30 درصد کربن در تایر

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یک تایر خودرو حدود 30% کربن سیاه دارد؛ این ماده فیلری است که سبب افزایش دوام لاستیک می شود.





با این وجود کربن سیاه برپایه نفت خام است؛ یعنی تولید آن کاملاً دوست دار محیط زیست است. به همین دلیل دانشمندان دانشگاه ایالتی اوهایو به سرپرستی کارتینا کورنیش روی یک جایگزین در دسترس تر و سبزتر به نام پوست تخم مرغ و پوست گوجه کار می کنند.

 

 

 

 

این پوسته ها که به شکل پسماندهای صنایع غذایی به دست می آیند، خشک و پودر می شوند. این پودر وقتی به لاستیک اضافه می شود، لاستیک را قوی تر می کند ولی در عین حال انعطاف پذیر باقی می ماند (در مقابل، بیشتر افزودنی های تقویت کننده دیگر انعطاف پذیری لاستیک را کاهش می دهد).

 

 

 

 

این ویژگی تا حدی به دلیل این قابلیت است که ذرات متخلخل پوست تخم مرغ سطح جانبی بزرگ دارند که اجازه تماس بیشتر با لاستیک را می دهد، در حالی که ذرات پوست گوجه در دماهای بالا بسیار پایدار می مانند به اضافه اینکه فیبرهای سفتی دارد.

 

 

 

 

محققان فورد و هینز از پوست ها برای تولید قطعات داخلی خودرو استفاده کرده اند، در حالی که دانشمندان دانشگاه تاسکیگ از پوست ها برای انعطاف پذیرساختن بیوپلاستیک استفاده می کنند.

 

 

 

 

این روش تولید تایر را پایدارتر می کند، وابستگی آمریکا به نفت خارجی را کاهش می دهد و صنایع غذایی را از شر پسماند رها می کند. لاستیک تایر جدید نوعی ماده قرمز-قهوه ای است، بنابراین تیم به دنبال اضافه کردن عوامل رنگی سیاه است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;