BMS سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (1)

 مهندس نوری مهندس نوری

 

اجرای سیستم مدیریت هوشمند در یک ساختمان دارای هزینه های بالایی است که می باید از طریق صرفه جویی های ناشی از استفاده از سیستم BMS و سایر امتیازات استفاده از آن قابل توجیه گردد.

 

 

 

 

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)، یک اصطلاح کلی است که به مجموعه گسترده ای از سیستمهای مبتنی بر ریزپردازنده جهت کنترل ساختمان اشاره داشته و از کنترلرهای طراحی شده جهت مصارف خاص گرفته تا ایستگاههای کاری کنترل از راه دور و کامپیوتر ایستگاه مرکزی بهمراه لوازم جانبی آنرا شامل می گردد.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان چندین زیر سیستم، مانند سیستم تهویه مطبوع، تاسیسات الکتریکی، سیستم روشنایی، سیستم اعلام حریق، سیستمهای امنیتی و آسانسورها را شامل می گردد که از طرق گوناگونی با یکدیگر اتصال یافته و در کنار یکدیگر یک سیستم واحد را شکل داده اند. در نهایت کل زیر سیستمها از طریق سرور مرکزی مدیریت امکان مدیریت و نظارت را خواهند داشت.

اجرای سیستم مدیریت هوشمند در یک ساختمان دارای هزینه های بالایی است که می باید از طریق صرفه جویی های ناشی از استفاده از سیستم BMS و سایر امتیازات استفاده از آن قابل توجیه گردد. اهداف تعیین کننده و دلایل بسیار محکمی جهت صرف هزینه قابل توجه در استفاده از سیستمهای مدیریت هوشمند ساختمان وجود دارد که عبارتند از:

  1. کاهش هزینه های عملیاتی:

بطور کلی می توان هزینه های عملیاتی را شامل هزینه های مربوط به هزینه های تامین انرژی، تامین نفرات متخصص جهت نگهداری سیستمها و هزینه های تعمیرات دستگاهها دانست. سیستم BMS بر هر یک از این هزینه ها به شکلهای زیر تاثیر می گذارد:

  • از طریق کاهش مصرف انرژی: هزینه های تامین انرژی مصرفی دستگاههای مولد گرمایش، تهویه مطبوع و روشنایی فضاها، از مهمترین هزینه های عملیاتی ساختمانها می باشند.یک از اصلی ترین وظایف سیستم BMS، کاهش هزینه های مربوط به تامین انرژی تا حد ممکن می باشد. از جمله راهکارهای کاهش مصرف انرژی می توان به مواردی چون قطع روشنایی ها در زمان عدم حضور افراد، برنامه زمانبندی جهت کارکرد دستگاهها بر اساس ساعت باز بودن ادارات و اعیاد تعطیل، و تنظیم ست پوینت دستگاههای مولد گرمایش و تهویه مطبوع بر اساس دمای هوای خارج ساختمان اشاره نمود.
  • از طریق کاهش حقوق و دستمزد: سیستمهای BMS، با توجه به تاثیری که بر کاهش استفاده از نیروی انسانی در نگهداری از تجهیزات در ساختمانها دارد، به تبع آن موجب کاهش چشمگیر هزینه های نگهداری سالیانه در ساختمانها می گردد.
  • از طریق کاهش هزینه های تعمیرات تجهیزات: سیستم مدیریت هوشمند ساختمان می تواند از راه ایجاد نظارت دائم بر عملکرد کلیه تجهیزات و ارسال پیامهای هشدار جهت انجام سرویس های پیشگیرانه سهم مهمی در تضمین عملکرد مناسب تجهیزات بر عهده داشته باشد. بعنوان مثال می توان از پیامهای مربوط به سر رسیدن زمانهای انجام سرویسهای دوره ای و یا اخطارهای مربوط به پایین تر رفتن بازده دستگاهها از حد مجاز اشاره نمود. همین مسئله می تواند در کاهش هزینه های سنگین تعمیرات تجهیزات تاثیر مستقیم بگذارد….

 

  • ادامه دارد…

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;