گفتگو با یکی از ۱۰۰ مدیر شایسته ملی

مهدی موید مقدم، مدیر جوان گیلانی است که در سال ۹۶ جز ۱۰۰ مدیر شایسته ملی قرار گرفت و در سال ۹۷ نیز توانست عنوان مدیر برتر بین المللی را بین ۲۰ کشور اوراسیا کسب کند، او هم ایده پرداز است، هم تیم تولید دارد، هم کارفرما است و هم مدیری است شایسته.
وی شرکت “صلب آزمون” را در سال ۸۹ تأسیس کرده است و شرکتش در ۳ محور ساخت ابنیه ساختمانی، آزمایشگاه بتن و تولید فراورده های بتنی فعالیت می‌کند.
متن کامل این گفتگو در ادامه می آید:
از اقدامات شرکت “صلب آزمون” بگویید و اینکه در چه زمینه فعالیت می کنید:
شرکت “صلب آزمون” در ۳ محور ساخت ابنیه ساختمانی، آزمایشگاه بتن و تولید فراورده های بتنی فعالیت دارد. طرف قراردادهای ما تولید کنندگان بتن آماده استان و تولید کننده های فراورده های بتنی هستند که حدود ۲۰۰ واحد را پوشش می دهیم که در واقع ۱۰ درصد از کل استان است.
اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان نیز برای کنترل کیفیت واحدهای تحت پوشش خود با شرکت ما همکاری دارد زیرا ما موفق شدیم که ۶ سال به عنوان آزمایشگاه معتمد و همکار اداره کل استاندارد استان فعالیت کنیم و در مبحث کنترل کیفیت محصولات بتنی با اداره استاندارد همکاری داریم.
امسال نیز موفق شدیم گواهینامه تأیید سلامت وزارت راه و شهرسازی را دریافت کنیم و خیلی از کارفرماها برای کنترل کیفیت بتن ساختمان خود با ما همکاری می کنند و آزمایشگاه معتمد سازمان نظام مهندسی گیلان هم هستیم.
از طرفی دیگر توانستیم ۵ واحد مسکونی در اطراف روستاهای خمام با مساحت ۵۰ تا ۵۵ متر مربع ظرف مدت ۶ ماه در بخش پیمانکاری ساختمان با مشارکت کمیته امداد به صورت فی سبیل الله انجام دهیم به دلیل اینکه مجموعه ما مجموعه ای است که معتقد به این سبک کارها است.
محصولات و تولیدات شرکت شما ساخته و پرداخته ایده های نوین خودتان است در این رابطه بیشتر توضیح دهید؟!
ما محصولات زیادی داشته ایم همراه با کادر مجرب، فنی و علمی مان که از جوانان و دانشجویان تشکیل شده است اخیرا نیز توانستیم “بتن بدون سیمان” تولید کنیم که اسم فنی آن ژئوپلمیری است که یکی از مزایای آن نداشتن سیمان است که در مقیاس بزرگتر کمک به حفظ اکوسیستم منطقه است.
این بتن را به استانداری معرفی کردیم و مراجع صدور پروانه وعده دادند که به نام خودمان به ثبت برسد تا بتوانیم انقلاب بزرگی در صنعت ساخت وساز خاورمیانه انجام بدهیم.
به وزارت راه و شهرسازی هم اعلام شد و گفتند تلاش می کنند این مهم انجام شود اما حقیقت این است بیش از ۵ماه است که قرار بود تسهیلات برای انبوه سازی این محصول پرداخت کننو اما تاکنون پرداخت که نشده است.
هدف اصلی ما این است که بار را از روی دوش دولت برداریم و بتوانیم‌جوانان همان منطقه را جذب کنیم و این جدا از بحث مالی یک افتخار و اعتبار است اما به تنهایی نمی شود ما نیازمند حمایت هستیم، وظیفه مان را انجام می دهیم اما باید به ما کمک کنند.
اکنون بازار در خفقان قرار گرفته اما این مشکل برای همه وجود دارد برای برون رفت از این معضل نیازمند کمک دسته جمعی هستیم اگر من مدیر به اندازه خودم تلاش کنم این فرصت هست که جوانان دیگر هم با ذهن باز تلاش کنند.
کسب عناوین مدیر شایسته ملی و مدیر برتر بین المللی چگونه رقم خورد؟
در سال۹۶ طی پروسه ای انتخاب ۱۰۰ مدیر شایسته ملی انجام می شد و ۶ ممیزی داشت، ۳ ممیزی را شخصا باید برای مصاحبه به تهران می رفتم و ۳ممیزی دیگر را آن ها برای نظارت بر کسب و کار، بدهی مالیاتی، بیمه پرسنل، رضایت یا شکایت مشتری و استانداردها انجام شد و به دقت تحلیل کردند در این میان یکی از مواردی که که امتیاز آور بود سن بود که الحمدالله موفق شدم در رتبه برتر را کسب کنم و به عنوان یکی از مدیران شایسته ملی انتخاب شدم.
همیشه در ذهنم بود با استانداردهای جهانی کارم را جلو ببرم و چون ۲ استاندارد ایزو۹۰۰۱ و ۱۷۰۲۵ را مستقر کرده بودم این ها نیز جز امتیازاتم محسوب شد. در سال ۹۷ نیز به عنوان مدیر برتر بین المللی در بین ۲۰ کشور اوراسیا قرار گرفتیم.
بازخوردهای این موفقیت در استان چطور بود؟!
چه بگویم به نظرم تنها نمی خواستند قبول کنند بلکه این قضیه را می خواستند کمرنگ جلوه بدهند.
