گرمایش محیط بوسیله قرنیز رادیاتور

به گزارش تاسیسات نیوز، همواره یکی از رسالت های پایگاه خبری تاسیسات نیوز، حمایت های همه جانبه از مهندسین و تکنیسین ها و نخبگانی است که هر یک در راستای اعتلای صنعت ایران اسلامی کوشا هستند.

اطلاع رسانی ، درج اخبار و نوشتار و دستاوردهای این عزیزان از جمله برنامه های تاسیسات نیوز است.

گرمایش محیط بوسیله قرنیز رادیاتور اختراع به ثبت رسیده جناب آقای مهندس رشید یعقوبی است که به درخواست تاسیسات نیوز، مخترع نوشتاری در این خصوص در اختیار پایگاه اخبار تاسیسات قرار داده است. این پایگاه امادگی خود برای درج نوشتار ، نظرات و ایده های همه دلسوزان صنعت تاسیسات اعلام می دارد.

توجه انسان به آسایش و حساسیت او برای ایجاد محیطی مناسبتر برای زندگی روز به روز بیشتر میشود .در نتیجه به دنبال راه حلهایی است تا شرایط را برای زندگی بهتر فراهم نماید.از طرفی امروزه با افزایش جمعیت و به دنبال آن تراکم مناطق مسکونی خانه ها کوچکتر شده اند و مردم انتظار دارند بهترین استفاده را از این فضا ببرند. بنابراین تاسیسات و دستگاههای سرمایش و گرمایش باید مطابق میل و سازگار با این محیطهای مسکونی باشند.

طراحی و اجرای سیستم های گرمایش هم باید مطابق خواسته مشتریان باشد و هم منطبق بر الزامات فنی و دستور العملهای قانونی. نا گفته پیدا است که صرفه جویی انرژی و سازگاری با محیط زیست محورهای اصلی این الزامات و خواسته ها هستند.

در یکی دو دهه اخیر پیشرفتهای چشمگیری در عرصه سیستمهای گرمایش حرارت مرکزی صورت پذیرفته است تا حدی که موتورخانه ها جای خود را به پکیج های قابل نصب بر روی دیوار داده اند و کاربردی بسیار آسان یافته اند. با این وجود در بخش مصرف و سطوح گرمایشی(رادیاتور) که مستقیما با آسایش انسان در ارتباط میباشد به آن اندازه تحول و پیشرفتی صورت نپذیرفته و از زمان ابداع مبدل های گرمایش تا کنون تنها هدف رادیاتورها انتقال گرمای تولید شده به هوای اتاق بوده است.

بنابر این سطوح آزاد گرم کننده اتاق باید به گونه ای طراحی شود که سطح گرم کننده (رادیاتور) افزون بر گرمایش اتاق، هوایی مطبوع در هر نقطه ایجاد نماید.

زیرا شادابی وفعالییت مفید انسان بیش از هر چیز به کیفیت هوای اتاق بستگی دارد و بخش عمده عمر انسان در فضای مسکونی یا اتاق کار میگذرد.  

در روشهای متداول گرمایش با نصب وسیله گرم کننده در قسمتی از فضای یک اتاق و کنوکسیون طبیعی فعال، همواره جریان سرد انتقال یافته از جداره های اطراف از پایین ترین سطح اتاق به سمت سطوح گرم کننده جریان میابد این هوای سرد پیش از گرم شدن با بدن فرد ساکن اتاق تماس یافته و پس از آن نیز بوسیله سطوح گرمایش با دمای بیشتر سعود کرده در نزدیک سقف اتاق خارج از حیطه مصرف تجمع می یابد و اختلاف دمای زیادی بین این دو سطح بوجود میاورد . هر چند تابش از سطوح گرم کننده اتاق به آسایش گرمایی کمک میکند ولی همچنان لایه های هوای سرد در سطح، مهمترین قسمت بدن برای حس مطبوع گرمایش یعنی پاها را هدف قرار میدهند . بنابر این لازم است عکس قضیه فوق اتفاق بیافتد. یعنی سرمای انتقال یافته در بدو ورود پیش از تماس با ساکنین اتاق از سطوح گرمایشی گذشته گرم شود سپس در درون اتاق منتشر گردد.

