چالش های انتخاباتی

روح اله واصف


به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 151 میباشد.



همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

کوران انتخابات ریاست جمهوری چنان شدت گرفته است که آرام آرام جای خود را در میان تمام محافل علمی، مذهبی و حتی جمع‌های دوستانه باز می‌کند. در این میان چشم‌ها به مناظره‌ها و گوش‌ها به برنامه‌هاست. اما در میان هزاران قول و وعده و وعید جای چند برنامه مهم و کاربردی خالی است که از سوی هیچ‌یک به آن‌ها پرداخته نشده است.

 

 

 

 

نخستین مسئله مدیریت آب و منابع آبی است. آیا هیچ‌یک از کاندیداها در برنامه خود برای سدسازی، بازپس‌گیری حق آبه ایران از کشورهای همسایه، معضل کشاورزی پرمصرف، تصفیه و مصرف آب دریاهای جنوب و مانند این موارد، فکری دارند؟ دولت کنونی نشان داده است که برای این موارد اهمیت قائل است و حتی گام‌هایی مهم برداشته است. البته هنوز در اول راه است. اما سایر کاندیداهای محترم حتی در شعارها هم اشاره‌ای به این مسئله ندارند.

 

 

 

 

دومین چالش بزرگ کنونی برای کشور ما انرژی و بهره‌مندی از انرژی‌های تجدید پذیر است. آلودگی محیط‌زیست و بهره‌وری پایین تولید برق در کشور ما به روش‌های کهن، ما را مجبور به استفاده از انرژی‌های خورشیدی، زمین‌گرمایی و مانند آن‌ها نموده است. اما می‌دانیم که این انرژی‌ها در ابتدا نیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارند و البته فرهنگ‌عامه نیز باید اصلاحاتی داشته باشد. دولت فعلی با راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی گام‌هایی در این راه برداشته است. اما جای تعجب است که حتی کاندیداهایی که کسوت استادی دانشگاه را دارند به این موضوع نمی‌پردازند.

 

 

 

سومین چالش اساسی سازمان‌های مردم‌نهاد و کوچک ساختن دولت با استفاده از آن‌هاست.نقش پررنگ سازمان نظام‌مهندسی کشور در ساخت‌وساز را نمی‌توان نادیده گرفت. اشتغال‌زایی فوق‌العاده برای مهندسان جوان و ساخت راه‌کارهای صحیح برای مدیریت منابع عظیم علمی و بهره‌مندی از تجارب پیشکسوتان فقط در این‌چنین سازمان‌هایی شدنی است.





این سرمایه عظیم که به‌جامانده از دولت سازندگی و از سال‌های دور است را نباید فراموش کرد. اما در برنامه‌های هیچ‌یک از کاندیداها نقش این سازمان‌ها دیده نشده است. حتی یکی از کاندیداهای محترم به استفاده از انجمن‌های علمی اشاره‌ای کرد که بازهم هیچ کورسوی امیدی نیست. با توجه به این‌که شهرداران محترم علاقه‌ای به استفاده از نظام‌مهندسی نشان نداده‌اند لازم است این مورد شفاف بیان شود که فعلاً خبری نیست.

 

 

 

به نظر می‌رسد در این بحث‌ها و قول‌های بلند پروازانه و بذل و بخششی که قرار است به افزایش وحشتناک نقدینگی بینجامد هر سه این موارد قربانیان صف اول تصمیم‌گیری‌ها خواهند بود. زیرا برای حل این سه چالش مهم نیاز به هزینه کردی بسیار مهم است و چه کسی است که در قول‌های پوپولیستی دوست داشته باشد کارهای زیربنایی کند؟


تا بعد!






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;