گذری کوتاه بر تاریخچه پمپ‌ها

پنجاه سال پیش، بخش مطبوعات تجاری و فنی (Trade & Technical Press)، کار انتشار یک مجله جدید با محوریت موضوعی روند توسعه فنی پمپ‌ها را آغاز نمود. نخستین نام این مجله تحت عنوان «Pumping» (پمپاژ)، عمر طولانی نداشت و خیلی زود در سال 1965 با توجه به ارتباطات موجود با انجمن نوپای یوروپامپ (Europump) جای خود را به نام «pan-Euroean Pumps, Pompes, Pumpen» داد. هفده سال بعد، صنعت پمپ موقعیتی بین‌المللی یافت و در سال 1982، ناشر این مجله بر آن شد تا کار انتشار آن را با نام «World Pumps» (پمپ‌های جهانی) گسترش بخشد.

مالکیت بخش مطبوعات تجاری و فنی در سی‌امین سالگرد تاسیس‌اش به شرکت الزویر ساینس (Elsevier Science) واگذار و به این ترتیب این مجله با بخش فناوری پیشرفته الزویر (Elsevier Advanced Technology Division) تلفیق شد. از آن زمان تاکنون، رشد و تکامل این صنعت و تغییر و تحولات بوجود آمده در تحریریه این مجله، رویکردهای نوینی در پی آورده است. مجله World Pumps از سال 2003 تاکنون در زمینه اعطای جایزه سالانه صنعت پمپ (Pump Industry Award) با BPMA همکاری و به صورت منظم از انجمن هیدرولیک (Hydraulic Institute) بودجه دریافت می‌کند و همین امر سبب افزایش اعتبار بین‌المللی آن شده است.

بشر 4000 سال است که از انواع پمپ‌ها استفاده می‌کند و همین مقوله بازه زمانی 50 سال را در تاریخ پمپاژ، به دوره‌ای بسیار کوتاه مبدل ساخته است. با نگاهی به دستاوردهای بزرگ عرصه فناوری، پیشرفت‌های حاصل در پنجاه سال گذشته به نظر کم‌اهمیت می‌آیند. در واقع تا سال 1959، تمام طرح‌های اصلی پمپ‌ها ارایه و به مهمترین محصولات تجاری مبدل شدند. اما World Pumps چه چیزی از پنجاه سال گذشته گفته است که این چنین به آن اهمیت می‌بخشد؟

یک دوره را می‌توان به دوره ساخت پمپ‌های دیواری خصوصا از نوع دورانی مربوط دانست که از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار هستند. در این مسیر، پیدایش و ساخت انواع متفاوتی از این سیستم‌ها و شکل‌گیری یک بازار رقابتی نشان از رشد و توجه کاربران به جستجو برای یافتن پمپ‌های ایده‌آل برای کاربری‌های سنگین داشت.

اما دوره‌هایی که در زندگی اغلب ما تاثیرگذار بوده‌اند، اثر خود را بر بازار پمپ‌ها نیز نشان داده‌اند. افزایش آگاهی و اطلاعات نسبت به شرایط زیست‌محیطی سبب پیدایش پمپ‌های درزبند محوری (Shaft Seal) شد و تغییراتی عمده در درزبندی شفت پمپ‌ها پدید آمد. امروزه استفاده از پوشش‌های نسوز غیرقانونی است و اکثر پمپ‌های جدید مجهز به آب‌بندهای مکانیکی هستند و برای پیشگیری از احتمال وارد آمدن صدمه هنگام حمل و نقل، به صورت کارتریجی در کارخانه مونتاژ می‌گردند. 

اما در نوع مواد کاربردی نیز پیشرفت‌هایی حاصل شده است. برای مثال در ساخت پمپ‌های دریایی، مفرغ و برنز آلومینیوم‌دار جای خود را به فولاد آلیاژ منگنزدار سخت‌شده و فولاد زنگ‌نزن دولا داده‌اند. از پمپ‌های ریز غیرفلزی جدید نیز در عمل‌های ايمپلانت در انسان استفاده می‌شود. استفاده از مواد سرامیکی و کربید تنگستن/سیلیکونی نیز به طور قابل‌ملاحظه‌ای از میزان فرسودگی پمپ‌ها در ابعاد مختلف کاسته است.

سیستم‌های الکترونیکی و رایانه‌ای زندگی بشر را به تسخیر خود درآورده‌اند و ناگزیر در قالب VSD، سیستم‌های SCADA و تجهیزات نظارت بر شرایط وارد دنیای فیزیکی پمپ‌ها نیز شده‌اند. در مقطع کنونی سیستم‌های یکپارچه VSDدر بازار تاسیسات ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و نرم‌افزار گزینش پمپ به روند انتخاب پمپ‌ها سرعت بخشیده و گشایشگر فرصت‌هایی تازه در زمینه عرضه به بازار شده‌اند. نرم‌افزارهای CAD و CFDهم ابزارهایی ارزشمند برای طراح هستند و شاید دور از انتظار نباشد اگر روزی جایگاه مهم تخصص‌های فردی را از آن خود سازند.

از سوی دیگر اما هزینه‌های انرژی نیز به بخشی از هزینه‌های سرسام‌آور زندگی مبدل شده‌اند و اگرچه صرفه‌جویی و بازده انرژی یکی از فاکتورهای کلیدی در عرصه توسعه سیستم‌ها به شمار می‌رود اما تنظیم قوانین مناسب در این زمینه عملا غیرممکن می‌نماید. در این زمینه اما کمیسیون اروپا در بخشی از راهنمای محصولات مصرف‌کننده انرژی، بر مقوله افزایش بازده پمپ‌های آب تاکید ورزیده است و در این زمینه Europump نیز با طرح روش حذف کاربران بد، به این کمیته کمک‌های شایانی کرده است.

