همایش خانه هوشمند

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی استان قزوین، “همایش خانه هوشمند با محوریت بهینه سازی مصرف انرژی قتصاد مقاومتی و به کارگیری تکنولوژی های نوین در صنعت ساختمان” توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با همکاری سازمان بسیج مهندسین عمران استان در تاریخ 9 شهریور با حضور جمع کثیری از اعضاء سازمان، رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان استان و سرهنگ عباسی فرمانده ناحیه امام حسن مجتبی(ع) و مسئولین بسیج مهندسین در سالن اجتماعات حمداله مستوفی سازمان برگزار گردید.




دکتر فریبرز کریمی رئیس کمیته آموزش سازمان، در خصوص برگزاری این همایش گفت: همایش خانه هوشمند با رویکرد معرفی تکنولوژی های نو در خصوص صرفه جوئی انرژی در ساختمانها همراه با اقتصاد مقاومتی برگزار می گردد. که آقای دکتر حسین مدی در خصوص معماری ساختمانهای هوشمند، دکتر سید امیر حسین هاشمی در حوزه سازه های هوشمند در ساختمانها و آقای دکتر مهران چگینی در حوزه تاسیسات برقی و مکانیکی به ارائه سخنرانی علمی خواهند پرداخت.



فرهنگ سازی لزوم اجرای مسئال مختلف در جامعه است.



سرهنگ داود بهرامی فرمانده ناحیه امام حسن (ع) عنوان کرد: اگر ساعتها، ماهها و سالها همایش و سمینارهای علمی برگزار شود ولی مطالب و راهکارهای ارائه شده همایش به مرحله اجرا نرسد، فایده ای نخواهد داشت. برای اجرای تمامی مسائل در کشور باید ابتدا فرهنگ سازی نموده تا بتوانیم مسائل و موضوعات را در عرصه های مختلف به مرحله اجرا دربیاوریم.

 

 

نباید ذهنیت منفی در جامعه ایجاد نمود.



این مقام مسئول در ادامه افزود: دشمن تمام تلاش خود را انجام داد تا ما را به عنوان یک کشور جهان سومی معرفی نماید که متاسفانه هم موفق شد، به عنوان مثال وقتی که در دوران ابتدایی دانش آموزی وارد کلاس اول مدرسه می شود درس فارسی را به راحتی می آموزد اما وقتی سخن از درس ریاضیات می شود و با این ذهنیت که درس ریاضی خیلی است، ذهن دانش آموز نسبت به این درس منفی می شود، خب اگر ذهنیت جامعه در خصوص مسائل مختلف ذهنیت منفی باشد نمیتوان پیشرفت کرد.

 

 

 

در حال حاضر در مهدکودک ها آموزش ها به درستی صورت نمی گیرد و اصول مصرف گرایی که همان فرهنگ غرب می باشد آموزش صورت می پذیرد.

 

 

مهندسان و نخبگان ایرانی توانائی ارتقاء کشور در عرصه های مختلف را دارند




بهرامی در ادامه اذعان داشت: برای پیشرفت در عرصه های مختلف باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم، باید برای اجرای مصرف صحیح انرژی و نزدیک شدن به مصرف انرژی اروپا با تدوین یک برنامه میان مدت و آموزش آن به دانش آموزان در آینده شاهد کاهش مصرف انرژی باشیم و افزایش هزینه انرژی کمکی به کاهش استفاده از آن را نمی کند و فرهنگ سازی یکی از لزوم اجرای مسائل در جامعه می باشد. مهندسان و نخبگان ایرانی توانائی ارتقاء کشور در عرصه های مختلف را دارند.




وظیفه سازمان حفظ و صیانت از حقوق و سرمایه بهره برداران می باشد.




مهندس وثیق نیا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تشریح کرد: سازمان های نظام مهندسی ساختمان معتقدند که تا فرهنگ سازی صورت نگیرد و بستر سازی لازم انجام نشود طرحهای اجرایی با موفقیت همراه نخواهد بود.

 

 

 

ایشان در خصوص وظایف سازمان های نظام مهندسی ساختمان با اشاره به ماده 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که وظایف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان را مشخص نموده است، افزود: یکی از مهم ترین وظایف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان حمایت و صیانت از سرمایه های بهره برداران می باشد که یکی از موضوعاتی که میتوان در راستای صیانت از سرمایه های بهره برداران عنوان نمود اجرای مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان می باشد.




ورود سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در عرصه اجرای مبحث 22 مقررات ملی ضروری/لازم است.




