کسادی بازار مسکن قیمت اجاره و خرید را پایین آورد

طبق آمارها میزان خرید و فروش مسکن ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده و این مسیر به بازار خرید و اجاره کمک کرد تا نرخ به سیر صعودی خود ادامه ندهد و حتی متوقف شود، هر چند که در ۵ منطقه تهران با کاهش نرخ مسکن روبه‌رو بودیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک کشور کاهش نرخ اجاره و خرید مسکن را رسانه‌ای کرد. وی با آنکه خبر کاهش قیمت‌ها را داد، می‌گوید: انتظار ما افت بیشتر قیمت‌ها است، نرخ مسکن به یکباره اوج گرفت و قیمت‌های فعلی با نرخ‌هایی که باید باشد فاصله معنا‌داری دارد.
وی برای شفاف شدن کاهش نرخ مسکن به ۵ منطقه تهران اشاره کرد که در مقایسه با سایر مناطق کاهش بیشتری را تجربه کردند. قلی خسروی اینگونه توضیح داد که نرخ مسکن در منطقه ۸ بیش از ۱۵ درصد، منطقه ۳ حدود ۱۰ درصد، منطقه ۲۲ بین ۱۲ تا ۱۸ درصد، منطقه ۱۰ با توجه به محله و کوچه بین ۱۴ تا ۱۸ درصد و منطقه ۲ هم بین ۸ تا ۱۰ درصد ارزان شده است، اما این کاهش‌ها باید ادامه پیدا کند.
کاهش نرخ مسکن در مناطق یاد شده در حالی است که گزارش شش روز پیش بانک مرکزی ازبازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که در تیرماه امسال منطقه ۳، ۲، ۸، ۲۲ و ۱۰ به ترتیب بیشترین افزایش نرخ را ثبت کردند.
رئیس اتحادیه املاک کشور می‌گوید که اجاره از نرخ ملک تبعیت می‌کند یعنی وقتی نرخ هر مترمربع مسکن کاهش پیدا می‌کند، نرخ اجاره و رهن آن هم روند نزولی به خود می‌گیرد، با وجود کاهش‌های نسبی قیمت‌ها برای مستأجران بسیار گران است.
گزارش بانک مرکزی که شش مردادماه منتشر شد، گویای آن است که تعداد معاملات واحدهای مسکونی تیرماه ۹۸ نسبت به خرداد ۹۸ حدود ۲۰ درصد کاهش و در قیاس با سال قبل حدود ۶۵ درصد کاهش داشته است. در این میان اگر بخواهیم در برهه زمانی یاد شده نرخ هر متر مربع مسکن را بررسی کنیم نسبت به ماه گذشته (تیرماه ۹۸ نسبت به خرداد ۹۸) ۰.۴ درصد رشد و نسبت به سال گذشته رشد ۹۱.۵ درصدی اتفاق افتاده است.
کاهش ۱۶ درصدی قراردادها
قلی خسروی در پاسخ به این سؤال که کسادی بازار چگونه به نرخ مسکن کمک کرد تا مردم شاهد جهش قیمت‌ها نباشند به آمار خرید و فروش مسکن و اجاره پرداخت و گفت که سال گذشته از تاریخ اول فروردین ۹۷ تا ۵ مرداد ۹۷، ۵۰۰ هزار و ۸۰۱ فقره قرارداد مسکن در کشور منقعد شده بود. از این تعداد ۲۶۶ هزار و ۳۷۷ فقره مبایعه نامه و ۲۲۸ هزار و ۹۳۸ فقره اجاره نامه بوده است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۸ تا ۵ مرداد ماه امسال، ۴۲۱ هزار و ۸۴۷ فقره معامله مسکن در کشور صورت گرفته که از این رقم سهم مبایعه نامه‌ها ۲۱۰ هزار و ۵۴۱ فقره و اجاره نامه‌ها ۲۰۷ هزار و ۶۴۸ فقره بوده است.
این اعداد نشان می‌دهد که در کل قراردادهای سال گذشته کاهش ۱۶ درصدی، مبایعه نامه‌ها ۲۱ درصد و اجاره نامه‌ها ۹ درصد کاهش داشتیم.