از استاندارد روش تامین هوای مطبوع )طراحی سطوح گرم کننده مطابق 6030VDI)اینطور نتیجه گیری میشود که اگر طول سطوح گرم کننده معادل یا نزدیکتر به پهنای سطوح سرد پیرامون ماننده سطح وسیع دیوارهای خارجی و سطح پنجره ها باشد. در این صورت جریان عمودی هوای گرم متعادل میشود از طرفی سهم گرمایش تابشی از سطح گرم کننده افزایش یافته و به بهترین شکل هوای مطبوع برای ساکنین فراهم میشود. دستیابی به مدل گرمایشی استاندارد فوق به تحولی اساسی در شکل و طرح رادیاتورها نیازمند بوده بنابر این مخترعین را بر آن داشته تا شکل نوینی از سطوح گرمایشی را با نام رادیاتورهای قرنیزی ابداع نمایند . ساختار اصلی این رادیاتورها از پروفیلهای آلومینیومی در نما و ابعادی به شکل قرنیزهای دکراتیوند و هماننده آنها قابل برش و نصب در طولی متناسب پهنای دیوارها و پنجره های یک اتاق هستند و از گردش سیال گرم کننده از راه لوله های تعبیه شده در آن که لوله ها نیز به صفحات متصلند تبادل گرما با هوای اطراف در طول رادیاتور انجام می گیرد.

اولین نمونه از این نوع رادیاتور در سال ۲۰۰۸ در انگلستان اختراع و با نام تجاری therma skirt به بازار معرفی گردید این نمونه از رادیاتور قرنیزی ساختاری ساده داشته و قسمت گرمایشی آن شامل پروفیل آلومینیومی در مقطعی به شکل دو لوله رفت و برگشت آب گرم متصل در پشت صفحه ای قرار دارند که بر روی قابی در پای دیوار نصب میشود و جلوه ای همسان قرنیزهای دیواری را نمایان میکند. و گرمایش آن تنها به شکل تابشی و سهم ناچیزی از گرمایش آن به شکل همرفتی یا جابه جایی در نظر گرفته شده.

تنها یک سال بعد از آن نوع دیگر رادیاتور قرنیزی در ایران و در سال ۱۳۸۸ به ثبت رسید. پس از تحقیق و مطالعه بیشتر بر روی این نوع رادیاتور شکل دگرگون یافته آن جهت رسیدن به حداکثر توان گرمایشی طراحی گردید. این نوع رادیاتور قرنیزی با شکلی خاص از دو لایه و چهار سطح تبادل به جای یک سطح بهره می برد و دمای بیشتر به نمای بیرونی آن اختصاص یافته تا گرمای تابشی آن نیز حفظ گردد . این سطوح به صورت هم افزا جریان هوای گرم بیشتری را از خود عبورمی دهند و موجب میشود تا قرنیز رادیاتور نسب به مدل های دیگر از راندمان گرمایشی بالاتری برخوردار گردد.

افزایش توان گرمادهی قرنیز رادیاتورها که همواره چالش اصلی طراحی آن بوده است. موجب می شود با دمای کاری کمتر هوای بیشتری را گرم نمایند و از طرفی قابلیت کاربری در محیطها و فضاهای بزرگتر را نیز خواهند داشت، از این رو راه برای استفاده گسترده تر از آنها هموار تر میگردد. که این مهم با درک دستاوردهای اصلی قرنیز رادیاتورها یعنی تامین گرمایش مطبوع و کاهش مصرف انرژی که چگونگی هر یک در متون زیر بررسی میگردد، دور از ذهن نخواهد بود و تعریف جدیدی از گرمایش را در صنعت تاسیسات ارائه خواهد نمود.

