کیفیت ساختمان با نظارت مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل میرمحمد سیدهاشمی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل گفت: نظارت مهندسی بر ساخت و سازها نقش مهمی در کیفیت ساختمان ها دارد و کارفرمایان باید با اعتماد به افراد دارای صلاحیت حوزه مهندسی و استفاده از تخصص ایشان در پروژه های احداثی در ارتقای کیفیت پروژه های خود اهتمام بیشتری داشته باشند. 

 

 

سیدهاشمی تصریح کرد: خدمات مهندسی نظارت باتوجه به زیرساخت های موجود که عمدتاً تحت تأثیر تصمیمات سازمان های نظام مهندسی ساختمان، شهرداریها، ادارات راه وشهرسازی در هر استان و میزان تعاملات میان ارگان های مذکور بوده، تغییرات و تحولات متعددی را تجربه نموده است که این تغییرات صرفا در راستای حفظ و حراست از سرمایه های ملی و آرامش و امنیت بهره برداران پروژه های ساختمانی می باشد و در این میان مهندسان ناظر که به عنوان صاحبان صلاحیت در قالب حقیقی یا حقوقی مسئولیت ارائه این خدمات را عهده دار می باشند .

 

 

سید هاشمی ضمن تاکید بر حضور مهندسان ناظر در تمام مراحل ساخت و ساز ساخمانهای استان اردبیل گفت: حضور مجریان ذی صلاح در کنار مهندسان ناظر، جهت برقراری ارتباط فنی و در ارتقای کیفیت ساختمان بسیار موثر است و استفاده از مجریان دارای صلاحیت یک سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان است که نتیجه آن کیفیت و امنیت لازم در ساختمان‌ها را تامین می کند.

 

وی در ادامه با اشاره به رعایت استانداردهای ساخت و ساز در راستای کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه گفت: بهبود مدیریت و نظارت بر ساخت و ساز با بکارگیری نیروهای متخصص و تربیت نیروی کار ماهر در کلیه سطوح و تقویت نظام مهندسی و تشکل‌های فنی و حرفه‌ای و استفاده از تجربه‌های موفق حوزه صنعت ساختمان نیاز اصلی ارتقای کیفیت ساخت و ساز می باشد.

 

سید هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود ظرفیت‌های مناسب در کشور، کیفیت مصالح ساختمانی پایین است،گفت: تولید مصالح ساختمانی با کیفیت نیز یکی از مولفه‌هایی است که در افزایش عمر مفید ساختمان‌ها و کیفیت آن موثر می باشد.

 

رئیس نظام‌مهندسی ساختمان استان اردبیل گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزارمهندس عضو نظام‌مهندسی ساختمان استان اردبیل که بیش از 50درصد آن دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته های هفتگانه می باشند، با تعهد و تخصصی خویش مسئول نظارت بر کیفیت ساخت و ساز می باشند.

موضوع ایمنی کارگاه های ساختمانی اهمیت بالایی دارد
میرمحمد سید هاشمی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود ایمنی کارگاه های ساختمانی را در زمان احداث بنا، مهمترین دغدغه ناظران و مجریان پروژه ها عنوان کرد و افزود: براساس مبحث 12 مقررات ملی ساختمان، در حفظ ایمنی کارگاه های ساختمانی ضروریست ناظران، مجریان و مهمتر از همه کارفرمایان جدیت و اهتمام بیشتری داشته باشند تا از آسیب های انسانی و حوادث پرخطر که می تواند چندین خانواده را تحت تاثیر قرار دهد جلوگیری شود و کارفرمایان باید مهندسان ساختمانی که آموزش های حوزه ایمنی کار را گذرانده اند همکاری و تعامل بیش از پیش داشته باشند.
آرامش و امنیت در ساختمان با رعایت اصول مهندسی
میرمحمد سیدهاشمی اظهار کرد: با توجه به اهمیت ایمنی کارگاه های ساختمانی، برگزاری دوره های ایمنی برای کارفرمایان قبل از تایید نهایی نقشه های ساختمانی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل و با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اجباری شده و با برگزاری همایش ها و دوره های تخصصی برای مهندسان، برای تبیین اهمیت ایمنی و رعایت استانداردهای آن گام های موثری برداشته شده است.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل از بدو تأسیس به‌طور مداوم در راستای افزایش ارتقای کیفی ساخت و سازها گام برداشته، اما استانداردها و تکنولوژی‌های ساخت و ساز نیز همواره در حال تغییر و بهبود است از این رو سازمان با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف آخرین استانداردها و الزاماتی که مهندسان ناظر و طراح باید در ساخت و ساز مد نظر قرار دهند را به آن‌ها آموزش می‌دهد.
سیدهاشمی تأکیدکرد: آرامش و امنیت در ساختمان تنها با رعایت اصول مهندسی امکان پذیر هست و هیچ کس نباید هیچگونه چشم پوشی در این زمینه را مهندسان انتظار داشته باشد.
رئیس نظام مهندسی اردبیل از همه سازندگان و مهندسان خواست در رعایت استانداردها و قوانین ساخت و ساز بسیار جدی باشند و ادامه داد: مسؤولیت حقوقی هر اتفاقی در این خصوص به پای سازندگان و مهندسان است و عدم اطلاع از قوانین، این مسؤولیت را رفع نمی‌کند، بنابراین با مراعات این الزامات امیدواریم در آینده شاهد حوادث ناخوشایند در زمینه ایمنی ساختمان‌ها نباشیم.
وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه مهندسی تلاشی مبتنی بر علم است، افزود: مقوله آموزش و به روز رسانی دانش فنی اعضای سازمان‌های نظام‌مهندسی و بررسی و نظارت دقیق طرح‌های ارائه شده ساختمان‌ها توسط جامعه مهندسی باید تقویت گردد..

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;