جزئیات طرح تشویقی رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

کارشناس ارشد بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به طرح جدید این شرکت درخصوص رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساختمان ها گفت: این طرح با هدف رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی و صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ها تهیه شده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سید ایمان طباطبایی با اعلام این خبر درخصوص جزئیات این طرح تشریح کرد: بر اساس این طرح دولت، صرفه جویی انجام شده در ساختمان هایی را که مبحث ۱۹ مقررات ملی در آنها رعایت شده است، خریداری می کند.
وی با بیان اینکه در هر اقلیمی رعایت مبحث ۱۹ میزان متفاوتی از صرفه جویی در مصرف انرژی را پوشش می دهد، افزود: در محاسبات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که تهیه کننده مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است؛ ذکر شده است که رعایت مبحث ۱۹ در اقلیمی مانند اقلیم تهران موجب صرفه جویی ۳۰ درصدی در مصرف انرژی می شود که این ۳۰ درصد را سازنده ملک یا مالک پرداخت می کند.
طباطبایی در ادامه گفت: راهکار آن این است که شهرداری در زمان صدور جواز ساختمان تخفیفی را به سازنده و مالک ارائه کند. سپس در زمان اخذ پایان کار، تخفیفی را که شهرداری قائل شده است، به شهرداری پرداخت می کنیم. البته این در صورتی است که شهرداری وارد طرح شود و در اجرای آن مشارکت کند.
وی افزود: در صورتی که شهرداری وارد طرح مذکور نشود، به این صورت خواهد بود که با انبوه سازان و سازندگان بزرگ وارد عقد قرارداد می شویم و به ازای ساخت ساختمان هایی که مبحث ۱۹ در آنها رعایت شده است، به ازای هرمترمربع زیربنای مفید، یعنی زیربنای کنترل شده که در آن سرمایش و گرمایش کنترل می شود، مبلغی را متناسب با آن صرفه جویی که رخ می دهد، به آنها پرداخت می کنیم.
این کارشناس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه بیان کرد: از آنجایی که این شرکت توانایی عقد قرارداد با سازنده های خرد را از نظر سخت افزاری، نیروی انسانی و سامانه های مورد نیاز در اختیار ندارد، با سازندگان بزرگ وارد همکاری می شود.
وی در عین حال یادآور شد: در اقلیم های سردسیر با توجه به میزان صرفه جویی که رخ می دهد مبلغ پرداختی بیشتر خواهد بود و در اقلیم های غیرسردسیر مثل تهران مبلغ کمتری برای این منظور پرداخت می شود.
طباطبایی ادامه داد: پیش بینی شده است که مبلغ ۱۰ دلار به ازای هرمتر مربع پرداخت شود، اما رقم نهایی در این رابطه را شورای اقتصاد تعیین می کند.
وی همچنین تصریح کرد: این طرح از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت آماده شده است و آن را ظرف چند روز آینده به معاونت برنامه ریزی وزارت نفت ارسال می کنیم و وزارت نفت نیز از طریق وزیر نفت به شورای اقتصاد می فرستد.
به گفته این کارشناس انرژی، متولی این طرح وزارت نفت است و این طرح در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان زیرمجموعه وزارت نفت در مرحله تعیین تکلیف است؛ هرچند که در این طرح رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ملاک عمل است. یعنی همزمان صرفه جویی در مصرف انرژی، سوخت و برق مورد توجه قرار گرفته است.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;