۵ هدف کلان کارگروه مخاطرات زلزله

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر، مسوولیت سه کارگروه از کارگروه‌های ۱۴گانه مدیریت بحران کشور را برعهده دارد، اعلام کرد: کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی به مسوولیت مرکز تحقیقات، کارگروه حمل و نقل به مسوولیت معاونت حمل و نقل وزارتخانه و کارگروه تامین مسکن به مسوولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله کارگروه‌هایی هستند که مسوولیت آنها با وزارتخانه است و کارهایی را در این راستا انجام می‌دهند.


وی با تاکید بر اینکه در استان‌ها، مسوولیت کارگروه‌های زلزله و حمل‌ونقل برعهده مدیران کل راه و شهرسازی است، در مورد اهمیت مسوولیت کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی، خاطرنشان کرد: وجود مخاطرات طبیعی گوناگون در ایران همچون زلزله، فرونشست، رانش زمین و ریزش سنگ، فروریزش، سیل و یافتن راهکارهای مناسب برای مدیریت‌بحران هر یک از این مخاطرات در کشور، یکی از دلایل اهمیت این کارگروه و فعالیت‌هایی است که در این راستا انجام می‌شود.


شکرچی‌زاده ادامه داد: پراکندگی المان‌های مختلف تحت مسوولیت وزارتخانه در سراسر سرزمین ایران، نظیر جاده‌ها، راه‌آهن، بنادر، فرودگاه‌ها و نقش دوسویه این المان‌ها از دیگر مواردی است که اهمیت این کارگروه را نشان می‌دهد. زیرا از یک سو خود در برابر مخاطرات آسیب‌پذیرند و از سویی دیگر در زمان بحران باید خدمات مناسب ارائه دهند.


رئیس کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی تصریح کرد: ریسک مخاطرات طبیعی در حیطه‌های مسوولیتی وزارت راه و شهرسازی بسیار بالا است و در عین حال، مخاطرات طبیعی، سالانه خسارت‌های اقتصادی زیادی ایجاد می‌کند.


وی همچنین گفت: اقدام‌های پیشگیرانه در برابر مخاطرات و کاستن خسارت‌های آن، مهم‌ترین اقدام حفاظت منابع ملی و ملموس‌ترین اقدام عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است. اهمیت کارگروه زلزله و لغزش لایه‌های‌زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی نیز دقیقا از این منظر، قابل‌توجه ویژه است.


شکرچی‌زاده در بیان ضرورت تشکیل ساختار وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: برقراری ارتباط ملموس و تنگاتنگ بین مرکز و کلیه نهادهای تابعه وزارت راه و شهرسازی در زمینه مخاطرات زمین‌شناختی همچون زلزله، زمین لغزش، ریزش سنگ، فرونشست زمین و فروریزش زمین علت تشکیل این گروه است.


رئیس کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی پنج هدف عمده تشکیل این کارگروه را این‌گونه عنوان کرد: اقدامات یکپارچه و هماهنگ و اجتناب از کارهای تکراری، مستندکردن و ارائه گزارش‌های کارشناسی فوری به وزیر محترم و هیات دولت در زمان مخاطرات، در اختیار قراردادن نتایج مطالعات انجام شده به ادارات کل و سایر نهادهای تابعه، ضرورت پایش وضعیت المان‌های تحت‌مسوولیت وزارت و بررسی تاثیرپذیری آنها از مخاطرات رخ داده و میزان استحکام آنها در برابر مخاطرات و در نهایت انجام سامان یافته وظایف محوله کارگروه‌های زلزله در سرتاسر بدنه وزارت از حیث نوع مخاطرات تهدیدکننده، میزان آسیب‌پذیری ساختمان‌ها، ابنیه، تاسیسات و… و ارائه روش‌های کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری از جمله اهداف کلانی است که انتظار می‌رود این کارگروه در راستای تحقق آنها گام بردارد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;