فولی یا پولی کولر آبی چیست؟

تاسیسات نیوز: کولر آبی، یکی از پرکاربردترین وسایل سرمایشی در ایران است که قطعات مختلفی دارد. زمانی که قطعات کولر آبی به‌درستی کار می‌کنند، بازدهی کولر بالا می‌رود و هوای خنک با کیفیت بیشتری تولید می‌شود. هرکدام از قطعات کولر آبی، نقش مهمی در عملکرد صحیح کولر دارند. فولی یا پولی کولر آبی، از قطعات مهم کولر است که نقش مهمی را برعهده دارد. پولی کولر آبی به موتور کولر وصل می‌شود و نیروی محرکه را از موتور کولر به پروانه کولر آبی منتقل می‌کند. به کمک فولی کولر است که پروانه کولر آبی می‌چرخد و هوای خنک تولید می‌شود.
در این نوشته قصد داریم درباره فولی کولر آبی و عملکرد آن در کولر با شما صحبت کنیم. همچنین روش تست و تعویض پولی کولر آبی را بررسی خواهیم کرد.
پولی کولر آبی، قطعه‌ای آلومینیومی و دایره‌ای شکل است که در داخل کولر قرار دارد. روی پولی کولر، دنده یا شیارهایی وجود دارد که تسمه کولر روی آن قرار می‌گیرد. فولی کولر با پیچ آلن به شفت دینام وصل می‌شود و نیروی چرخشی دینام را از طریق تسمه به پروانه کولر منتقل می‌کند.
در کولرهای آبی، دو عدد فولی وجود دارد که یکی از آنها بزرگتر و یکی دیگر کوچکتر است. فولی بزرگ کولر آبی روی پروانه نصب می‌شود و تسمه کولر روی این فولی بزرگ قرار می‌گیرد تا موتور بتواند پروانه را به حرکت دربیاورد و چرخش پروانه کولر شروع شود. فولی کوچک کولر نیز روی موتور کولر نصب می‌شود تا نیروی موتور را به قسمت‌های دیگر کولر منتقل کند و کار تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرکتی را انجام دهد.
خراب شدن و به هم خوردن تنظیمات پولی کولر آبی، روی عملکرد موتور کولر تاثیر مستقیم می‌گذارد و مشکلاتی مانند صدا و لرزش کولر آبی را به همراه دارد.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دو فولی بزرگ و کوچک در داخل کولر قرار دارند که یکی از آنها به موتور (در سمت چپ و بالای تصویر) وصل می‌شود و فولی بزرگ نیز روی پروانه کولر (در سمت راست تصویر) قرار می‌گیرد تا موتور بتواند پروانه کولر را بچرخاند. به همین دلیل است که عملکرد درست فولی کولر آبی باعث انتقال درست انرژی و چرخش صحیح پروانه کولر می‌شود و در عملکرد درست کولر تاثیر مستقیم می‌گذارد.
با خواندن توضیحات بالا، احتمالاً با اهمیت ویژه فولی یا پولی در کولر آبی آشنا شده‌اید. فولی کولر نیز مانند سایر قطعات به مرور زمان فرسوده می‌شود و به تعویض نیاز پیدا می‌کند. با خراب شدن فولی کولر آبی، موتور دستگاه نیز ضعیف می‌شود و مشکلاتی مانند پاره شدن تسمه کولر، خروج باد گرم و سروصدای زیاد کولر را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل لازم است از فولی سالم در کولر آبی استفاده شود تا کولر به‌درستی کار کند. در ادامه، با روش تست پولی کولر آبی ۳۵۰۰، کولر آبی ۵۰۰۰ و کولر آبی ۷۰۰۰ آشنا خواهید شد و می‌توانید فولی کولر را تست کنید.
