تکلیف ارجاع کار مهندسان مشخص شد

عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به کلیات جلسه روز سه شنبه ۱۸ تیرماه شورای مرکزی گفت: طبق مصوبه این جلسه، موضوع ارجاع نظارت در استان ها از این پس به شکل مطلوبی انجام خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، حسن مجتبی زاده با اعلام این خبر افزود: تمامی استان ها موظف هستند که از کلیات مصوبه جلسه دیروز شورای مرکزی تبعیت کرده و آن را اجرایی کنند.
وی تشریح کرد: یعنی از این پس طبق نظر شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی که به تصویب وزارتخانه راه و شهرسازی نیز رسیده است، مقرر شده تا ارجاع کار به روشی انجام شود که شورای مرکزی به استان ها اعلام خواهد کرد.
مجتبی زاده در ادامه سخنان خود درخصوص تاثیرات ارجاع کار توسط سازمان های نظام مهندسی گفت: تا یکی دو سال قبل ارجاع کار در بیشتر استان ها توسط سازمان ها انجام می شد و به طور قطع دارای معایبی نیز بود.
وی درخصوص این معایب بیان کرد: به طور نمونه درارجاع کار توسط سازمان ها افرادی که علاقه ای به کار مهندسی نداشتند، در صف ارجاع کار قرار می گرفتند و به صورت اجباری از طرف سازمان به آنها کار واگذار می شد.
عضو شورای مرکزی همچنین با اشاره به معایب انتخاب ناظر توسط مالک ادامه داد: سیستم انتخاب ناظر از سوی مالک نیز خالی از ایراد و اشکال نبود و اشکالات زیادی را به دنبال داشت.
وی در تشریح این معایب گفت: با توجه به اینکه پتانسیل و ظرفیت مهندسی ما بسیار بالاتر از میزان کار موجود است، در سیستم انتخاب ناظر توسط مالک کارها عمدتا به اقلیتی از مهندسان واگذار می شد که حدود ۵ تا ۱۰ درصد مهندسان را شامل می شد.
به گفته وی در این روش حداکثر ظرفیت ده درصدی مهندسان پر می شد و باقی مهندسان جایی در این چرخه نداشتند. بنابراین این سیستم نیز دارای اشکال و ایراد بود.
مجتبی زاده یادآور شد: در عین حال ما در سیستم انتخاب ناظر توسط مالک، با توجه به فضای رقابت ناسالمی که به وجود می آمد، با افت شدید کیفیت خدمات مهندسی مواجه می شدیم. چرا که مهندسان برای گرفتن کار مجبور می شدند که تخفیفاتی را در هزینه خدمات مهندسی ارائه دهند تا بتوانند آن کار را بگیرند و خود این مسئله کیفیت خدمات مهندسی را تنزل می داد.
وی تاکید کرد: در حالی که اگر ارجاع کار به صورت سیستمی و از طریق سازمان انجام گیرد، از آنجایی که این اقدام با قیمت واقعی صورت خواهد گرفت، بنابراین خدمات مهندسی به طور قطع با کیفیت بهتر و بیشتری ارائه خواهد شد.
عضو هیئت رییسه شورای مرکزی همچنین خاطرنشان کرد: البته ارجاع کار توسط سازمان نظام مهندسی نیز دارای ایراداتی است که جای بحث و بررسی دارد و باید تلاش کنیم تا معایب آن را برطرف کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با این حال بزرگترین حسن و مزیت ارجاع کار توسط سازمان نظام مهندسی این است که حقوق بهره برداران با افزایش کیفیت خدمات مهندسی بیشتر در نظر گرفته می شود و به آن بها داده می شود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;