افزایش 2/5 برابری برق در نیروگاه مقیاس کوچک

 

 

 

 

 

 

KN2-10166

معاون وزیر نیرو در از راه اندازی 600 مگاوات برق با ساخت و توسعه نیروگاه های تولید پراکنده و مقیاس کوچک ایران خبر داد و اعلام کرد: امسال ظرفیت تولید برق پراکنده و مقیاس کوچک ایران 5/2 برابر می شود.

به گزارش مهر، محمد بهزاد درباره آخرین وضعیت ساخت و راه اندازی نیروگاه های مقیاس کوچک و تولید پراکنده ایران، گفت : در حال حاضر ظرفیت تولید برق در این نیروگاه ها به 400 مگا وات رسیده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه تا پایان سالجاری ظرفیت تولید برق از نیروگاه های کوچک و پراکنده 600 مگاوات افزایش می یابد، تصریح کرد: بر این اساس تا پایان اسفند ماه سال جاری ظرفیت تولید برق در این نسل جدید نیروگاه ها با افزایشی 5/2 برابری به 1000 مگاوات افزایش می یابد. این مقام مسئول با یادآوری اینکه طراحی، نصب و راه اندازی نیروگاه های تولید پراکنده یکی از سیاست های وزارت نیرو در برنامه پنجم توسعه است، اظهار داشت: در حال حاضر 10 تا 11 هزار مگاوات تفاهم نامه با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک و تولید پراکنده امضا شده است. وی با تاکید بر اینکه از این حجم تفاهم نامه تاکنون 2700 مگاوات قرارداد جدید با بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه های تولید پراکنده امضا شده است، بیان کرد: وزارت نیرو برق این نیروگاه ها در قالب قراردادهای بلند مدت و به طور تضمینی خریداری می کند.

بهزاد همچنین با اشاره به اتصال تمامی شهرها و روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی برق ایران، تبیین کرد: هم اکنون برق رسانی به روستاهای بالا 10 خانوار آغاز شده و پیش بینی می شود تا پایان فعالیت دولت دهم تمامی روستاهای بالای 10 خانوار کشور هم از نعمت برق بهره مند شوند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون 8/99 درصد جمعیت شهری و روستایی ایران از نعمت برق بهره مند هستند، خاطرنشان کرد: در برخی از روستاهای دور افتاده به جای برق نیروگاه های حرارتی، با نصب و راه اندازی نیروگاه های کوچک خورشیدی و یا بادی، برق پاک ارسال می شود.

 

پشت بام ها نیروگاه می شوند

معاون وزیر نیرو، نصب و استفاده از پنل های خورشیدی علاوه بر تاثیرگذاری در صرفه جویی هزینه های خانوار، در کاهش تلفات شبکه های برق بسیار موثر دانست.

محمد بهزاد با تشریح برنامه نصب پنل های خورشیدی برای مصارف خانگی که به تازگی از سوی وزارت نیرو عنوان شده است، گفت: این طرح باید با حمایت و همکاری برخی از دستگاه ها مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود تا مشترکان بتوانند با استفاده از تسهیلات، چنین پنل هایی را در پشت بام خانه های خود نصب کنند.

وی افزود : تولید و استفاده از انرژی با نصب پنل های خورشیدی افزون بر اینکه به اقتصاد خانواده می کند، می تواند در کاهش پیک مصرف برق نیز موثر باشد. ضمن اینکه نصب پنل های خورشیدی برای مصارف خانگی تقریباً در تمام نقاط کشور امکان پذیر است. بهزاد هزینه اولیه این پنل ها را حدود 60 میلیون ریال به ازای هر کیلو وات عنوان کرد و ادامه داد : این مولد ها طوری طراحی شده است که با اتصال به پشت کنتور برق خانه ها در ابتدا از برق تولیدی مولد خورشیدی و درصورت مصرف بیشتر از برق شبکه سراسری استفاده می کنند.

معاون وزیر نیرو خاطر نشان کرد :

پنل های خورشیدی هزینه نگهداری خاصی ندارد و انرژی های خورشیدی حاصل از آن تا دو روز قابلیت ذخیره سازی دارد.

دوهفته نامه پیام ساختمان سال هشتم شماره 141

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;