گردشگری در منابع آبی مستلزم فرهنگ‌سازی است

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب معتقد است توسعه گردشگری در منابع و تاسیسات آبی اقدام بسیار مثبتی برای پاسداشت بهتر این منابع است اما قبل از آن باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، «اشکان فرخ‌نیا» با بیان این خبر افزود: اینکه برای حفاظت از تاسیسات آبی از ورود آلاینده‌ها، مانع ورود مردم به این محوطه‌ها شویم کار درستی نیست زیرا شاید بتوان مخزن و دریاچه سدها را محصور کرد و مانع ورود آلاینده‌ها شد اما نمی‌توان محیط طبیعی را محصور کرد.
وی ادامه داد: توسعه گردشگری در تاسیسات آبی قدم خوبی است برای آنکه مردم را نسبت به حفظ و نگهداری بهتر از آب و منابع آبی حساس کرد. باید به مردم آموزش داد که اگر مراقب آب و تاسیسات و منابع آبی نباشند و آنها را آلوده سازند این آلودگی در نهایت خود آنها را درگیر خواهد کرد.
فرخ نیا خاطرنشان ساخت: باید به کسانی که می‌خواهند گردشگر تاسیسات و منابع آبی باشند درست رفتار کردن با منابع و تاسیسات آبی و چگونگی گردشگری در این تاسیسات را آموزش داد و حتی کودکان را حساس کرد تا اگر متوجه ورود آلودگی به این تاسیسات شدند خود پیشقدم برای جمع آوری شوند.
مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: این کار از عهده یک وزارتخانه، موسسه پژوهشی، نهاد خاص به تنهایی ساخته نیست زیرا اکنون نزدیک به ۲۰۰ سد بزرگ و تعداد بیشتری سدهای کوچک در کشورمان وجود دارد؛ در این زمینه باید همه دست به دست هم داده و برای فرهنگ‌سازی و نحوه برخورد صحیح با آب و منابع آبی اقدام کرد.
وی افزود: وزارت نیرو باید برای توسعه گردشگری در تاسیسات و منابع آبی و فرهنگ‌سازی، تشکیلات کاملی هم در سطح وزارتخانه و هم در استان‌های کشور ایجاد کند تا حساسیت مردم را افزایش داده و این موضوع به حفظ و نگهداری صحیح تر تاسیسات آبی منجر شود.
فرخ نیا با بیان اینکه وزارت نیرو باید دفترهای استانی را تقویت کرده و نظارت و پایش دقیقی بر عملکردها در خصوص گردشگری منابع و تاسیسات آبی اعمال کند گفت: باید ارزیابی دقیقی هم صورت گیرد و هر جا عملکردها بهتر بود تقدیر و جاهایی که عملکرد درستی مشاهده نشد تنبیه لحاظ شود تا آنکه گردشگری تاسیسات و منابع آبی به بهترین شکل ممکن که حفظ این منابع را هم لحاظ کرده باشد محقق شود.
با ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی، سرمایه‌گذاری برای ایجاد مراکز اقامتی و سکونت‌گاهی در اطراف مخزن سدها و حاشیه رودخانه با طی فرآیندهای قانونی پیش‌بینی شده در این نظام‌نامه میسر شده است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;