روش تست فولی یا پولی کولر آبی
بررسی فولی کولر را باید در زمان خاموش بودن کولر آبی انجام دهید. برای تست فولی، درب کولر را بردارید تا به موتور و پروانه کولر دسترسی داشته باشید. ابتدا به شکل ظاهری پولی کولر آبی توجه کنید و خوب تمام قسمت‌های فولی را مشاهده کنید. هرگونه شکستگی و کج شدگی در فولی کولر باعث اختلال در عملکرد این قطعه می‌شود. در صورت سالم بودن ظاهر فولی، به سراغ مراحل زیر بروید.
سپس فولی را محکم با نیروی دستتان بچرخید و خوب گوش کنید. اگر چرخیدن فولی کولر با سروصدای خاصی همراه بود، یعنی فولر کولر به تعویض نیاز دارد. بعد از انجام این کار، دو طرف فولی را با دو دست بگیرید و با حرکات سریع به چپ و راست بچرخانید تا مطمئن شوید که فولی کولر شل نشده است و محکم در جای خود قرار دارد. انجام این تست‌ها به شما کمک می‌کند تا هرگونه مشکل در فولی کولر را سریع‌تر پیدا کنید.
اگر عملکرد و ظاهر فولی کولر سالم بود و به‌درستی کار کرد، فولی کولر شما به تعویض نیاز ندارد؛ اما اگر مشکلی داشت، باید برای تعویض فولی اقدام کنید.
پولی بزرگ کولر آبی
پولی بزرگ کولر آبی
چه زمانی برای تعویض پولی کولر آبی اقدام کنیم؟
خراب شدن پولی کولر آبی، با مشکلات زیادی همراه است. در ادامه، با نشانه‌های خراب شدن فولی کولر آشنا خواهید شد. بهترین راه برای حل این مشکلات، تعویض پولی کولر آبی است تا کولر به‌درستی کار کند و مشکلی نداشته باشد. موارد زیر از جمله نشانه‌های خراب شدن فولی و رسیدن زمان تعویض فولی کولر هستند:
۱- شنیدن سروصدای زیاد از کولر آبی:
سروصدای زیاد کولر، یکی از مشکلات رایج کولرهای آبی است که دلایل زیادی دارد. یکی از دلایل صداهای زیاد کولر آبی، خرابی و شل شدن فولی کولر است. شل شدن پولی کولر و جابجایی پولی از مکان اصلی، باعث می‌شود که به محض روشن کردن کولر صدای زیادی از کولر آبی شنیده شود. با تعویض فولی کولر و سفت کردن پیچ‌های فولی، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.
۲- خراب شدن یاتاقان کولر:
فولی کولر وظیفه انتقال نیرو از موتور به پروانه کولر را برعهده دارد. در دو طرف محور مرکزی پروانه کولر، دو یاتاقان قرار دارند که به حرکت روان پروانه کولر کمک می‌کنند. در واقع چرخش پروانه کولر آبی با کمک قطعات پولی، تسمه و یاتاقان انجام می‌شود. حالا اگر فولی کولر تاب داشته باشد، به یاتاقان‌های کولر فشار زیادی وارد می‌شود و این قطعات زودبه‌زود خراب شوند.
بنابراین اگر مشاهده کردید که یاتاقان‌های کولر آبی خیلی سریع خراب می‌شوند، بهتر است پولی‌های کولر را بررسی کنید و پولی کولر آبی را تعویض کنید تا آسیب‌های جدی به پروانه و موتور کولر وارد نشود.
۳- پاره شدن زیاد تسمه کولر:
در صورت استفاده از تسمه بی‌کیفیت در کولر، مدام شاهد پاره شدن تسمه کولر خواهید بود؛ اما این موضوع تنها دلیل پارگی تسمه کولر نیست. گاهی اوقات خرابی پولی کولر آبی نیز منجر به پارگی تسمه می‌شود. پاره شدن تسمه کولر نیز با مشکلاتی مانند کار نکردن دور کُند کولر آبی و خنک نشدن باد کولر همراه است و بازدهی کولر را به‌شدت پایین می‌آورد.
