چگونگی کم کردن مخارج سیستمهای تبریدی و برودتی

بسیاری از روش هایی که درباره کاهش هزینه های گرمایش پیشنهاد شدند مثل عایق بندی و بستن درزها و پنجره های غیر ضروری ، درباره کاهش هزینه های سرمایش هم کاربرد دارند.

 

 

 

 

 برای پنجره های روبه آفتاب (سمت شرق موقع طلوع ، سمت جنوب برای ظهر ، سمت غرب برای غروب) سایه بان نصب کنید تا میزان تابش آفتاب در تابستان و ورود آن به منزل به حد اقل برسد. این کار چند مزیت دیگر هم دارد ؛ یکی این که جلوی ورود بیش از حد اشعه مضر UV را به داخل ساختمان می گیرد. ضمن آنکه بر خلاف پرده یا حصیر یا پارچه ، جلوی دیدن بیرون را نمی گیرد.

 

اگر به دنبال خرید یا تعویض کولر گازی یا کولر آبی منزل هستید ، حتما به برچسب انرژی نصب شده روی آن توجه کنید. هر چقدر وسیله انتخابی آن درجه مصرف انرژی بهتری داشته باشد (مثلا A و B) مصرف انرژی اش کمتر است

 

وقتی که کسی مستقیم در مسیر وزش هوای خنک پنکه نیست ، پنکه را خاموش کنید. در واقع پنکه ها هوا را سرد نمی کنند ؛ بلکه کمک می کنند که عرق خارج شده از سطح پوست ، سریع تر تبخیر شود و شما احساس خنکی بیشتری بکنید.

 

به جای استفاده دائم از کولر آبی یا کولر گازی ، از پنکه معمولی یا سقفی استفاده کنید. استفاده از پنکه ، هوا را 4 درجه سردتر می کند و هوا خنک تر به نظر می رسد.

 

بسیاری از روش هایی که درباره کاهش هزینه های گرمایش پیشنهاد شدند مثل عایق بندی و بستن درزها و پنجره های غیر ضروری ، درباره کاهش هزینه های سرمایش هم کاربرد دارند.

 

مشخصات سیستم سرمایشی مورد نیازتان و اندازه خروجی اش را طبق مساحت منزل انتخاب کنید. ضرورتی ندارد که برای یک منزل کوچک ، همان کولری را انتخاب کنید که برای منزل متوسط یا بزرگ مناسب است.

 

با پوشاندن روی کولرهای آبی ، به شکلی که سایه روی آنها را بگیرد ، در مصرف برق به خوبی صرفه جویی خواهید کرد. ضمن آنکه آن بخش از کانال کولر که بیرون از ساختمان و در معرض آفتاب یا محیط گرم بیرون است ، باید عایق بندی شود تا از هدر رفتن سرما در طول کانال کولر جلوگیری شود.

 

اگر قصد بر استفاده از کولر گازی دارید ، استفاده از کولر گازی اسپلیت به مراتب بهتر از کولرهای گازی پنجره ای تک یونیت است ؛ آنها به مراتب برق بیشتری مصرف می کنند.

 

در بعضی مناطق آب و هوایی خشک که درجه حرارت در شب های تابستان به زیر 24 درجه سانتی گراد می ر سد ، می توانید با باز کردن پنجره و استفاده از یک پنکه که هوا را به جریان بیندازد ، هوای منزل را به راحتی خنک کنید. بر حسب نوع طراحی منزل ، لازم نیست همه پنجره ها را باز کنید و شاید باز کردن بعضی از آنها کفایت کند. کمپرسور کولر گازی باید در محیط بیرون منزل نصب شود نه جایی که حرارت خروجی آن مجددا از راه دیگری وارد منزل می شود ؛ در این صورت ، با دست خودتان خانه تان را به عوض سرد کردن ، گرم کرده اید.

 

گرمایش

 

برای کاهش هزینه های گرمایش منزل و بعضا محل کار ، روش های زیر را به تفکیک میتوان اجرا و پیاده کرد. :

 

 

 

گرما را هدر ندهید:

 

پنجره های قدیمی را با پنجره های جدید دو جداره که از جنس هایی مثل PVC هستند و بین دولایه شیشه آنها با گاز پر شده است عوض کنید. در شیشه های دو جداره و بعضا سه جداره ، باید فضای بین دو شیشه از گاز پر شده باشد ؛ معمولا برای این کار از گاز « آرگونه» استفاده می شود. اگر این قابلیت را ندارید که همه پنجره ها را دو جداره کنید ، حداقل پنجره هایی را که لزومی به باز کردنشان نیست ، ببندید و بسته نگهدارید یا به جای آنها شیشه ساده ضخیم بگذارید. پنجره های دو جداره ، چندین مزیت دارند از جمله جلوگیری از هدر رفتن گرما یا سرمای منزل ، کاهش ورود صداهای محیطی ناخواسته و همچنین کم کردن ورود گرد و غبار و آلودگی.