تامین هوای مطبوع: جریان خروجی هوای گرم قرنیز رادیاتور به طور سراسری و از پایین ترین سطوح انتشار یافته و هماننده سدی نامرئی در مقابل هوای سرد انتقال یافته از سطوح مورد نصب خود قرار میگیرید و این هوای سرد پیش از گرم شدن نمیتواند به درون اتاق راه یافته و.توسط ساکنین حس گردد.همچنین تلفیق اجباری این دو جریان، هوای تعدیل شده ای را که میل به صعود نداشته در همه جهات انتشار میدهد. با اندازه گیریهای صورت گرفته اختلاف دما در یک اتاق حداکثر به ۲درجه میرسد. (در روشهای معمول گرمایش گاه این اختلاف دما به۱۲ درجه میرسد)

تابش گرما از سطح قرنیز رادیاتور به شکل گسترده ای از چند زاویه جود دارد این اثر گرمایش توامان با اثر بالا هوای مطبوعی در هر نقطه از اتاق ایجاد مینماید.

کاهش مصرف انرژی: با ایجاد هوای مطبوع توسط قرنیز رادیاتور به شکل فوق گرمای تولید شده بهتر و بیشتر احساس میگردد و دیگر نیازی به افزایش سطوح گرم کننده و یا دمای آنها جهت جبران کسری هوای مطبوع مانند روشهای متداول نخواهد بود و موازنه میان مصرف سوخت و تولید گرمایش مطلوب حاصل خواهد شد. حجم آبگیری قرنیز رادیاتور تنها با دو لوله رفت و برگشت کمتر از یک سوم رادیاتورهای متداول میباشد پس حجم آب کمتری برای گرم کردن نیاز است و این مساله در راه اندازی های پیاپی سسیستم اهمیت بیشتری پیدا میکند.

حجم آبگیری کم،گرمایش موثر و سریع و بازدهی بالا هر یک روش موثری در کاهش مصرف انرژی به روش قرنیز رادیاتور هستند تا جایی که امکان بهره بردن بیشتر از انرژی های تجدید پذیر ماننده پانل های خورشیدی فراهم میگردد.

افزون بر موارد فوق سازگاری مناسب با فضای داخلی و عدم اشغال فضای اتاق و ایجاد مانع توسط قرنیز رادیاتور در محیط ویژگی مهمی است به طوری که محدودیتی برای چیدمان اسباب و لوازم ایجاد نمی شود. به علاوه اینکه با جریانات ملایم هوای گرم در محیط گرد و غبار هوا کاهش یافته محیط برای تنفس سالم تر و تمیزتر میماند.

نیاز به لوله کشیهای کمتر در ساختمانها، فرآیند تولید ساده و کم هزینه و مقرون به صرفه بودن این سیستم نسبت سایر روشها امتیازات دیگر قرنیز رادیاتور هستند که پرداختن به هر کدام مقاله جداگانه ای را می طلبد.

به طور کلی جایگاه قرنیز رادیاتور را میتوان در بین روش گرمایش از کف و رادیاتورهای متداول دانست که ضمن دارا بودن مزایای هر دو معایب آنان را مرتفع نموده و گرمایش کاملی ارائه مینماید. بنابراین رفع کاستی های هر یک از سیستم های گرمایشی موجود، ترکیب و به کارگیری مزیتهای گرمایشی آنها در قالب قرنیز رادیاتور راه حل ساده ای است برای گرمایش که کاربرد آنها محدود به خانه ها نبوده و به تامین گرمایش مطلوب تمام محیط های مسکونی ،تجاری اداری ، بیمارستانها ، مساجد ، مدارس و غیره که درگیر استفاده از دیگر وسائل گرمازا هستند میتوان سود برد.

علیرغم دستاوردهای مطرح شده، اجرای ناقص و مطالعه نشده این طرح و امکان سوءاستفاده از عناوین آن باز خورد منفی از طرف اذهان عمومی را در پی داشته که ویژگیهای آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابر این مطالعه دقیق این طرح توسط متخصصین و مهندسان صنعت گرمایش و شناساندن کاملترین نمونه های موجود کمک موثری خواهد بود تا مشتريان بتوانند سریعتر و بهتر از مزایای قرنیز رادیاتورها بهره مند گردند.         انشاالله…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;