یکی از تفاوت های شما به عنوان یک جوان نابغه و مخترع تحصیل در رشته فنی و حرفه ای است، برخلاف عرف جامعه که بر حضور افراد نابغه در رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی تأکید دارد، این انتخاب چگونه رقم خورد؟!
در دوران دبیرستان خیلی ها با اینکه اهل فن نبودند با این حال دورس فنی را انتخاب می کردند، اما من زمان انتخاب رشته با فضای بازی که توسط خانواده ام ایجاد شد، رشته ام را انتخاب کردم و در فنی حرفه ای رشته ساختمان را خواندم، بلافاصله در دانشگاه کاردانی شهید چمران رشت قبول شدم و در دوران دانشگاه نکات اساتید را در ذهن خودم طبقه بندی می کردم و در دوران دانشجویی برای حداقل ۸ سال آینده برنامه گرفتم.
ایده کارم هم کارگاه بلوک زنی پدربزرگم بود، تصمیم گرفتم یک سری عملکردهای فنی نوین روی آن انجام دهم تا محور فعالیت آن زیاد شود، مقطع کارشناسی را با رتبه ۱۵۱ کشوری قبول شدم و پس از آن خدمت مقدس سربازی رفتم اما قبل از خدمت سربازی شرکت را به ثبت رسانده بودم و بلافاصله بعد از خدمت ایده های ذهنی ام را با تنگناهای مالی و گذشتن از تفریحات و رفاه شخصی در داخل کارگاه پیاده سازی کردم، کم کم کارگاه را به دست گرفتم و به مرور پرسنل وارد کار شد و اکنون ۱۵ پرسنل در آن فعالیت می کنند.
کارگاه فنی ما در یکی از روستاهای سنگر به نام “سوکاچا” قرار دارد، اگر من بتوانم جوانان همین منطقه را وارد کار کنم دیگر چیزی از خدا نمی خواهم و همین برای من کافی است اما به تنهایی نمی شود و به حمایت دولت نیاز داریم. میکسر آزمایشگاهی ملات با ظرفیت ۸ لیتر توسط گروه تولید تجهیزات آزمایشگاهی شرکت صلب آزمون ساخته شد
چرا آرزوی جوانی به سن و سال شما که مراحل موفقیت را طی کرده ایجاد اشتغال برای دیگران است؟!
جنبه اعتباری قصیه برایم مهم است و از سویی دیگر به این نتیجه رسیده ام که هرچقدر کسب و کار رونق داشته باشد به همان اندازه به انسان برمی گردد و خدا هم خیلی از جاها کمک می کند.
تاکنون کمکی از سوی دولت انجام شده؟!
تا الان اصلا و ابدا کمکی از سمت دولت نشده است و ریالی تسهیلات نگرفته ایم، یک سال است که دیدم برای ادامه اهداف شرکت به تسهیلات نیاز دارم و تسهیلات ما باید به شکل تسهیلات کم بهره باشد اما هیچ اتفاقی نیفتاده است، یک سال است که جز وعده چیزی نشنیدیم، ای کاش این حرف ها زده نمی شد زیرا این سرگردانی درست نیست.
به جوانان هم سن و سال خود چه توصیه دارید؟!
به جوانان هم سن و سالم می گویم که همیشه چراغ راه، نصیحت های والدین است این که با بزرگان مشورت کنیم نه تنها اشکالی ندارد بلکه در یک زمانی به کمک ما می آیند، اگر هر زمان با خانواده در هر زمینه ای مشورت کنید قطعا به موفقیت می رسید، همیشه یادتان باشد در همان نقطه ای که هستید هیچ وقت قرار نمی‌گیرید، انسان میل به حرکت دارد فقط جرقه اول دست خودمان است و خدای متعال راه هایی جلوی ما باز می کند که خودمان متعجب می شویم.
و دیگر اینکه به چیزی که فراگیر است توجه نکنید، رکود و تورم برای همه است و فراگیر است خیلی وارد نشوید با استنتاج ذهنی و مغزی از این قضیه عبور کنید.
و توصیه که به مدیران و مسئولان دارید چیست؟!
از مسئولین نیز تقاضا دارم بیشتر مطالعه کنند و از جوانان خداترس مدیر انتخاب کنند به نظر من مردم این منطقه وفادارترینند مشروط به اینکه عملکردشان طوری باشد که رضایت بخش باشد.
آیا تا به حال به خاطر وجود مشکلاتی که مطرح کردید به فکر رفتن از ایران و اقامت در کشوری دیگر افتاده اید؟!
راستش را بگویم این سؤالی است که در طول هفته چندین مرتبه از من می پرسند که چرا از ایران نمی روی؟! دعوت نامه های مختلفی داشتم از هند و ژاپن و… دانشگاه «می کی موتو ژاپن» متوجه شد چنین بتنی را تولید کرده ایم و بارها دعوت نامه را ایمیل کرده اما من حتی جواب آنهارا نداده ام.
ژاپنی ها به جد پای این قضیه هستند اما من چراغم داخل این منطقه است، من دوست دارم اگر پیشرفتی هست داخل ایران باشد، خاک ما شرف ما است اگر در خاک خودم این محصول را درست کنم خیلی بهتر است.
شاید رفتن به خارج برای من با پیشرفت همراه باشد و بتوانم به کسب و کارم رونق زیادی بدهم اما اگر در خاک خودم با مشکلات پیشرفت کنم بهتر است که کشور دیگر را به پیشرفت برسانم.
منبع سایت خبری شعار سال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;