تجمع اعتراضی مهندسین ناظر در محل سازمان نظام مهندسی

ظهر امروز، ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ جمعی از مهندسین ناظر گاز در اعتراض به عدم تناسب نرخ تعرفه نظارت در سال ۱۴۰۳ در طبقه پنجم ساختمان نظام مهندسی تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش تأسیسات نیوز، با گذشت بیش از ۵ ماه از آغاز سال جاری، در حالی شنیده ها  از ابلاغ قریب الوقوع تعرفه جدید حکایت می کنند که نرخ تعرفه جدید حق نظارت بر گاز در سال جاری نه تنها افزایشی نداشته ، بلکه نسبت به سال گذشته نیز با کاهش محسوسی مواجه شده است.

بر اساس این گزارش قرار بود این تعرفه ۲۷ درصد افزایش داشته باشد، هرچند که این افزایش ۲۷ درصدی هم با وجود تورم بالای ۴۰ درصد نمی توانست باری از روی دوش مهندسین ناظر بردارد، اما آنچه که موجب نارضایتی جمع کثیری از مهندسین ناظر شده، کاهش نرخ تعرفه نسبت به سال گذشته است.

مسئولین پاسخگو نیستند!

در همین رابطه مهندس علی نظری در گفتگو با خبرنگار تأسیسات نیوز اظهار کرد: طی روزهای اخیر مهندسین از طرق مختلف همچون نامه نگاری و جمع آوری امضاء اعتراض خود را نسبت به کاهش نرخ تعرفه اعلام کرده بودند. اما متاسفانه تا این لحظه هیچ جوابی دریافت نکردند. از این رو تصمیم گرفتیم با حضور در ساختمان نظام مهندسی استان تهران، اعتراض خود را به گوش مسئولان نظام مهندسی برسانیم تا بلکه در این خصوص تدبیری اتخاذ کنند.

وی افزود: دقایقی پیش با مهندس شکیب، ریاست محنرم سازمان نظام مهندسی و جناب دکتر کرمی گفتگو کردیم و قرار شد نامه ای اعتراضی تهیه شود و با امضاء جمعی از مهندسی حاضر در این تجمع تقدیم هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی شود.

مهندس نظری در خصوص تعرفه اعلام شده توسط وزارت راه و شهرسازی گفت: مشکل اصلی ما امروز این است که با توجه به روند افزایش قیمت کالاهای اساسی و گرانی حاکم بر بازار، تعرفه نظارت بر گاز نه تنها افزایشی نداشته ، بلکه به شدت کاهش داشته است.

وی افزود: در شرایطی که هر روز قیمت کالاهای اساسی افزایش می یابد و تورم بیداد می کند، کاهش نرخ تعرفه بی معنا است. ما انتظار داشتیم که با توجه به چنین شرایطی شاهد افزایش نرخ تعرفه نظارت گاز و ماده ۳۳ باشیم، اما آن طور که گفته می شود این تعرفه از آنچه که قبل تر هم بوده، کنتر شده است.

این مهندس مکانیک ادامه داد: در این مدت بارها به کمیته گاز ، گروه تخصصی و هیئت مدیره مراجعه کردیم اما پاسخ قانع کننده ای نگرفتیم.

شوک مهندسین از تعرفه جدید!

سرکار خانم مهنس جنابی نیز در گفتگو با تأسیسات نیوز ضمن ابراز نارضایتی از تعرفه جدید اعلام شده از سوی سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: در همه جای کشور نرخ تعرفه نظارت گاز افزایش داشته است در حالی که نرخ تعرفه نظارت بر گاز تهران با کاهش مواجه شده است.

وی افزود: از ابتدای سال ما منتظر بودیم تعرفه های جدید اعلام شود و در این مدت نیز زمزمه هایی شنیده می شد که تعرفه نظارت بر گاز تنها ۲۷ درصد افزایش خواد داشت. اما با انتشار خبر کاهش نرخ تعرفه ما دچار شوک شدیم چرا که نه تنها آن افزایش حداقلی منظور نشده بود، بلکه به تعرفه چندین سال پیش بازگشته است.

وی در پایان افزود: ما اطلاع نداریم که مسئولین تنظیم تعرفه سال جاری بر چه مبنا و پایه و اساسی تصمیم به کاهش نرخ تعرفه گرفته اند، اما به عنوان عضوی از خانواده مهندسین وظیفه خود دانستم برای احقاق حق خود و همکارانم امروز در این تجمع حاضر شوم.

ابهامات متعدد در تنظیم تعرفه جدید

یکی دیگر از مهندسین حاضر در این تجمع که نمی خواست نام او منتشر شود، در گفتگو با تأسیسات نیوز اظهار داشت: تا پیش از این ما برای نظارت بر گاز ۳ دوره بازرسی انجام می دادیم که اکنون به ۴ دوره افزایش یافته است. با تعیین چنین نرخ تعرفه ای، آن مهندس جوان که کم تجربه است، دیگر انگیزه ای ندارد تا برای بازرسی به محل مراجعه کند و این کار را از طریق تلفن انجام می دهد. چنین روندی نیز می تواند حوادث ناگواری در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی از پیمانکاران و صاحبان ملک نیز برای آنکه کارشان سریع انجام شود، با این موضوع کنار می آیند و به این موضوع فکر نمی کنند که اگر از روند لوله کشی گاز و سیستم انشعاب گاز ساختمان آنان بازرسی دقیقی انجام نشود، ممکن است در آینده با حوادث ناگواری مواجه شوند. اینها سلسله مواردی است که در پی کاهش تعرفه نظارت بر گاز  پیش می آید، اما مسئولین به آن توجهی ندارند.

این مهندس مکانیک با اشاره به اهمیت نقش مهندسین ناظر گاز در بالا رفتن سطح ایمنی افزود: به نظر من اگر این تعرفه ابلاغ شود باید در آینده نزدیک شاهد بالا رفتن تعداد سوانح و حوادث مرتبط به گاز باشیم.

به گفته تعدادی از حاضران در این تجمع، فرایند قانونی برای تهیه و تدوین تعرفه جدید انجام نگرفته و ایرادات متعددی بر آن وارد است. با اینحان آنطور که دکتر کرمی از اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی می گوید، تعرفه جدید تا این لحظه ابلاغ نشده است. از این رو تعدادی از مهندسین ناظر در ساختمان نظام مهندسی با جمع آوری امضاء خواستار لغو این تعرفه شده اند و مسئولین سازمان نیز وعده دادند تا این موضع را به نتیجه برسانند.

در نهایت تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از قبول یا رد تقاضای مهندسین در خصوص لغو تعرفه مذکور منتشر نشده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;