چگونه بخاری بخریم؟!

افراد سرمایی معمولا علاقه بیشتری به استفاده از بخاری گازی دارند، زیرا سیستم‌های گرمایش مرکزی مانند شوفاژ به اندازه بخاری‌های گاز سوز گرما تولید نمی‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در ایران، به دلیل فراوانی و دسترسی آسان به منابع سرشار زیرزمینی از جمله گاز طبیعی و در نتیجه قیمت ارزان آن، تمایل به استفاده از بخاری گازی رواج بیشتری نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایش دارد.
نکته‌ای که در هنگام استفاده از بخاری‌های گازسوز باید در نظر داشته باشید آن است که دستگاه‌هایی که دارای نشان استاندارد نیستند، ناایمن بوده و همه ساله جان بسیاری از هموطنان را تهدید می‌کنند.
پس اگر هنوز هم در خانه‌هایتان از بخاری‌های قدیمی استفاده می‌کنید و اکنون به فکر جایگزین کردن آن ها با مدل‌های جدید که حتما ایمن‌تر هم هستند افتاده‌اید، توصیه می‌کنیم با به خاطر سپردن اطلاعات این متن و با استفاده از آن در هنگام خرید بخاری گازی، انتخابی مطمئن را تجربه کنید.
ابتدا باید با انواع مدل‌های بخاری آشنا شوید:
بخاری بدون دودکش:
این نوع از بخاری‌ها دودکش نداشته و هوای مورد نیاز برای سوزاندن گاز را از محیط اطراف گرفته و گازهای ناشی از سوختن را نیز به محیط پیرامون خود می‌فرستند.
به همین دلیل استفاده از این نوع بخاری‌ها در محیط‌های بسته که جریان هوا به بیرون از ساختمان وجود ندارد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
اما اگر خانه شما دارای متراژ کوچک بوده و منافذ ورود و خروج زیادی دارد، این نوع بخاری می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد.
بخاری‌های دارای دودکش:
این نوع از بخاری‌ها اگر به درستی نصب شده باشند، از مدل‌های بدون دودکش بسیار کم خطرتر بوده و محدودیتی برای استفاده در محیط‌های کوچک یا بزرگ ندارند.
این مدل از بخاری‌ها به دسته دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند. نوع دیواری از زمینی کوچک‌تر بوده و فضای کمتری را اشغال می‌کند، اما به همان نسبت میزان گرمای تولیدی آن کمتر از مدل‌های زمینی است.
از معایب این بخاری‌ها می‌توان به خراب‌کردن رنگ دیوار به دلیل نزدیکی آن به دیوار که باعث گرم‌شدن بیش از حد دیوار می‌شود اشاره کرد. این گرمای بیش از حد همچنین می‌تواند منجر به ترک‌خوردگی رنگ دیوار شود.
ابعاد اتاق را درنظر بگیرید
حال پس از این که نوع بخاری خود را انتخاب کردید، باید سازگاری آن را با محیطی که می‌خواهید بخاری را در آن نصب کنید، مورد بررسی قرار دهید. بهتر است ابتدا به این موضوع فکر کنید که بخاری را برای کدام قسمت از منزل خود یا محل کارتان می‌خواهید.
ابتدا ابعاد محل را در نظر بگیرید، زیرا در انتخاب بخاری سایز اتاق خواب یا دفتر کارتان اهمیت پیدا می‌کند. برای مثال شما نمی‌توانید از بخاری دیواری برای سالن منزلتان یا دفترکارتان که متراژ بالایی دارد استفاده کنید.
درست است که مدل‌های دیواری ابعاد کوچکتری داشته و فضای کمتری را اشغال می‌کنند اما قدرت تولید گرمای زیادی ندارند، پس بهتر است به جز برای متراژهای پایین، برای مکان‌های بزرگ از مدل‌های ایستاده‌ی زمینی استفاده کنید.
مهم ترین فاکتور، ایمنی
ایمنی بخاری‌ها شاید مهمترین فاکتور در انتخاب آن‌ها باشد. حتما توجه کرده‌اید که در مکان‌های عمومی مثل بانک‌ها یا ادارات که رفت و آمد در آن‌ها زیاد است از مدل‌های بدون دودکش بسیار زیاد استفاده می‌شود.
شاید دلیل این موضوع را بتوان در باز و بسته‌شدن زیاد درب ورودی این مکان‌ها در اثر رفت و آمد زیاد دانست. زیرا تهویه‌ی مناسب در استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در فصل زمستان اهمیت بسیار زیادی دارد.
در عوض مدل‌های با دودکش برای فضاهای کوچک و یا حتی بزرگ مثل خانه و محل‌هایی که تامین ایمنی ساکنان بسیار حساس بوده مناسب‌تر به نظر می‌رسند. مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها را نیز می‌توان در این دسته جای داد.
مصرف انرژی
توان مصرفی بخاری‌ها با هم متفاوت است. این فاکتور بازدهی بخاری و توانایی گرم‌کنندگی محیط شما را زمان مشخصی نشان می‌دهد.
اصولا بخاری‌های بزرگتر بازدهی بالاتر و توان گرم‌کردن بالاتری را دارند. هنگام خریداری این وسیله انتظارتان را هم از میزان گرمادهی بخاری ها مشخص کنید.
البته واضح است که در این مواقع باید بیشتر دست به جیب شوید.
نوع سوخت
نوع سوخت مصرفی بخاری‌ها از دیگر موارد مهم است. اگر چه بخاری‌های کپسولی دیگر تولید نمی‌شوند، اما مشکلاتی که حمل و نقل کپسول‌ها ایجاد می کنند و همچنین کمیابی و خطرات نگه‌داری از آن ها، می تواند شما را متقاعد کند که بخاری‌های قدیمی خود را کنار گذاشته و با آرامش خاطر بیشتری، از مدل‌های به روز استفاده کنید.
از مزایای بخاری‌هایی که از سیستم گاز شهری استفاده می‌کنند، افزایش ایمنی و اطمینان خاطر می‌باشد، مخصوصا زمانی که در خواب هستید.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;