گرانی پلي‌پروپيلن‌ها در راه بازارهاي جهاني

به گزارش تاسیسات نیوز ، قيمت انواع پلي‌پروپيلن در بازارهاي جهاني، ماه‌هاي پياپي در مسير نزولي قرار داشته ولي هم‌اكنون اين روند نزولي تثبيت شده است. با توجه به ضعف نسبي تقاضاي جهاني‌، كاهش بيشتر عرضه و كاهش موجودي انبارها مي‌توان به افزايش آرام ولي با ثبات قيمت‌ها در بازارهاي جهاني اميدوار بود.در بازارهاي جهاني مواد پليمري، پلي‌پروپيلن‌ها از اهميت بسياري برخوردار هستند زيرا با توجه به ويژگي‌هاي فني آن، قابليت توليد كالاهاي بسيار مهمي را دارند. صنايع نساجي، شيميايي، پزشكي، غذايي و بسياري از صنايع از مصرف‌كنندگان اصلي پلي‌پروپيلن‌ها هستند. از طرفي شرايط توليد پلي‌پروپيلن‌ها به نسبت ديگر پليمرها از جمله پلي‌اتيلن‌ها تا حدودي پيچيده‌تر است كه افزايش حجم سرمايه‌گذاري اوليه، بالاتر بودن قيمت مواد اوليه و افزايش نسبي هزينه توليد را در بر دارد.

در بازارهاي جهاني حجم تقاضاي پلي‌پروپيلن‌ها اندكي كاهش يافته است ولي هنوز بسياري از بازارهاي داخلي كشورها شرايط مطلوبي دارند. به‌صورت نسبي بهترين شرايط بازارهاي داخلي را در بازار چين شاهد هستيم. از طرفي حجم عرضه نيز كاهش داشته و فعالان بازار در آسيا، اروپا، خاورميانه و آفريقا از محدوديت عرضه پلي‌پروپيلن در بازار خبر مي‌دهند كه بسته شدن برخي از واحدهاي توليدي و كاهش حجم توليد را دليل اصلي اين رخداد مي‌دانند. با توجه به ضعف نسبي تقاضاي جهاني در كنار هزينه بر بودن توليد، بسياري از توليدكنندگان به كاهش حجم توليد و حتي توقف كامل فعاليت‌ها روي آورده‌اند كه روزهاي گرم سال و فصل تعمير و نگهداري واحدهاي توليدي نيز در اين امر موثر است. افزايش قيمت نفت و به‌تبع آن افزايش قيمت نفتا و برخي كاتاليزورها نيز در كاهش حجم عرضه و افزايش قيمت تمام‌شده پلي‌پروپيلن‌ها موثر بوده است. از طرفي كاهش تقاضاي جهاني توانسته بود قيمت‌ها را مدت‌هاي مديدي نزولي كند كه به عقب‌نشيني بيشتر توليدكنندگان انجاميد. هم‌اكنون تجارت پلي‌پروپيلن‌ها اندكي آرام شده و بازار به ثبات رسيده است. داده‌هاي موجود از به كف رسيدن قيمت پلي‌پروپيلن‌ها خبر داده كه تثبيت بازار، بازگشت دوباره خريداران و تقويت بنيادين ولي آرام قيمت‌ها و بهبود بازار را نويد مي‌دهد. مي‌توان پيشقراول افزايش قيمت‌ها را در بازارهاي شرقي با محور چين جست‌وجو كرد زيرا حجم تقاضاي اين حوزه هنوز به اندازه‌اي قدرتمند هست كه بتواند قيمت‌ها را صعودي كند.از ابتداي ماه جاري ميلادي بسياري از توليدكنندگان بزرگ چيني توليدات خود را كاهش داده‌اند. شركت‌هاي سينوپك و CNPC چين با كاهش نسبي حجم توليد در قيمت‌هاي تمام شده بالا سعي در اتخاذ يك سياست قيمتي جديد دارند. اين شرايط باعث شد كه براي دومين هفته در بازار داخلي چين شاهد افزايش قيمت‌ها باشيم.  در بازار اين كشور تقاضا به گونه‌اي است كه می‌تواند مشوق بهبود قيمت‌ها باشد ولي سياست‌گذاري فروشندگان با محدودسازي حجم عرضه، بازار را در جهت افزايش قيمت سوق مي‌دهد. حجم عرضه‌ها به بازار چين با مبدأ خاورميانه هم كمتر از شرايط طبيعي قبلي قرار دارد.

عرضه پلي‌پروپيلن‌ها با مبدأ خاورميانه به بازارهاي آسياي جنوب‌شرقي، تركيه، چين و آفريقا كاهش داشته است. خاورميانه را مي‌توان يكي از قطب‌هاي اصلي توليد مواد پتروشيمي و پليمري در جهان دانست كه توليدكنندگان اين حوزه توجه بسياري به بازارهاي جهاني دارند. با توجه به كاهش نسبي حجم تقاضاي موثر در بازارهاي جهاني، حجم توليد خاورميانه نيز در مسير كاهش قرار داشته و توليدكنندگان مخصوصا حجم توليد را كاهش داده‌اند. از طرفي نزديكي به روزهاي بسيار گرم تابستان در اين حوزه و ماه مبارك رمضان نيز در كاهش حجم توليد موثر خواهد بود.در بازارهاي اروپايي نيز شرايط مشابهي حكمفرما است و بسياري از توليدكنندگان يا به توقف فعاليت خود ادامه مي‌دهند يا حجم توليد خود را كاهش داده‌اند. البته برخي توليدكنندگان قصد دارند توليد خود را از سر بگيرند ولي برآيند كلي اين شرايط از محدوديت بيشتر عرضه پلي‌پروپيلن‌ها خبر مي‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;