به همین دلیل در صورت مواجهه با پارگی مکرر تسمه کولر، پولی‌ها را تعویض کنید تا به تسمه کولر فشار زیاد وارد نشود. شما می‌توانید از سرویس کار کولر آبی بخواهید که کارهایی مانند تنظیم تسمه و تعویض پولی‌های کولر را انجام دهد و کولر آبی شما را سرویس کند.
۴- کم شدن قدرت خنک کنندگی کولر آبی:
خروج باد گرم از کولر و دم کردن کولر آبی از جمله مواردی هستند که باعث کلافگی و ناراحتی افراد می‌شوند. خرابی پولی کولر آبی و بزرگ بودن سایز فولی کولر، باعث کاهش بازدهی کولر آبی و کم شدن قدرت خنک کنندگی کولر می‌شوند.
اگر پولی کولر شما بزرگ است و تناسبی با موتور و پروانه کولر ندارد، هرچه زودتر برای تعویض پولی کولر آبی اقدام کنید. با انتخاب فولی سایز کوچک‌تر، مشاهده خواهید کرد که سرعت چرخش پروانه کولر بیشتر می‌شود و باد خنک بیشتری تولید خواهد شد.
سایز فولی کولر ۷۰۰۰ با سایز فولی کولر ۵۰۰۰ فرق دارد. برای کولرهای آبی ۷۰۰۰، از فولی ۸۹ میلیمتری استفاده کنید و برای کولرهای آبی ۵۰۰۰ از فولی ۸۰ تا ۸۵ میلیمتری استفاده کنید. اندازه پولی کولر آبی ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰، باید حدود ۷۵ میلیمتر باشد تا نیروی موتور به‌درستی به پروانه کولر منتقل شود.
بعد از آشنایی با سایز استاندارد فولی کولر آبی، بهتر است از اندازه صحیح فولی در کولر استفاده کنید تا کولر شما به‌درستی کار کند.
در تصویر زیر، مکان فولی موتور (فولی الکتروموتور) و فولی پروانه کولر را به‌خوبی مشاهده خواهید کرد. یادتان باشد که اصلاً نباید پولی بزرگ کولر آبی را با پولی کوچک کولر جابجا کنید؛ زیرا به دینام کولر فشار وارد می‌شود.
تعویض پولی کولر آبی
تعویض پولی کولر آبی
آشنایی با روش تعویض فولی کولر آبی
حالا که با اهمیت پولی کولر آبی و وظیفه پولی در کولر آشنا شدید و روش تست فولی را یاد گرفتید، خوب است با مراحل تعویض فولی کولر نیز آشنا شوید.
درست است که فولی موتور و فولی پروانه کولر اندازه‌های مختلفی دارند؛ اما روش تعویض این فولی‌ها یکسان است و شما می‌توانید طبق مراحل گفته‌شده، کار تعویض پولی کولر آبی را انجام دهید.
بعضی از افراد، دوست دارند کارهای فنی مانند تعمیر کولر آبی را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارند تا خیلی سریع این کارها انجام شود.
برای تعویض پولی کولر باید وسایل خاصی را به همراه داشته باشید تا بتوانید این کار را به‌درستی انجام دهید.
وسایل موردنیاز برای تعویض فولی یا پولی کولر آبی
آچارفرانسه یا آچار تخت
پولی‌کش
آچار آلن
دستکش ایمنی
چکش پلاستیکی
انواع پولی کولر آبی
انواع پولی کولر آبی
مراحل تعویض پولی کولر آبی
برای تعویض پولی کولر آبی، مراحل زیر را انجام دهید:
۱- جریان آب و برق کولر را قطع کنید:
یکی از مهم‌ترین اقدامات ایمنی قبل از شروع کار، قطع کردن کلید برق کولر و بستن شیر ورودی آب کولر است. با انجام این کارها، احتمال وقوع خطرات جدی هنگام کار به حداقل می‌رسد.
