پایان مذاکرات کنسرسیوم

به گزارش تاسیسات نیوز، ۲۹ نوامبر ۱۹۶۶ مذاکرات هفت‌روزه نمایندگان ایران و کنسرسیوم نفت در تهران پایان یافت و ۳۰ نوامبر ۱۹۶۶ اعلام شد که اختلاف‌نظر طرفین برطرف شده است، ولی جزئیات این مذاکرات اعلام نشد.


این اختلاف‌نظر از چند ماه پیش رخ داده بود، ۲۹ اکتبر دولت ایران به کنسرسیوم اخطار کرده بود که اگر نظر ایران تامین نشود، قرارداد نفت را کان‌لم‌یکن خواهد کرد.

 

سه روز پس از این تهدید، آورل هریمن، دیپلمات آمریکایی وارد تهران شد و با مقامات ایرانی مذاکره کرد و متعاقب همین مذاکره بود که نمایندگان شرکت‌های عضو کنسرسیوم وارد تهران شدند و مذاکراتی که به توافق انجامید، صورت گرفت. آورل هریمن اول آذر سال بعد هم به ایران آمد و با شاه در باره سیاست‌های تازه آمریکا مذاکره کرد که در پی آن اعلام شد که ایران بنیه دفاعی خود را تقویت خواهد کرد و طرح مربوطه تهیه شد.



هریمن شرح ماموریت‌های خود در تهران را در کتاب خاطراتش به تفصیل آورده است. وی از سال ۱۹۵۱ در مساله نفت ایران و اختلاف‌نظرهای بعدی همواره به‌عنوان «میانجی!» عمل کرده بود و در دوران حکومت دکتر مصدق برای مدتی طولانی در ایران اقامت کرده بود و روزنامه‌ها در گزارش‌های خود از او به‌عنوان میانجی دولت آمریکا در مساله نفت نام می بردند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;