ساخت نمای شیشه ای ساختمان ها بیشتر از ۴۰ درصد ممنوع شد

در شورای سوم که به ریاست مهدی چمران در شورای شهر تهران بود، قانون ممنوعیت استفاده از نمای شیشه‌ای بیش از ۴۰ درصد با تبادل نظر و بحث میان اعضای این شورا به تصویب رسید و امروزه در کمیته‌های نما سخت‌گیری‌های زیادی در رابطه با استفاده از شیشه صورت می‌گیرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ممنوعیت و اعمال قوانین سفت‌وسخت در رابطه با استفاده از نمای شیشه‌ای در حالی پیگیری می‌شود که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته شاهد نماهای شیشه‌ای هستیم. نمای شیشه ای  البته از نظر کیفی بسیار مقاوم بوده و مزایای بسیاری به همراه دارند. با این توضیحات حال سوال این است که آیا محدود کردن استفاده از شیشه در کشور ما تا چه اندازه منطقی و منطبق بر معماری روز است؟!
استفاده از شیشه استاندارد در املاک تجاری
فربد جعفریان، سازنده ساختمان در  باره ممنوعیت ساخت نمای شیشه ای ساختمان می گوید: در حال حاضر کمیته‌های نما استفاده از نمای شیشه‌ای را مشروط به نماهای مجاور کرده‌اند.
وی افزود: به نظر من بر خلاف املاک مسکونی که موضوع نماهای مجاور و هویت معماری مطرح می‌شود، در نماهای تجاری باید اجازه بدهند با استفاده از نمای شیشه‌ای ساختمان مورد نظر برای خریدار جذابیت ایجاد کند. البته قطعا باید شیشه‌ها هم لمینت و هم سکوریت شده باشد. در این صورت چنانچه شیشه‌ها بشکند، دچار ریزش نمی‌شود و سر جای خودش باقی می‌ماند.
جعفریان با بیان اینکه در کشورهای اروپایی محدودیتی برای مصالح اعمال نمی‌کنند، گفت: در کشورهای اروپایی اغلب با هدف جذب آفتاب از شیشه‌های استاندارد استفاده می‌کنند. این شیشه‌ها به‌هیچ‌عنوان باعث هدررفت انرژی نمی‌شوند.
وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها در بحث شیشه ۱۰۰ سال از ما جلوتر هستند، گفت: استفاده از شیشه در املاک تجاری منجر به دیده شدن بهتر و جذب عموم جامعه به این ساختمان‌ها می‌شود.
سازه‌های ما برای شیشه مناسب نیست
صفری، سازنده منطقه ۸ تهران  اما در ساخت نمای شیشه ای ساختمان گفت: کمیته‌های نما با نمای شیشه‌ای موافق نیست و به نظر من هم تا حدودی درست و منطقی به نظر نمی‌رسد. به هر حال بسیاری از تلفات زلزله‌ها ناشی از سقوط شیشه است.
وی در پاسخ به سوال که چقدر استفاده از شیشه‌های استاندارد می‌تواند منجر به جلوگیری از حوادث شود، اظهار داشت: در کنش زلزله حتی نماهای سنگی در زلزله به‌راحتی سقوط می‌کند، قطعا نمای شیشه‌ای با هر سیستمی استفاده شود، باز هم می‌تواند حادثه‌آفرین باشد.
صفری ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته از  نمای شیشه‌ای  استفاده می‌کنند اما شاهدیم که سازه ساختمان‌های آنها کاملا متفاوت از سازه‌های ماست و در نتیجه به شیشه‌ها فشاری وارد نمی‌شود. مساله اینجاست که در کشور ما چنانچه استفاده از شیشه را آزاد کنند، بلافاصله بدون توجه به استانداردها ساختمان‌های نما شیشه‌ای با کیفیت نازلی اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه نمای شیشه‌ای الزامات زیادی دارد، گفت: کیفیت شیشه، نگهداری نماهای شیشه‌ای و مهم‌تر از آن نحوه اجرا بسیار حائز اهمیت است.
نگهداری شیشه مشکل است
علیرضا خان پور، سازنده دیگر  با اشاره به اینکه ما در منطقه زلزله‌خیز قرار داریم، گفت: و در درجه اول باید فکری به حال عملکرد این مصالح در زلزله‌ها بکنیم و سایر موارد مانند نگهداری در نظر گرفته شود. ضمن اینکه باید یادمان باشد که باید برای بعد از تحویل این نما به خریدار فکر کنیم چون تخصص لازم برای نگهداری آن وجود ندارد.
وی افزود: نکته دیگر اینکه باید پایداری سازه را همزمان با کیفیت شیشه در نظر بگیریم. بنابراین این یک حلقه متصل به هم است.
شیشه را در مسکونی‌ها نمی‌توان استفاده کرد
حسینی سازنده دیگر با اشاره به مباحث زلزله و ایمنی، در این باره این طور گفت: مقررات ملی ساختمان استفاده از نمای شیشه‌ای را منع کرده است.
وی افزود: خواهش من این است که به‌هیچ‌وجه  نمای شیشه ای  کشورهای توسعه یافته را با سازنده‌های داخل کشور مقایسه نکنید اما به‌طورکلی می‌توان از نمای شیشه‌ای در ساختمان‌های تجاری و اداری استفاده کرد و کماکان در مورد ساختمان‌های مسکونی استفاده از شیشه را ممنوع کرد. به هر حال استفاده از شیشه در فضای مسکونی هزینه بالایی دارد و شرایط برای افزایش قیمت‌ها فراهم نیست اما در بخش تجاری می‌توان قیمت‌ها را با لوکس سازی افزایش داد.
ترس رعایت نکردن استانداردها
سپیده صالحی، طراح و معمار نیز در این زمینه اظهار داشت: محدود کردن مصالح در ساختمان قابل قبول نیست اما موضوع اینجاست که باید مکانیزمی وجود داشته باشد که افراد از مصالح استاندارد استفاده کنند و با توجه به اینکه در کشور ما بسیاری از سازنده‌ها رعایت نمی‌کنند، بهتر است که نمای شیشه‌ای را ممنوع کنند. بنابراین چاره‌ای نیست جز اینکه یک عده به چوب عده‌ای دیگر بسوزند.
وی افزود: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که حتی پنجره‌ها را با پرده‌های ضخیم می‌پوشانند، بنابراین طبیعی است که استفاده از نمای شیشه‌ای در ساختمان‌های مسکونی اجرا نشود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;