پس از ۱۶ سال صاحب برنامه و چشم‌انداز شديم

شوراي مرکزي نظام مهندسي ساختمان حلقه اتصال دولت و مهندسان کشور است تا تصميمات قانوني به‌درستي در بخش‌هاي مختلف راه و ساختمان اجرا شود.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  حدود 16 سال است که اين قانون تصويب شده است. با نگاهي به آنچه که بعد از اجراي قانون تا الان گذشته است مي‌توان تصور کرد که تا کجا پيش خواهيم رفت. البته از يکسال گذشته تغيير مسير داده‌ايم. بعد از 16 سال صاحب برنامه و چشم‌انداز شديم. در حقيقت نقشه راهي را ترسيم کرديم که بدانيم هدف چيست و مي‌خواهيم به کجا برويم. از طرف ديگر هم مقام معظم رهبري چشم‌انداز و سياست‌هاي کلي نظام مهندسي و معماري را ابلاغ فرمودند كه سرلوحه كارمان قرار داديم.

خبرنگار پارلمانی شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما)، گفت و گويي اختصاصي با مهندس سيدمهدي هاشمي رئيس شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور انجام داده است که در ادامه مي‌خوانيد:

 

ارزيابي شما از وضعيت مهندسان کشور از زمان اجراي مصوبه قانون تأسيس نظام مهندسي و كنترل ساختمان چيست؟

حدود 16 سال است که اين قانون تصويب شده است. با نگاهي به آنچه که بعد از اجراي قانون تا الان گذشته است مي‌توان تصور کرد که تا کجا پيش خواهيم رفت.

البته از يکسال گذشته تغيير مسير داده‌ايم. بعد از 16 سال صاحب برنامه و چشم‌انداز شديم. در حقيقت نقشه راهي را ترسيم کرديم که بدانيم هدف چيست و مي‌خواهيم به کجا برويم. از طرف ديگر هم مقام معظم رهبري چشم‌انداز و سياست‌هاي کلي نظام مهندسي و معماري را ابلاغ فرمودند كه سرلوحه كارمان قرار داديم.

محورهاي مهم چشم‌انداز و برنامه‌هايتان چيست؟

در چشم‌انداز نظام مهندسي ساختمان کشور هشت محور ارزشي پيش‌بيني شده است که التزام و تکيه بر قوانين، رعايت اخلاق حرفه‌اي، نظارت وکنترل اجراي قوانين، اهتمام به توليد علم و ثروت، التزام به تربيت نيروهاي متخصص، تأکيد بر استقلال و بي‌طرفي، التزام به ايجاد فرصت‌هاي برابر و تلاش مضاعف براي ارايه و کارايي و اثربخشي بيشتر از محورهاي چشم‌انداز است.

همچنين در بحث برنامه‌ريزي هم چهار سرفصل عمومي، تخصصي، توسعه و برنامه‌ريزي و امور تحقيقات و پژوهش را مدنظر قرار داديم. چند برنامه هم برای حوزه معماری و شهرسازی تصویب شده است. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، ارتقای سطح علمی و تخصصی و کارآمدی نظام مهندسی در دستور کار ما قرار دارد.

چرا در کشور ما استفاده از مصالح ساختماني استاندارد جدي گرفته نمي‌شود؟

ما هم بر توليد مصالح ساختماني استاندارد تأکيدداريم اما براي توليد مصالح ساختماني استاندارد هنوز فرهنگ‌سازي نشده است.البته زماني که شناسنامه فني ساختمان اجرايي شود ديگر امکان استفاده از مصالح ساختماني غيراستاندارد از سوي مجريان ساخت و ساز وجود نخواهد داشت.

 

شناسنامه فني ساختمان در چه زماني اجباري و اجرايي مي‌شود؟

شناسنامه فني ساختمان اشکالات جزیی دارد که تا پايان سال‌جاري برطرف شده و اجرايي مي‌شود.شناسنامه فني ساختمان بسياري از مشکلات موجود در ساختمان‌سازي را برطرف مي‌کند. هر چند که شهرداري هم اخيراً ذيل پروانه‌هايي که صادر مي‌کند اعلام مي‌نمايد که تهيه شناسنامه فني براي صدور پايان کار الزامي است اما به اين مسئله کمتر توجه مي‌شود. بهره‌بردار بايد پايان کار و شناسنامه را مطالبه کند و براي اين مسئله بايد فرهنگ‌سازي کرد.

