کمبود آب هم مزیتی دارد

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، دبیر اولین سمپوزیوم سیستم‌های تصفیه آب و بازیافت پساب‌های صنعتی با بیان اینکه کمبود آب بهترین مشوق صنایع برای روی آوردن به بازیافت پساب های صنعتی است، گفت: تکنولوژی داخلی تصفیه پساب‌های صنعتی می‌تواند تا 100 درصد فضولات صنعتی را به چرخه فعالیت واحدهای تولیدی بازگرداند.

 

 

علی خاکشور ضمن اشاره به اینکه شرکت‌های داخلی این امکان را دارند که واحدهای صنعتی را یاری کنند تا پساب‌های تولید شده‌شان را تا صددرصد به چرخه استفاده مجدد در صنعت بازگردانند، گفت: شرکت پالایش نفت اصفهان قرار است از تکنولوژی ZLD برای بازیافت 100 درصدی پساب صنعتی‌اش استفاده کند و بدین ترتیب تخریب زیست‌محیطی را به صفر برساند.




وی افزود:تکنولوژی داخلی تصفیه پساب‌های صنعتی می‌تواند تا 100 درصد فضولات صنعتی را به چرخه فعالیت واحدهای تولیدی بازگرداند و پالایشگاه نفت اصفهان بطور نمونه قرار است با استفاده از توان دانش داخلی و استفاده از سیستم ZLD، اثرات مخرب زیست‌محیطی رودخانه زاینده‌رود را پایان بخشد.




همچنین محسن ایرانزاد رئیس نصب و ساختمان شرکت پالایش نفت نیز در حاشیه این سمپوزیوم گفت: از سال 70 که رویکرد جدیدی در این پالایشگاه درخصوص بازیافت پساب‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفت تصفیه آب‌های نمکی مازاد فرآیند فعالیت پالایشگاه با توجه مشکل کمبود آب منطقه اصفهان از سال 77 موفق شدیم با نصب یک واحد RO با ظرفیت 240 متر مکعب در ساعت را در مدار بهره‌برداری قرار دهیم و هدررفت میزان یادشده آب را مجدداً به چرخه استفاده در مدار برگردانیم.




وی ادامه داد: موضوع برگشت پساب‌های 50 مترمکعب در ساعتی حاصل از کار پالایشگاه که تبدیل به یک معضل شده بود و از نظر صرفه اقتصادی قابل توجه بود با کمک شرکت آبسان زلال ایران که صاحب تکنولوژی بازیافت پساب‌های صنعتی به روش‌های مدرن است طی تفاهمنامه‌ای به مدار بازگشت و با واحد RO5، ریجکت آب 50 مترمکعبی را تا 50 درصد قابل استفاده مجدد می‌سازد و به آب مقطر قابل استفاده در دیگ‌های بخار پالایشگاه باز می‌گرداند.




ایرانزاد اضافه کرد: با رکود بسیار مطلوب به جای 580 روز در کمتر از 200 روز کاری واحد پلنت RO5 تحویل و به کار گرفته شد و خوشبختانه تا حدود 25 متر مکعب در ساعت کمتر از آبخوان منطقه که رودخانه زاینده‌رود است برداشت شد.




وی با اشاره به اینکه برداشت‌هایی صنعتی از آب زاینده‌رود با استفاده از تکنولوژی بازیافت پساب‌های صنعتی کمک قابل توجهی به حفظ منابع زیست‌محیطی خواهد شد اظهار کرد: برداشت‌های معمول شرکت‌های صنعتی در صورت استفاده از روش‌های مدرن تصفیه و بازیافت پساب در طول سال رقم بسیار قابل توجهی را به خود اختصاص خواهد داد که در تعادل چرخه زیست‌محیطی اثربخشی فراوانی خواهد داشت.




ایرانزاد با اشاره به اینکه این تکنولوژی برای اولین بار در واحدهای صنعتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: اگر در اجرای این پروژه موفق شویم شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه و صنایع بزرگ استان اصفهان مثل صنایع دفاع نیز از این تکنولوژی بهره‌مند می‌شوند.




وی در پاسخ به این پرسش که هزینه این پروژه چقدر و صرفه اقتصادی آن به چه میزان بوده است بیان کرد: واحد تصفیه RO5 حدود 90 میلیارد ریال هزینه برده است که 10 ساله بازگشت خواهد داشت و البته باید توجه کرد که اینگونه تأسیسات لزوماً تأسیسات اقتصادی نیستند که خیلی زود اثرات مالی خود را عیان سازند و باید به رویکردها و استفاده‌های زیست‌محیطی آنها توجه کرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;