گره نفتی در رابطه دولت و بخش خصوصی

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بخش خصوصی در صورتی که واقعاً وارد کار عملیاتی شود، کمک‌کننده است، گفت: بهتر است که بخش خصوصی دلالی نکند.پس از تشدید تحریم‌های نفتی، مساله ورود بخش خصوصی به فروش نفت مطرح شده بود. در همان زمان، سه کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های خصوصی نفت تشکیل شد تا 20 درصد فروش نفت به عهده این بخش گذاشته شود.

 از همان زمان،‌ مساله توان بخش خصوصی برای فروش نفت به میان آمد. برخی معتقد بودند که بخش خصوصی توان فروش نفت را ندارد و در نهایت به ضمانت دولت نیاز دارد.

مساله باز شدن پرونده بابک زنجانی نیز مزید بر علت شد و کلیه انتقادها را به سمت این بخش کشاند. با این حال، یک سال بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، مدیر بین‌الملل شرکت نفت عنوان کرده است که بخش خصوصی نباید دلالی کند، چرا که کاری که به اعتقاد وی بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد و مفید خواهد بود، کار عملیاتی در فروش نفت است.محسن قمصری در این رابطه عنوان کرده است که اگر بخش خصوصی تنها بخواهد دلالی کند هیچ کمکی به شرکت نفت نمی‌کند، چرا که بخش خصوصی با حضور در بخش تهاتر نفت می‌تواند نقش به‌سزایی در دریافت پول نفت ایران بازی کند.آن طور که شانا گزارش داده، قمصری در پاسخ به این که آیا تا کنون پیشنهادی در این زمینه دریافت کرده‌اید؟ گفت: بله، پیشنهادهایی بوده که در حال بررسی آن هستیم. البته در این بحث بانک مرکزی نقش به‌سزایی دارد، چون پول حاصل از فروش نفت متعلق به خزانه و بانک مرکزی است.مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت افزود: با مدیریت بانک مرکزی و دخالت بخش خصوصی می‌توان اقدام‌های خوبی انجام داد که قطعا افسارگسیخته نخواهد بود.وی در عین حال عنوان کرده است که بانک مرکزی برای دریافت پول نفت راهکار ارائه دهد. صحبت‌های وی در حالی است که مسئله جدال میان بانک مرکزی و شرکت نفت از همان ابتدای بحث فروش نفت نیز مطرح بود. حتی زمانی که پای بخش خصوصی به فروش نفت باز شد، باز هم نیاز به برخی مجوزها و تضامین مورد نیاز از سوی بانک مرکزی بود.با این حال، مدیر بین‌الملل شرکت نفت این مسئله را نیز مورد تاکید قرار داده است که با مدیریت بانک مرکزی و دخالت بخش خصوصی می‌توان اقدامات خوبی انجام داد که قطعا افسارگسیخته نخواهد بود.

 

 

 

انتهای پیام 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;