این مقام مسئول با اشاره به مبحث 17 مقررات ملی ساختمان تشریح کرد: در راستای اجرای مبحث 17 مقررات ملی ساختمان کارهای زیادی صورت پذیرفت و خوشبختانه تا حد زیادی به مرحله اجرایی رسیده است و در ساخت ساختمانها این مبحث نهادینه شده و اجرا می گردد.




مهندس وثیق نیا ادامه داد: طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان خدمات مهندسان در حوزه های طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا و تعمیر و نگهداری از ساختمان می باشد که مبحث 22 مقررات ملی در خصوص مراقبت و نگهداری از ساختمانها می باشد ولی متاسفانه سازمانهای های نظام مهندسی ساختمان در این عرصه به صورت جدی ورود پیدا نکرده اند.




با افزایش عمر مفید ساختمان از منابع ملی کشور حفظ و صیانت شود.



وی گفت: یکی از مشکلات اساسی که در ایران با آن مواجه هستیم عمر مفید ساختمان می باشد. که با اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان میتوان تا حدی این مشکل را رفع نمود. طبق آمار ارائه شده توسط دستگاههای ذیربط سالی 2 میلیون ساختمان در ایران احداث می گردد که در واقع نزدیک به 22 میلیون واحد مسکونی وجود دارد اگر نرخ استهلاک ساختمان در طی 30 سال 3 درصد محاسبه گردد حدود 600 تا 700 هزار ساختمان در سال نیاز به تخریب و باز سازی دارند و عمر مفید ساختمان در ایران حدوداً 30 سال می باشد ، که مطمئناً مقررات ملی ساختمان تاثیر مثبتی در اجرای ساختمانها و افزایش عمر مفید آنها دارد.




رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اذعان داشت: با افزایش حداقل 1 سال عمر مفید ساختمان میتوان در سال حدود 4 هزار میلیارد تومان از منابع ملی را حفظ و صیانت نمائیم که در این راستا مهندسان و مردم به عنوان بهره برداران نقش مهمی را ایفا می نمایند. سازمانهای نظام مهندسی ساختمان باید به نحوی ایمنی و فرهنگ ساخت و ساز را ترویج دهند که بتوانند حمایت و اعتماد بهره برداران را جلب نمایند تا مقررات ملی ساختمان اجرایی گردد.




ایشان در خصوص خدمات ساخت و ساز پس از تاسیس سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تشریح کرد: در طی 20 سالی که از تاسیس سازمانهای نظام مهندسی ساختمان می گذرد اقدامات بسیار خوب و مهمی در راستای افزایش کیفی ساخت و ساز صورت پذیرفته است و کیفیت ساخت ساز حال حاضر با گذشه قابل قیاس نمی باشد ولی این اقدامات و فعالیتهای کافی نبوده و باید فعالیتهای بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.



نهم شهریور، روز قزوین، بیانگر هویت و جایگاه خاص استان می باشد.



وثیق نیا ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با دستگاههای اجرایی استان، از جمله سازمان بسیج مهندسین عمران استان تعامل خوبی دارد. سازمان استان قزوین دارای 9 هزار عضو می باشد که از ین تعداد حدود 25 درصد آنها عضو بسیج مهندسین هستند که سازمان قزوین به نسبت سایر سازمانهای سطح کشور دارای بیشتر مهندس بسیجی می باشد.

 

 

 

ایشان در پایان سخنان روز قزوین را گرامی داشت و گفت: 500 سال پیش، حدوداً سال 1995 هجری قمری شاه طهماسب قزوین را به پایتختی ایران انتخاب کرد. که این امر بیانگر هویت و فرهنگ اجتماعی استان قزوین می باشد و باید جایگاه خاص استان در سطح کشور حفظ شود.




دکتر سید امیر حسین هاشمی در بخشی از سخنرانی علمی خود در خصوص سازه های هوشمند و تکنولوژی های نوین ساختمان آغاز نموده و در مورد سیستم های اعلام خطر زلزله صحبت کرد و سپس سیستم های فعلی ساخت را مورد نقد قرار داده و اشاره نمود: اسکلت های خوب در حال ساخت و احداث می باشند و نه ساختمانهی ضد زلزله چرا که در صورت وقوع زلزله، اسکلت ساختمان از آن جدا شده و فقط اسکلت سالم باقی خواهد ماند. ایشان در پایان سخنرانی خود به شیوه های لرزه ای نوین اشاره نمود.




شایان ذکر است که آقایان دکتر حسین مدی، دکتر سید امیر حسین هاشمی، دکتر مهران چگینی به ارائه سخنرانی علمی پرداختند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;