پر سر و صداترین مناطق تهران – 1

آلودگی صوتی بزرگراه ها؛ 75 تا 85 دسی بل!

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، آلودگی صوتی را می توان به هر نوع صدای ناخواسته ای که باعث برهم زدن آرامش و تمرکز افراد در حین انجام کار مش ود، عنوان کرد. عمده ترین منابع سر و صدا در محیط های شهری ناشی از وسایل حمل و نقل است که عمدتا به سه گروه اصلی ترافیک جاده ای و ترافیک هوایی، ترافیک ریلی تقسیم می شوند.

 

 

در این بین سر و صدای ناشی از وسایل حمل و نقل جاده ای شامل موتورسیکلت، ماشین های سواری، ماشین های سنگین و نیمه سنگین سهم عمده ای در تولید آلودگی صوتی شهرها بخصوص شهر تهران دارند.

 

 

سهم متهمان اصلی آلودگی صوتی در ایجاد هیاهوی پایتخت

 

در شهر تهران 25 درصد وسایل حمل و نقی جاده ای را موتورسیکلت ها تشکیل می دهند که صدایی نزدیک به 83 دسی بل در فاصله 10 متری خود تولید می کنند. 60 درصد وسایل حمل و نقل جاده ای را خودروهای سواری در بر میگیرد که در بین آنها خودروی پیکان طبق اندازه گیری های به عمل آمده صدای 6,81 دسی بل را در فاصله 7.5 متری تولید می کند. با توجه به اطلاعات حاصل شده در شرکت کنترل کیفیت هوا در خیابان ها و مدل اسزی های شهر تهران نزدیک به 8/47 درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از 81 دسی بل ایجاد می کنند در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری 74 دسی بل است.

 

 

 

تهران در صدر شهرهای پر سر و صدای جهان

 

دومین منبع صدا بعد از خودروهای سواری در حال حاضر موتورسیکلت ها هستند که اگزوز آنها بدون استفاده از سایلنسر صدایی بیش از 901 دسی بل ایجاد می کند. در مناطق مرکزی شهر تهران تعداد موتورسیکلت ها به مراتب بیشتر است و با توجه به تردد بیش از 3 میلیون خودرو در شهر تهران این شهر از لحاظ آلودگی صوتی در صدر کشورهای جهان قرار می گیرد.

 

 

 

با اندازه گیری ها و مدل سازی های انجام شده توسط واحد مدیریت و پایش آلودگی صدا، مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراه های تهران در طول روز حدود 70 تا 80 دسی بل آ است که 15 دسی بل از حد مجاز مناطق مسکونی یعنی 55 دسی بل آ بالاتر است.





این وضعیت برای مراکز درمانی و آموزشی بسیار بغرنج تر است. بزرگراه ها به علت تردد تعداد خودروی بیشتر و سرعت بالاتر، دارای آلودگی صوتی بالاتری هستند. بر پایه همین اطلاعات میزان تراز صدا در 10 سال گذشته 8 تا 9 دسی بل آ افزایش پیدا کرده است. در نقشه های مدل سازی نزدیک به 1700 مرکز آموزشی و درمانی در 20 منطقه شهرداری تهران در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز قرار دارند. بر پایه آمار تحلیل شده توسط این واحد، 76 درصد مراکز درمانی و 32 درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند. یعنی میزان آلودگی صوتی آنها بیش از 15 دسی بل آ از حد مجاز فراتر است. کاهش این میزان تراز صدا بسیار مشکل و در بعضی موارد غیر ممکن است.

 

 

 

 

میزان آلودگی صدای موتورسیکلت های در حال تردد طی سنجش های به دست آمده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا برابر با 83 دسی بل آ است، در حالی که میزان حد مجاز باید 77 دسی بل آ باشد. میزان تراز صدای اگزوز موتورسیکلت های موجود بطور متوسط 92 دسی بل آ است که طبق استاندارد باید به 86 دسی بل آ برسد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;