 

برای پنجره ها از پرده ضخیم استفاده کنید ؛ شب ها پرده ها را باز کنید تا گرما از پنجره هدر نرود و روزها آن را ببینید تا نور خورشید به هوای مطبوع منزل اضافه شده و در گرمایش به شما کمک کند.

 

نیازبه گرمایش در آپارتمان ها و ساختمان هایی که دیوار به دیوار به هم چسبیده اند ، کمتر از خانه هایی است که دور و برشان باز است یا دیوار باز بیشتری دارند .پس موقع انتخاب منزل یا جابه جایی ، این نکته را حتما مدنظر قرار دهید.

 

 می توانید با روش هایی در برابر وزش بادهای سرد به منزل و سرد کردن آن مقابله کنید؛ استفاده از باد شکن برای بعضی از منازل یا طبقات آن با طراحی های خاص قابل استفاده است.

 

درزهای باز و شکاف های موجود در اتاق ها را پر کنید تا سرما از آنها به درون نفوذ نکند. می توانید اتاق هایی را که کمتر استفاده می شوند ببندید و یا سیستم گرمایش آن را بسته نگهدارید.

 

می توانید از کارشناسان برخی شرکت ها یا کسانی که آشنا هستند دعوت کنید تا از منزل تان بازدید کنند و جاهایی را که لازم است اصلاح کنید تا گرمای کمتری از دست برود. آب را به درستی گرم کنید و از گرمای آن مجددا استفاده کنید

 

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آفتاب خوبی دارد ، به فکر استفاده از انرژی آفتاب برای گرم کردن منزل باشید. -اگر آب داغ در وان حمام جمع شده است که بهتر است به جای استفاده از وان ، از دوش گرفتن برای استحمام استفاده شود و یا آب جوش برای طبخ غذا تهیه کرده اید ، آن را پس از مصرف بلافاصله دور نریزید تا گرمای آن هم وارد سیستم فاضلاب شود. بلکه آن را نگهدارید تا به تدریج گرمای خود را از دست بدهد و در عوض در این مدت ، به گرم شدن منزل کمک کند. برای آنکه گرمای آب داغ دیرتر حرارت اش را از دست بدهد، می توانید در آن را ببندید تا هم بخارآن بیش از حد وارد منزل نشود و هم گرمای آن از طریق بدنه ظرف وارد محیط شده و فضا را گرم کند. با سیستم گرمایشی به درستی کار کنید

 

بهترین دمای گرمای آب در سیستم گرمایشی ، بین 60-50 درجه سانتیگراد است. اگر سیستم گرمایشی طوری باشد که در صورت ضرورت آب را گرم کند نه اینکه دائم روشن باشد و کار کند ، آنوقت صرفه جویی بسیار مناسبی در هزینه های گرمایشی تان کرده اید. مثلا بعضی سیستم های پکیج یا آب گرمکن ، مخزن ندارند و فقط در صورت نیاز موقعی که شیر را باز کنید ، آب را گرم می کنند.

 

با نصف یک ترموستات قابل برنامه ریزی برای ساعات مختلف شبانه روز ، می توانید دمای منزل را طوری تنظیم کنید که درجه حرارت برای ساعات مختلف روز متفاوت باشد. به این صورت که وقتی در خواب فرو می روید یا بیرون از منزل برای کار ، خرید یا مسافرت هستید درجه حرارت مناسب و نه بیش از حد ، در منزل حفظ شود.

 

فضای کمتری را گرم کنید:

 

خیلی از موارد ، ضرورتی ندارد که تمام محیط یا اتاق های منزل به اندازه یکدیگر گرم باشند. بهتر است به فکر گرم کردن جاهایی از منزل باشید که بیشتر از آنها استفاده می کنید ودرآنها رفت و آمد دارید.

 

اگر در منزل تنها هستید یا منزل تان بیش از حد بزرگ است ، شاید بهتر باشد که دمای کلی منزل بالا نباشد بین 18- 13 درجه سانتیگراد. در جاهایی که بیشتر استفاده می کنید ، گرمایش در همان محل مثلا با بخاری برقی یا هیتر داشته باشید. مثلا کنار میز کارتان یاحمام یا کنار تختخواب.

 

با انداختن پتوی ضخیم تر موقع خواب روی خودتان و یا پوشیدن کلاه هنگام خواب می توانید درجه حرارت منزل را کاهش دهید و یا بیش از حد موقع شب ، بالا نگه ندارید. این امکان هم هست که از پتوهای الکتریکی و برقی در تخت تان استفاده کنید تا مجبوربه گرم کردن بیش از حد اتاق یا منزل تان نباشید.

 

منازل کوچکتر ، عموما نیاز به گرمای کمتری هم دارند پس در انتخاب منزل یا جابه جایی به منزل دیگر ، متراژی را انتخاب کنید که تامین گرمایش آن شما را به دردسر نیندازد. -در طی روز ، لباس به اندازه مناسب بپوشید. طوری لباس نپوشید که مجبور شوید هوا را خیلی گرم نگهدارید. این عادت صحیحی نیست که سعی کنیم منزل را خیلی گرم کنیم و بعد مثل تابستان لباس بپوشیم.

 

 پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;