۲- تسمه کولر را دربیاورید:
تسمه را به‌آرامی روی لبه پولی قرار دهید و سپس یک نیم دور بچرخانید تا تسمه از فولی جدا شود و بتوانید آن را به‌صورت کامل بردارید. دقت کنید که انگشت خودتان را به‌هیچ‌وجه بین تسمه و پولی قرار ندهید تا آسیبی به انگشت‌ها وارد نشود.
۳- پیچ‌های پولی را باز کنید:
در این مرحله نیاز است که پیچ‌های روی پولی را با استفاده از آچار آلن باز کنید تا پولی اتصالی با میله میانی نداشته باشد و راحت جدا شود.
۴- پولی کولر را در بیاورید:
در مرحله بعدی باید پولی را از جای خود خارج کنید. با کمک نیروی دست می‌توانید پولی کوچک و پولی بزرگ کولر آبی را دربیاورید. اگر زمان زیادی است که فولی کولر آبی را تعویض نکرده‌اید، بهتر است از پولی‌کش استفاده کنید تا بتوانید پولی کولر را خارج کنید.
۵- محورهای نگهدارنده فولی را بررسی کنید:
محورهای سه‌طرفه‌ای روی قسمت پشتی فولی یا پولی کولر آبی قرار دارند که پروانه را در جای خود محکم نگه داشته‌اند و از لق شدن آن جلوگیری می‌کنند. حالا که فولی را جدا کرده‌اید بهتر است این قسمت را نیز بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل و تغییر شکل محورها، این قسمت‌ها را نیز تعویض کنید. در صورت سالم بودن محورهای نگهدارنده فولی، می‌توانید به سراغ ادامه کار بروید.
۶- پولی جدید را جاگذاری کنید:
حالا نیاز است که پولی جدید را در محل خود جاگذاری کنید. برای این کار پولی را روی محل موردنظر قرار دهید و سپس با استفاده از چکش عادی یا چکش پلاستیکی روی آن به‌آرامی ضربه بزنید تا در جای خود قرار بگیرد.
سپس باید پیچ‌های فولی را به‌خوبی ببندید و محکم کنید تا در جای خود محکم شود و در آینده لق نشود. بهتر است قبل از جاگذاری پولی جدید، یاتاقان‌ها را نیز روغن‌کاری کنید تا به صورت راحت و روان بچرخند.
۷- تسمه را روی فولی قرار دهید:
حالا که فولی را به‌صورت کامل عوض کردید و کار تمام شد، باید تسمه را روی فولی جاگذاری کنید. دقت کنید که سایز تسمه با فولی جدید هماهنگ باشد و کوچک‌تر یا بزرگ‌تر نباشد.
برای قراردادن تسمه روی فولی کولر، باید یک سر تسمه را به فولی کوچک‌تر یعنی فولی موتور متصل کنید. سپس به‌آرامی سر دیگر تسمه را روی فولی بزرگ‌تر قرار دهید و فولی را یک نیم دور بچرخانید تا تسمه کاملاً سر جای خود قرار بگیرد.
در هنگام قرار دادن تسمه روی فولی نیز مراقب انگشتان خودتان باشید که در بین فولی و تسمه قرار نگیرند و آسیبی به آنها نرسد.
۸- کولر آبی را تست کنید:
حالا که کار به اتمام رسید، باید کولر را روشن کنید تا مطمئن شوید که فولی جدید به‌خوبی کار خود را انجام می‌دهد و مشکلی ندارد. اگر همه چیز خوب بود و خروج باد خنک کولر را حس کردید، می‌توانید درب کولر را ببندید تا کار تمام شود. اما اگر نیاز به بررسی داشتید، مراحل انجام شده را مجدداً بررسی کنید تا ببینید در کدام قسمت کولر مشکل وجود دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;