چرا آسانسور به باطری UPS احتیاج دارد؟

تاسیسات نیوز: تصور کنید که در یک روز گرم تابستانی در حالی که با دختر چهار ساله خود در آسانسور منتظر هستید تا به طبقه‌ ششم ساختمان و منزل عزیزتان برسید، برق شهری قطع می شود و شما در آسانسور حبس می شوید. حبس شدن در آسانسور یکی از شایع ترین عوامل سکته قلبی در جهان است!
ابتدا در این مورد توضیح مختصری ارائه می کنیم. اگر خدای ناکرده این اتفاق برای شما افتاد و آسانسور آپارتمان شما سیستم بلک اوت یا نجات اضطراری نداشت، اولین چیزی که لازم است متوجه آن باشید این است که شما حداقل ۳۰ دقیقه قرار است در آن اتاقک محبوس باشید.
پس آرامش خودتان را حفظ کنید و دقت کنید که ترس صرفا ضربان قلب شما را بالاتر می برد و تنفس را برایتان مشکل خواهد کرد.
در این مدت می توانید به آرامی روی کف آسانسور بنشینید و سعی کنید شمرده شمرده نفس بکشید و منتظر بمانید تا برق شهری دوباره متصل شود.
عموما راه نفوذ کافی برای اکسیژن در یک آسانسور استاندارد وجود دارد و شما اگر در تنفس فقط کمی دقت داشته باشید به مشکل بر نخواهید خورد.
اما در این مقاله قصد داریم تا به ضرورت وجود سیستم های بلک اوت بر پایه ی باطری های UPS در سیستم آسانسور شهری، نکاتی را مطرح کنیم.
باطری یو پی اس UPS چیست؟
باطری یو پی اس در واقع در سیستم های UPS مورد استفاده قرار می گیرد. کلمه ی یو پی اس مخفف عبارت Uninterrupted Power Source و به معنای منبع انرژی اضطراری است.
باطری های استفاده شده در سیستم های یوپی اس عموما از جنس نیکل کادمیوم و یا سیلد اسید هستند.
باطری سیلد اسید عموما برای دستگاه های UPS بیشتر استفاده می شود. این باتری ها با توان ۱۲ ولت در بازار عرضه می شوند و با توجه به ویژگی های فیزیکی و کارکردی که دارند برای دستگاه های UPS انتخاب بسیار مناسبی هستند. باطری آسانسور چیست و چه ضرورتی دارد؟
باطری آسانسور چیست و چه ضرورتی دارد؟ 
باطری آسانسور می تواند در زمان قطعی برق انرژی کافی برای رساندن کابین به نزدیک ترین طبقه را تامین کند. باطری آسانسور عموما بین ۱ تا ۲ سال عمر می کنند و قیمت نسبتا بیشتری نسبت به باطری های UPS دارند.
سیستم یو پی اس در واقع همان سیستم بلک اوت یا نجات اضطراری است. آسانسوری که به این فناوری مجهز باشد می تواند در صورت قطعی موقت برق با استفاده از باطری یو پی اس و تجهیزات تامین انرژی اضطراری در کمتر از ۳۰ ثانیه کابین آسانسور را به نزدیک ترین طبقه برساند و مانع از گیر افتادن ساکنین در آسانسور شود.
بلک اوت آسانسور چگونه کار می کند؟
زمانی که برق شهری قطع می شود مگنت بُرد آسانسور باز می شود و اگر این بُرد درایو مخصوص بلک اوت داشته باشد، با استفاده از توان خروجی باطری های UPS موتور آسانسور کابین را به دو طرف حرکت می دهد. هر کدام از طرفین که به نیروی کمتری برای حرکت نیاز داشته باشد به صورت اتوماتیک انتخاب می شود و کابین به آن سمت هدایت می شود.
باطری UPS یا باطری آسانسور؟
توجه داشته باشید که باطری های یو پی اس استفاده شده در سیستم های بلک اوت می توانند از ۴ تا ۶ سال عمر کنند و قیمت کمتری هم نسبت به باطری های آسانسور دارند.
یک تفاوت بسیار مهم دیگر بین باطری های UPS و باطری آسانسور این است که یو پی اس ها به مراتب بهینه تر و استاندارد تر شارژ و دشارژ می شوند و این خود در طول عمر آنها تاثیر بسزایی دارد.
به طور کلی برای تجهیز بُرد آسانسور به سیستم نجات اضطراری باطری های UPS پیشنهاد می شوند، زیرا هم اقتصادی ترند و هم بهینه تر.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;