گزارش مقدماتی از زلزله توسط تیم تخصصی اعزامی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی فارس نشست اول تیم اعزامی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس به مناطق زلزله زده کرمانشاه، با همکاری معاونت آموزش،توسعه و پژوهش سازمان، دوشنبه مورخ 20/09/1396 برگزار گردید.


این نشست علاوه برارائه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، به صورت مجازی و وب کنفرانس دردفاتر نمایندگی شهرستان ها و تعدادی از شهرداری های استان فارس ارائه گردید.


در ابتدا به مناسبت هفته پژوهش، دکتر علی رفیعی معاون پژوهشی سازمان، گزارشی کامل از عملکرد کمیته پژوهش ارائه کرد. ایشا ن در پایان به خسارات ایجاد شده در ساختمان‌های مناطق زلزله زده کرمانشاه و اهمیت طرح های پژوهشی در این خصوص، اشاره کرد. در ادامه مهندس اردشیر دیلمی عضو کمیته پژوهش، توضیحاتی تکمیلی در خصوص اهمیت پژوهش در اصلاح روند ساخت و ساز مطرح نمود.

 

سپس پنل تخصصی گزارش مقدماتی از مناطق زلزله زده کرمانشاه با حضور دکتر محمد رضا بنان، مهندس اردشیر دیلمی، مهندس مهردادخواجه پور و مهندس سید علیرضا حکمت آرا تشکیل گردید.


در ابتدا مهندس حکمت آرا رئیس گروه تخصصی عمران به نمایندگی از تیم تخصصی اعزامی به مناطق زلزله زده غرب کشور،ضمن تشکر از مهندس نامورچی ریاست سازمان از مهندس خواجه پور که به عنوان متخصص و نماینده هیئت مدیره، مدیریت تیم اعزامی را بر عهده داشت، قدردانی کرده و دیگر اعضای تیم اعزامی که نمایندگانی از گروه تخصصی عمران، هیئت مدیره، دفتر ترویج وتحقیق مقررات ملی و دانشگاه شیراز بودند را معرفی کرد. ایشان به این نکته اشاره داشت که انتخاب افراد در راستای تکمیل گروه هایی جهت بررسی ساختمان‌های با قاب فولادی، ساختمان‌های با قاب بتنی، ساختمان‌های بنایی، ساختمان‌های با کاربری های عمومی، تاسیسات واثرات روانشناختی مردم پس از زلزله، بوده است. همچنین تاکید شد گزارش کامل هر قسمت به زودی در خدمت جامعه مهندس قرار خواهد گرفت.

 

در ادامه، گزارش اول بازدید زلزله تحت عنوان “بررسی ساختمان‌های با قاب فولادی” توسط مهندس حکمت آرا ارائه گردید. گزارش در سه بخش با عناوین

1-برخی از عوامل تخریب در ساختمان‌های با سیستم قاب ساده مهاربندی،

2-برخی از عوامل تخریب در ساختمان‌های با سیستم قاب ساده مهاربندی و

3-مشکلات دیافراگم ها ارائه شد. در ابتدا به این نکته تاکید شد که درتخریب های مشاهده شده می توان عوامل متعددی را متصور شد و با توجه به کمبوداطلاعات از قبیل نداشتن فرضیات محاسباتی، مشخصات مصالح، مشخصات مقاطع، نقشه های اجرایی و موارد مشابه، نمی توان حکم قطعی ارائه کرد. اما ایشان اضافه کرد که آنچه می توان به صراحت گفت این است که رعایت کردن چه مواردی می تواند بسیاری از این خسارت ها را کاهش دهد.


سپس رئیس گروه تخصصی عمران عکس هایی از ساختمان‌های خسارت دیده و مواردی عمومی که می باید محاسبین، مجریان و ناظران مورد توجه قرار دهندارائه کرده و به این نکته اشاره کرد که متاسفانه مواردی ساده و البته بسیار مهم دراکثر ساختمان‌های خسارت دیده مشاهده می شد، مواردی از قبیل کمی درجه نامعینی درسیستم های قاب ساده مهاربندی، پیچش کلی ساختمان، طبقه نرم، عدم توجه به سختی پله،عدم مهار مناسب خرپشته، عدم اتصال مناسب دیوارهای غیر سازه‌ای به سازه اصلی و سایرموارد مشابه.


ایشان در ادامه به برخی از نواقص آیین نامه های طراحی داخلی و خارجی اشاره کرده و افزود در پی بسیاری از زلزله‌های گذشته علاوه بر تغییر بسیاری از ضوابط طراحی، رویکرد کلی آیین‌نامه‌ها نیز دگرگون شده است و بر این اساس وظیفه سنگینی برعهده تدوین کنندگان ضوابط طراحی می باشد. در انتها مهندس حکمت آرا ضمن ارائه پیشنهاداتی به محاسبین، ناظران و مجریان، خبر تشکیل چند کمیته در گروه تخصصی عمران جهت بررسی نحوه مدل سازی و طراحی اجزاء پله و اتصال دیوارهای غیر سازه ای به سازه اصلی را مطرح و از جامعه مهندسی درخواست کرد که گروه تخصصی عمران عمران را در این زمینه یاری کنند.

 

در ادامه دکتر محمد رضا بنان عضو هیئت علمي بخش راه و ساختمان دانشگاه شیراز به عنوان رئیس پنل تخصصی و یکی از اعضای بازدید کننده از مناطق زلزله زده، اهمیت نقش تمامی مهندسین با هر عنوانی از قبیل قانونگذار، محاسب، مجری، ناظر، کنترل کننده، مرجع صدور پروانه و … که می تواننددر کاهش خسارات احتمالی در زلزله های آتی داشته باشند، را گوشزد کرد.

 

در پایان، گزارش دوم بازدید زلزله تحت عنوان “بررسی اثرات زلزله بر تاسیسات ساختمان‌ها” توسط مهندس همت‌علی رفیعی ارائه گردید. موارد مورد اشاره شامل، اثرات زلزله بر لوله های فاضلاب، دودکشها، سیستم های سرمایشی و کانال کشی کولر، تاسیسات ثابت نظیر منابع آب ساختمان،تابلوهای برق، کنتورها و دستگاه های اندازه گیری همچنین اثرات لرزه ای اجزای غیرسازه ای بر تاسیسات ساختمان و اثرات اجرای نادرست تاسیسات بر کاهش پایداری ومقاومت سازه‌ای ساختمان. در پایان گزارش، مهندس رفیعی پیشنهادات خود را جهت رفع مشکلات مطرح شده عنوان کرد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;