کسادی بازار در ارقام معاملات
حال اگر بخواهیم این آمار را در استان تهران مقایسه کنیم باز هم شاهد رکود و همان کسادی بازار خواهیم بود. آنگونه که رئیس اتحادیه املاک کشور شفاف‌سازی کرده است، از فروردین سال گذشته تا ۵ مردادماه ۹۷،
۱۳۹ هزار و ۲۲۷ فقره قرارداد امضا شده که ۶۹ هزار و ۳۰۴ فقره مبایعه نامه و ۶۸ هزار و ۸۸۳ فقره اجاره بوده است. در امسال و در مدت مورد اشاره ۹۸ هزار و ۶۷۲ فقره قرارداد منعقد شده که ۳۳ هزار و ۹۵۳ فقره آن در بخش مبایعه نامه و ۵۶ هزار و ۷۷ فقره در بخش اجاره نامه بوده است. آمارهای تعداد معامله، نشان می‌دهد که در امسال برای کل قراردادها کاهش ۳۵ درصدی، مبایعه نامه‌ها افت ۵۱ درصدی و اجاره نامه تنزل ۱۹ درصدی داشته‌ایم.
شاخص‌های بانک مرکزی
گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران که اخیراً منتشر شده با این جمع‌بندی به پایان رسیده است که در تیر ماه سال ۹۸ متوسط نرخ خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۱۳۳.۵ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات انجام شده طی این ماه ۴.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰ و ۶۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. کاهش قابل ملاحظه حجم معاملات در ماه‌های اخیر موجب شده است تا رشد ماهانه نرخ مسکن روند کاهشی به خود گرفته و در تیرماه امسال به ۰.۴ درصد تقلیل پیدا کند. این میزان رشد در شرایطی محقق شده است که در این ماه ۱۲ منطقه از مجموع ۲۲ منطقه شهر تهران با کاهش متوسط نرخ نسبت به ماه قبل مواجه بودند. در این ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲۴.۸ و ۲۲.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
کاهش ۶۰ درصدی معاملات
مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک در گفت‌وگوی دیگر که با ایرنا داشته عنوان کرده است که بنگاه‌های املاکی از مناطق مختلف تهران از شکست قیمت‌های رهن و اجاره خبر می‌دهند چرا که اجاره بها تابعی از نرخ مسکن است و هر نوع کاهش یا افزایشی در نرخ پایه، روی نرخ‌های رهن و اجازه تأثیر می‌گذارد.
وی ادامه داد: برعکس ماه‌های تابستان سال قبل که در مرداد و شهریور با افزایش نرخ‌های اجاره بها مواجه بودیم، کاهش ۶٠ درصدی معاملات مسکن در تیر ماه امسال و بازگشت رکود عمیق منجر به تعدیل نرخ‌ها در بخش اجاره هم شده است.
رئیس اتحادیه املاک گفت: ضمن اینکه مطابق گزارش اخیر وزارت راه و شهرسازی در تیرماه امسال نسبت به خرداد ماه رشد نرخ مسکن کند شده و به مرز توقف رسیده است.
خانه‌‌هایی که بازدید نمی‌شوند
یک واسطه ملکی در منطقه ۵ تهران هم گفته است که اکنون وضعیت معاملات خرید و فروش به طرز چشمگیری کاهش یافته است؛ خانه‌های با متراژ بیشتر از ١٠٠ متر که یا اصلاً بازدید نمی‌شود یا به‌دلیل قدرت پایین خریدار پیشنهاد خریداران با چک‌های طولانی مدت است که مورد پسند فروشنده نیست. وی خاطرنشان کرد که در بخش خانه‌های متراژ پایین نیز منطقه ۵ تهران گزینه مناسبی برای مراجعه خریداران است و تعداد فایل خانه‌های کوچک در این منطقه بیشتر است با این حال از اردیبهشت امسال تقاضا در این بخش هم کاهش یافته است چرا که قیمت‌های فعلی در توان خریداران نیست و در این میان تسهیلات اعطایی بانک‌ها به زوج‌های جوان که مشتریان اصلی خانه‌های کوچک متراژ هستند کافی نیست.
کاهش تا ۶۰۰ هزار تومان
این واسطه ملکی در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره یادآور شد که نرخ رهن خانه‌های نوساز در این منطقه بین٣٠٠ تا۶٠٠ هزار تومان کاهش یافته است. موجران نیز نرخ‌های پیشنهادی خود را تعدیل کرده‌اند.
منبع روزنامه ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;