خبرهای جدید تاسیسات نیوز در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی

اقبال شاکری از وضعیت اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار تاسیسات نیوز خبر داد.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان یکی از ضروریاتی به شمار می آید که گویا مقرر است، هیچگاه به بار ننشیند. وعده انجام «اصلاح قانون نظام مهندسی» هر ساله با مشکلاتی مواجه می شود که  انجام این پروسه را به سال آینده موکول می شود.
از این رو امسال هم از این قاعده مستنثنی نبوده و اقبال شاکری نماینده مجلس باز هم تصویب آن را به سال آینده موکول کرد!
این در حالی است که وضعیت مهندسان هر روز و هر روز با مشکلات بیشتری که پیش رو دارند، بدتر از بد می شود و تنش های درون سازمانی هم نیز بیش از پیش افزایش مییابد.
قانون نظام مهندسی ساختمان در سال ۷۴ تصویب شد و مسلماً این لباس تنگ دیگر بر قامت فعلی نظام مهندسی برازنده نیست و حتماً نیاز به بروزرسانی دارد، اما علیرغم بررسی های چندین و چندین باره آن در  کمیته نظام‌های فنی، اجرای و مهندسی کمیسیون عمران با همراهی مرکز پژوهش‌های مجلس و دستگاه‌های مربوطه به نتیجه نرسیده و باز هم نیاز به چکش کاری مجدد دارد.
عضو کمیسیون عمران:

اصلاح قانون نظام مهندسی به پایان رسیده است

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز درباره اصلاح قانون نظام مهندسی به تاسیسات نیوز گفت: اصلاح این قانون با کسب نظریات از همه گروهها، اعضا، طرفهای هیات مدیره نظام مهندسی ، وزارت راه و شهرسازی، وزارت خانه های وزارت کشور، بنیاد مسکن و بسیاری از افراد صاحب نظر دیگر انجام  و مورد تایید قرار گرفته است .
وی افزود: به نظر من اصلاحات بسیار راهگشایی برای ارتقای سازمان نظام مهندسی و بهبود ساختار ساخت و ساز در کشور در آن صورت گرفته است و این امر یک اقدام بسیار مهم کمیسیون عمران و مجلس شورای اسلامی برای بهبود وضعیت ساخت و ساز بخش خصوصی و ساختار نظام مهندسی کشور خواهد بود.
شاکری درباره زمان اجرایی شدن این قانون هم گفت: در حال حاضر اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران به اتمام رسیده است و منتظر ارسال این قانون به صحن مجلس و تصویب آن از سوی نمایندگان محترم مجلس هستیم که زمان خاص خود را می طلبد و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ به تصویب  برسد.
نماینده مجلس یازدهم :

تعارضات درون سازمانی باید رفع گردد

به گفته صدیف بدری، نماینده مجلس شورای اسلامی؛ “ایراداتی در قانون نظام مهندسی فعلی در حوزه ساختار شکل گیری سازمان نظام مهندسی کشور وجود دارد که باید اصلاح شود. به عنوان مثال؛ اعضای هیات‌مدیره‌ و بازرسان با رای اعضا نظام مهندسی انتخاب می‌شوند، اما اعضای هیات مدیره، بازرسان را برای اخذ رای در مجمع عمومی معرفی می‌کنند که مصداق تعارض منافع است. چرا که اعضای هیات مدیره افرادی را انتخاب می‌کنند که بر عملکرد خودشان نظارت داشته باشد! ضمن اینکه اعضای شورای انتظامی نیز توسط اعضای هیات مدیره انتخاب می‌شوند تا بر عملکرد خودشان نظارت کنند!”
اما تعارضات درون سازمانی نظام مهندسی و کنترل ساختمان، به دلیل قوانین ناقص نیاز به بررسی فوری وفوتی می باشد، این در حالی است که در حوزه اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی در خصوص تعیین افراد ذی صلاح برای ساخت ساختمان نیز تعارضاتی وجود داشته که باید اصلاح شود.

بایدهای اصلاحات قانون نظام مهندسی ساختمان

نمایندگان مجلس معتقدند که؛  در طرح اصلاح قانون نظان مهندسی تلاش کردند تا تعارضات موجود در قانون حذف شود، و شرایط فعلی بهتر از زمان گذشته است، و تغییرات محسوسی را نسبت به سالیان پیش شاهد هستیم، اما هنوز با حد مطلوب فاصله داریم. از این رو باید با اصلاح قانون، به سمت ساخت بهینه ساختمان‌ها با طول عمر و استحکام بالا، تاسیسات برقی و مکانیکی مناسب و دکوراسیون دخالی و نمای بیرونی مطلوب حرکت کنیم تا همانند کشورهای پیشرفته ساختمان‌های با طول عمر بالای صد سال ساخته شود.
در زمینه ساخت و نظارت بر اجرای پروژه های ساختمانی باید اصلاحاتی در قانون نظام مهندسی ایجاد شود. یکی از اهداف اصلی ما برای اصلاح قانون نظام مهندسی، نظام مند کردن حوزه اجرایی ساختمان است به نحوی که ساختمان‌ها تنها توسط افراد ذی صلاح ساخته شود. چرا که ساختمان‌ها سرمایه ملی کشور بوده و در کنار طول عمر بالا باید از جان ساکنین نیز در برابر زلزله به خوبی حفاظت کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;