تمام موارد و آیتم هایی است که از زمان شروع فرآیند طراحی پروژه تا اتمام عملیات اجرایی آن باشد. پس نرم افزار PDMS برای اهداف بسیار بزرگتری تهیه شده است نه فقط Modeling.

PDMS شامل 10 محیط یا Module می باشدکه یکی از این محیط ها Design بوده که عملیات مدل سازی تجهیزات، فنداسیون، سازه، پله ها و پلت فرم های دسترسی و همینطور طراحی سیستم های لوله کشی را شامل می شود. محیط Draft برای خروجی گرفتن از طراحی انجام شده به صورت 2D&3D و در فرمت فایل CAD. محیط پرکاربرد بعدی Iso Draftبوده برای گرفتن نقشه های ایزومتریک از خطوط PIPINGمی باشد. ایزومتریک ها از این رو جز بهترین منابع برای سازندگان و پیمانکاران سیستم های لوله کشی می باشد که تمامی اقلام لوله کشی و اتصالات نظیر؛ شیر، سه راهی، زانویی، کاهنده یا افزاینده و تجهیزات ابزار دقیق و سیستم های کنترل را به تفکیک جنس و متریال مصرفی برای ما به همراه سرجوش گذاری تمامی اتصالات ها نمایش می دهد. کمتر نرم افزاری قدرت خروجی دادن نقشه های ایزومتریک از سیستم لوله کشی را داراست و وجه تمایز این نرم افزار نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه همین محیط می باشد. دقت این نرم افزار میلیمتر بوده و ابعاد و اندازه های مدل سازی اقلام لوله کشی را می توان براساس کاتالوگ سازنده در این نرم افزار ایجاد کرد به عنوان مثال اگر شما شیرآلات خاصی را از شرکتی خریداری کردید می توان شکل،ابعاد و اندازه شیر را با توجه به کاتالوگ فروشنده در نرم افزار قرار داد که این امر به کمک محیط های Paragon، Specon و Propconقابل انجام می باشد. محیط Spooler برای Spoolبندیسیستم لوله کشی به منظور عملیات جوش و کارهای عملیاتی و اجرایی می باشند.

بقیه ی محیط ها مربوط به مدیریت نرم افزار بوده که توسط Admin قابل کنترل و برنامه ریزی می باشد. ورود به هرکدام از محیط ها مستلزم داشتن نام کاربری و کلید واژه (User و (Passwordاست و همینطور سطح دسترسی و اینکه کاربران توانایی تغییرات در مدل را داشته باشند یا فقط مدل راReview  کنند، امکانی است که Admin نرم افزار تعریف می کند.

یکی از مشکلات پیمانکاران و تامین کنندگان اقلام لوله کشی، فهرست کامل و دقیقی از لوله و اتصالات استفاده شده در پروژه چه در مرحله برآورد خرید و چه در زمان اتمام می باشد، که معمولا با درصد خطایی کم وبیش انجام می گیرد. نرم افزار PDMS این نیاز را هم مرتفع ساخته و گزارشات بسیار دقیقی تحت عنوانMTO (Material Take Off) ارایه می دهد. در یک MTOعلاوه بر اتصلات و اقلام لوله کشی کارشده در پروژه، تا پیچ و مهره ها و واشرهای اتصالات به تفکیک جنس هم مشخص می باشد.

مزیت های نرم افزار PDMS

نرم افزار به صورت MultiUserبوده و چندین کاربر همزمان می توانند روی مدل کار کنند، وقابلیت نصب بررویServer را داراست.

– کلیه مدلسازیهای تجهیزات درابعاد واقعی وبا جزئیات کامل انجام می شود.

– کم حجم بودن فایلهای خروجی نرمافزار و هسته بسیارسبک نرم افزار

– قابلیت انتقال نقشه های خروجی با فرمتPLT , DXF , DWG به نرم افزار اتوکد

– قابلیت انتقال گزارشات خروجی با فرمت Excel, Word

– طراحی سیستم لوله کشی مطابق با کاتالوگهای خرید لوله،شیرآلات و اتصالات

– مدلسازیPlantشامل:Equipment, Piping, Structure ,Cable Tray ،Instrument ,HvacوSupports

اطلاعات مورد نیاز ورودی به نرم افزار PDMSجهت شروع یک مدل سازی موتورخانه:

نقشه Flow Diagram موتورخانه

ابعاد و اندازه ها و شکل تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در موتورخانه نظیر: پمپ، دیگ، چیلر و برج خنک کننده سختی گیرها، مبدل های صفحه ای، تانک های کندانس، دی اریتور، تانک سوخت، مخازن RO و  Separatorها و ….

نقشه جانمایی تیرها و ستون های سوله

ارتفاع تمام شده و نهایی فونداسیون های تجهیزات و ستون ها

اطلاعات خروجی از نرم افزار سه بعدی با توجه به اطلاعات ورودی پروژه :

مدل سه بعدی از موتورخانه با قابلیت حرکت و گردش در مدل و اندازه گیری

نقشه های ایزومتریک لوله کشی کل موتورخانه به منظور عملیات برش و اجرا طبق مدل انجام شده

نقشه های دو بعدی(پلان) و سه بعدی از تجهیزات به همراه سیستم لوله کشی به تفکیک کدهای ارتفاعی مختلف

برآورد قطعات و اقلام مورد نیاز برای انجام پروژه (MTO)

 تهیه پوستر از موتورخانه نهایی

تهیه فیلم به صورت انیمیشن از مدل نهایی موتورخانه

مولف : مهندس صدرا واصف، مدرس ، طراح و مجری پروژه های حوزه نفتی

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;