ژانس بین المللی انرژی پیش بینی برای تقاضای جهانی نفت را کاهش داد

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش چشم انداز کوتاه مدت خود پیش بینی برای تقاضای جهانی نفت خام در سال ٢٠١٣ را برای سومین ماه پیاپی کاهش داد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، به دنبال پیش بینی درباره افت مصرف نفت اروپا و رسیدن به پایین ترین سطح خود در سه دهه گذشته، آژانس بین المللی انرژی برای سومین ماه پیاپی برآورد خود برای تقاضای جهانی نفت خام را کاهش داد.

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود پیش بینی برای تقاضای جهانی نفت خام را نسبت به برآورد پیشین روزانه ٤٥ هزار بشکه کاهش داد و اعلام کرد تقاضای جهانی نفت با رشد روزانه ٧٩٥ هزار بشکه (٠,٩ درصد) به ٩٠ میلیون و ٥٨٠ هزار بشکه می رسد.

بر پایه این ارزیابی،  تقاضای نفت کشورهای اروپایی روزانه ٣٣٠ هزار بشکه کاهش می یابد، تقاضای نفت اروپا در شرایط بسیار ضعیفی قرار خواهد داشت، به طوری که سایه سنگین بحران اقتصادی همچنان بر شرایط ضعیف تقاضای نفت در قاره سبز احساس می شود.

مصرف نفت خام در بیشتر کشورهای صنعتی توسعه یافته اروپا در سال جاری میلادی به روزانه ١٣ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه و پایین تر سطح از سال ١٩٨٥ میلادی می رسد.

رشد عرضه از رشد تقاضا فراتر می رود

ست کلینمن، رئیس بخش راهبرد انرژی در بانک آمریکایی سیتی گروپ در این باره می گوید: تقاضای جهانی نفت خام روند کاهشی خواهد داشت در حالی که عرضه  با رشد رو به رو می شود.

وی همچنین افزود: هم اکنون عوامل کاهش دهنده بهای نفت در حال افزایش هستند.

 

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، رشد تقاضای جهانی نفت خام همچنان از سوی اقتصادهای نوظهور دنیا مانند چین خواهد بود، به طوری که پیش بینی می شود تقاضای نفت این کشور آسیایی امسال ٣,٩ درصد یا روزانه ٣٨٠ هزار بشکه افزایش یابد.

ابراهیم المهنا، مشاور وزیر نفت عربستان سعودی در کویت اعلام کرد: تقاضای نفت خام چین،بیشترین رشد تقاضای جهانی نفت را شامل می شود.

پیش بینی عربستان برای تقاضای جهانی نفت خام در سال جاری میلادی روزانه حدود یک میلیون بشکه بیش از برآورد آژانس بین الملی انرژی است به طوری که آژانس پیش بینی می کند آسیا و خاورمیانه افت تقاضای نفت اروپا را جبران می کنند.

المهنا گفت: با توجه به  نتایج رشد اقتصاد و ارتقای استاندارهای زندگی، تقاضا برای نفت خام در دیگر بخش های جهان  با رشد قابل قبولی رو به رو خواهد بود.

رشد تولید نفت عربستان

 آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد:  به نظر می رسد عربستان سعودی، بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان، برای پاسخ گویی به رشد تقاضای فصلی در داخل، تولید خود را افزایش دهد در حالی که تولید این کشور در ماه مارس به رقم روزانه ٩ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه رسید.

بر اساس این ارزیابی، تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه مارس با افت روزانه ١٤٠ هزار بشکه ای نسبت به ماه فوریه به ٣٠ میلیون و ٤٤٠ هزار بشکه در روز رسید.

در پی شرایط نامساعد جوی و به دنبال آن اختلال در بارگیری محموله های نفتی از پایانه نفتی بندر بصره عراق، صادرات نفت خام این کشور عضو اوپک حوزه خلیج فارس در ماه مارس بیشترین کاهش را به خود اختصاص داد.

 

بر اساس این ارزیابی، صادرات نفت خام عراق با افت روزانه ١٥٠ هزار بشکه به دو میلیون و ٩٦٠ هزار بشکه در روز رسید.

کاهش برآورد عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک

آژانس بین المللی انرژی برای نخستین بار پیش بینی خود برای عرضه نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک در سال ٢٠١٣ را نسبت به برآورد پیشین روزانه ٢٠ هزار بشکه کاهش داد که دلیل آن افت تولید از سوی پروژه های نفتی دریای شمال به شمار می رود.

این ارزیابی نشان می دهد تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک از جمله آمریکا، کانادا و برزیل امسال با رشد روزانه یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه به ٥٤ میلیون و ٤٠٠  هزار بشکه در روز می رسد.

اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی برای تقاضای جهانی نفت خام را نسبت به برآورد پیشین روزانه ٤٠ هزار بشکه کاهش داد.

بر اساس ارزیابی اوپک، تقاضای جهانی نفت خام با ٨٠٠ هزار بشکه رشد یا ٠,٩ درصد به ٨٩ میلیون و ٦٦٠ هزار بشکه در روز می رسد.آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: سطح ذخیره سازی های جهانی نفت خام در بیشتر کشورهای صنعتی حتی پس از افت ٣٢ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه ای و رسیدن به رقم دو میلیارد و ٦٠٠ میلیون بشکه ای، همچنان بالاتر از میانگین پنج ساله است.

 فیلیپ پیترسون، یک تحلیلگر بازار کالا اعلام کرد: تقاضای جهانی نفت خام رشد قابل توجهی نخواهد داشت و پیش بینی می شود بهای نفت خام برنت در سه ماه دوم امسال به ١٠٧ دلار و ٥٠ سنت برای هر بشکه برسد.

وی افزود: بازارهای جهانی نفت خام هم اکنون با مازاد عرضه رو به روست و ما در دو ماه نخست شاهد مازاد عرضه در بازار نفت بوده ایم.

پایان پیام/

http://www.bloomberg.com/news/2013-04-11/iea-cuts-oil-demand-forecast-because-of-european-demand.html

 

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;