8 راه نرفته برای مدیریت آتش

به گزارش تاسیسات نیوز، در بسیاری از کشورهای دنیا برای آنکه شهرها به نواحی ضدحریق تجهیز شوند و ریسک آتش‌سوزی گسترده در آنها کاهش پیدا کند 8 اقدام در حوزه پیشگیری و اطفای حریق انجام شده است.





در حوزه پیشگیری از حریق به استفاده از اهرم‌های سلبی شامل پلمب، محرومیت از بهره‌برداری، جریمه و حتی زندان (تا سه سال) روی آورده شده است تا حدی که هزینه سرپیچی از ضوابط، چند برابر اجرای ضوابط باشد.




دومین محور در حوزه پیشگیری، تدوین اظهارنامه ایمنی است؛ به این معنا که مالک مجاب به تکمیل، امضا و تعهد قانونی به داشتن مسوولیت مشخص در ساختمان می‌شود. ضمن آنکه در حوزه پیشگیری دولت‌های محلی موظف به انجام تمرین‌های مهم و موثر برای مقابله با حوادث غیرمترقبه همچون آتش‌سوزی هستند.




به‌عنوان مثال سازمان آتش‌نشانی می‌تواند سالانه حداقل یک بار مانور تمرینی برگزار کند.

 

 

سومین راه در حوزه پیشگیری تجهیز هر ساختمان «طرح کامل پیش‌بینی حادثه» است. به این معنی که هر ساختمان باید به یک طرح کامل پیش‌بینی حادثه آتش‌سوزی و ترسیم نقشه تخلیه و مهار آتش‌سوزی مجهز شود.




چهارمین مسیری که در حوزه پیشگیری در سایر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد تعیین مسوول هماهنگی و مدیریت بحران پیش از وقوع هر حادثه است.




اما در حوزه اطفای حریق توجه به چهار اقدام مهم می‌تواند مدیریت آتش در ساختمان‌ها را آسان‌تر کند. استفاده از تجهیزات حداقلی همچون کپسول آتش‌نشانی به‌عنوان آمادگی حداقلی در یک ساختمان در برابر حریق، استفاده از تجهیزات هشداردهنده همچون اطفای حریق خودکار، مشخص کردن مسیر تخلیه و خروج اضطراری و همچنین تجهیز ساختمان‌های بلندمرتبه و مهم عمومی به سیستم آب‌پاش اتوماتیک چهار محور مهم در حوزه اطفای حریق است که هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا اجرایی می‌شود.




به‌عنوان مثال در صورتی که در ساختمان از سیستم‌های آب‌پاش خودکار استفاده شود در زمان بروز بحران آتش‌سوزی تخلیه کامل ساختمان ضروری نخواهد بود و فقط باید چندطبقه بالاتر یا پایین‌تر طبقه‌ای که آتش‌سوزی در آن رخ داده است تخلیه شود.








انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;