حوادث ناشي از گودبرداري و ريزش ساختمان باعث شده است تا نزد افکار عمومي، جامعه مهندسي کشور زير سؤال بروند به نظر شما چرا چنين حوادثي رخ مي‌دهد و نقش مهندسان ناظر در پيشگيري از وقوع اين حوادث تا چه حد مؤثراست؟

بروز اين حوادث ناشي از ضعف آموزش و نظارت متوليان ومسئولان دست‌اندرکار در بخش‌هاي مختلف است. اگر در گودبرداري‌ها از تخصص و تعهد استفاده شود کمتر شاهد وقوع اين قبيل خواهيم بود. آنچه که مسلم است اينکه در گودبرداري‌هاي حادثه‌ساز مقررات رعايت نشده است و اين عدم رعايت مقررات از جانب هر کسي که باشد بايد مورد برخورد قضايي قرار گيرد. تأکيد من اينست که مهندسان ناظر ما بايد به اصول حرفه‌اي خود متعهد باشند و بيان اين مسئله که در اين حوادث ناظران ما از اصول فني و مهندسي سررشته‌اي نداشتند عذر بدتر از گناه است.

به نظر بيمه ساختمان موجب فرارمهندسان از زير بار مسئوليت در ساخت سازها نيست؟

نه هرگز چنين نيست. مهندسان در بيشتر موارد قانون را رعايت مي‌کنند به همين دليل است که تخلفات مهندسان اندك است. نکته قابل توجه براي مردم بيمه مسئوليت و بيمه خطرات ناشي از کار است که در بهبود کار کمک مؤثري خواهد کرد چون کارشناسان بيمه بر روند انجام کار نظارت داشته و اين مسئله کنترل مضاعفي براجراي کار است.

چنانچه حادثه‌اي دراين ميان رخ دهد بيمه مي‌تواند در بخش تأمين مالي حادثه احتمالي اقدام کرده تا افراد حادثه‌ديده علاوه بر فشار روحي ناشي از حادثه، ضرر مالي را متحمل نشوند.

به نظزشما دلیل اجرایی نشدن کامل قانون نظام مهندسی چیست؟

دلیل اجرایی نشدن کامل قانون نظام مهندسی عمل نکردن دستگاه‌های متولی و مجری به وظایف قانونی است.

دستگاه‌های متولی و مجری به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کنند و به صورت گزینشی با قانون نظام مهندسی برخورد می‌کنند. لازمه عمل به وظایف، مرور وظایف و احصای مسؤولیت‌هاست.

خطاب قانون نظام مهندسی به بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف است و چنانچه این بخش‌ها به وظایف خود عمل کنند، مشکلی در اجرای قوانین نخواهیم داشت.

ممکن است تخلف در هر دستگاهی یا از سوی هر فردی صورت بگیرد، اما به نظر می‌رسد که بعضاً تخلفات به مهندسان ناظر نسبت داده می‌شود.

دستگاه پاسخگوی تخلفات مهندسان کدام است؟

مهندس ناظر فقط می‌تواند مسائل و موارد را گزارش کند، اما ابزار اجرایی در اختیار ندارد. دستگاه پاسخگوی تخلفات، دستگاهی غیر از سازمان نظام مهندسی است ودرست نیست که هر کسی خود را در جایگاه قوه قضاییه قرار دهد و حکم بر تقصیر کسی صادر نماید؛ پیش از آنکه به موضوع رسیدگی شده باشد.

شرط بهبود ساخت و ساز در شهرهای جدید چیست ؟

برای بهبود ساخت و ساز در شهرهای جدید لازم است که نظام‌مند حرکت کنیم و با توجه به اجرای پروژه‌های در حال احداث به دست مجریان ذی‌صلاح، این خواسته منطقي شدني است.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;