امروزه دیگر نامی از سازندگان مستقلی چون هارلند (Harland)، فلیگت (Flygt)، ورثینگتون (Worthington) و ویر پامپس (Weir Pumps) برده نمی‌شود و نام‌هایی چون تکسترون (Textron)، کانستلیشین کپیتال (Constellation Capital)، آدیکس (IDEX)، پنتر (Pentair) و فلوسرو (Flowserve) صحنه را از آن خود ساخته‌اند و فضا برای وسعت یافتن شرکت‌های بزرگ مهیا شده است.

احتمالا بزرگترین تغییر در این صنعت گذار از یک بازار داخلی به یک بازار محلی است. پنجاه سال پیش ما فقط موسسات تجاری ملی داشتیم اما امروزه انگیزه معنادار روابط داخلی شرکت‌ها در یک سطح درون‌قاره‌ایست. انجمن یوروپمپ نیز در عمر 49 ساله خود به طور گسترده‌ای قدبرافراشته و اکنون همکاری‌های گسترده‌ای با انجمن هیدرولیک آمریکا دارد. این همکاری‌ها انعکاسی از روابط و همکاری‌های نزدیک‌تر میان شرکت‌های سازنده پمپ است، توسعه‌ای که سیر تکاملی این مجله را از سطح ملی تا اروپایی و تا سطح جهانی به تصویر می‌کشد. 

 

ارتقای روند برقراری ارتباط میان مصرف‌کننده و نصابان سیستم‌های خورشیدی

وب‌سایت Solar Reviews، به تازگی از یک الگوی جدید جهت ارتقای سطح تجربه مصرف‌کنندگان و نصابان سیستم‌های خورشیدی رونمایی کرده است. به این ترتیب بازدیدکنندگان این وب‌سایت قادر خواهند بود شرکت‌ها و نصابان سیستم‌های خورشیدی منطقه خود را بیابند، اطلاعات نصاب را مشاهده کنند و از قیمت‌های پیشنهادی اطلاع یابند. اگرچه تاکنون در شرایط نبود این فرآیند، کمبودی در صنایع سیستم‌های خورشیدی، احساس نشده است اما به مصرف‌کننده در خصوص شرکت نصاب اطلاعاتی ارایه نمی‌گردد. از این رو در نتیجه عدم برقراری ارتباط میان مصرف‌کننده و شرکت مورد نظر، نصاب ممکن است به طور کارآمد از منابع فروش خود بهره نبرد و به این ترتیب به کاهش حجم فروش و بازگشت سرمایه بیانجامد. اما در فرآیند SolarReviews، مصرف‌کننده قادر خواهد بود جزییات و اعتبار هر نصاب را مشاهده کند و اطمینان حاصل کند که شرایط نصابان منتخب با اولویت‌های آن‌ها متناسب است. جسی تروآکس (Jesse Truax)، نائب‌رییس بخش بازرگانی و توسعه تجارت SolarReviews، در همین راستا معتقد است که مصرف‌کنندگان امروزه بیشتر از هر زمان دیگری تحقیق می‌کنند و در این زمینه جستجو در وب‌سایت‌ها نقش بزرگی ایفا می‌کند. وب‌سایت SolarReviews با ایجاد بستر مناسب جهت انجام تحقیق و انتخاب نصاب مورد نظر، سبب افزایش سطح استفاده از سیستم‌های خورشیدی و فروش بیشتر برای نصابان شده است. از این رو می‌توان گفت که این فرآیند گامی مثبت و روبه‌جلو برای مصرف‌کنندگان و نصابان و ارتقای سطح اعتبار صنایع خورشیدی محسوب می‌شود.

 

نقد و بررسی عمومی استاندارد تاسیسات درمانی سبز

استاندارد پیشنهادی ASHRAE/ASHE با عنوان استاندارد طراحی، ساخت و عملیات تاسیسات درمانی با سطح عملکرد بالا و پایدار تا 21 ژانویه 2013 آماده بررسی و نقد عمومی اعلام شد.

میشل شیرین (Michael Sheerin)، رییس کمیته استاندارد 189.3، در این باره می‌گوید: «تاسیسات درمانی اغلب بزرگترین و انرژی‌برترین ساختمان‌ها در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند. این ساختمان‌ها در بازارهای رقابتی برای رسیدن به سطح پایدارپذیری مربوطه با چالش تامین سرمایه روبرو هستند. مضاف بر این که این تاسیسات دربردارنده خدماتی هستند که جهت حفظ سلامت بیمار نیازمند مصرف انرژی می‌باشند.»

استاندارد 189.3 جهت مراکز درمانی چون بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها و مراکز مجوزدار خدمات‌رسانی به بیماران سرپایی اعمال می‌گردد. این استاندارد، حوزه‌های کلیدی از جمله پایدارپذیری، بازده مصرف آب، بازده انرژی، کیفیت هوای داخل و تاثیر بر جو، مواد و منابع را پوشش می‌دهد. این در حالی است که بخش خاصی از این استاندارد نیز به میزان انتشار آلاینده‌ها اختصاص یافته است.

استاندارد 189.3 بر اساس استاندارد ANSI/ASHRAE/USGBC/IES 189.1 با محوریت موضوعی طراحی ساختمان‌های سبز با عملکرد بالا به استثنای ساختمان‌های مسکونی کم‌ارتفاع طراحی شده است. ضوابط مربوط به تهویه تاسیسات درمانی در استاندارد ANSI/ASHRAE/ASHE 170 با موضوع تهویه در مراکز درمانی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;