هشدار به محیط زیست

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، آلودگی رود ارس، محیط زیست را تهدید میکند که در این میان ارمنستان با نصب دستگاه‌های پایش برای رفع آلودگی ارس اقدام می‌کند.

حمید قاسمی گفت: منشأ این آلوگی به‌دلیل جاری شدن پساب حاصل از فعالیت معدن مس جمهوری ارمنستان به رودخانه ارس است که ادامه این روند علاوه‌بر آلودگی شدید آب رودخانه ارس و تغییر اکوسیستم منطقه، آثار زیان‌باری برای اراضی کشاورزی منطقه نیز به دنبال داشته است.

 

وی افزود: ورود پساب‌های صنعتی از ارمنستان به بستر رودخانه ارس تهدید بسیار جدی برای محیط زیست و سلامت مردم است و اگر ورود این آلودگی‌ها متوقف نشود، بدون تردید در آینده نزدیک خطرات جدی متوجه محیط زیست و سلامت بخش کشاورزی، دامی و انسانی خواهد شد.

 

قاسمی با اشاره به نمونه‌برداری‌های مختلف اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی از آلودگی رودخانه ارس یادآور شد: به‌دلیل وجود فلزات بسیار سنگین ناشی از ورود پساب‌های صنعتی و نیز حالت تجمعی آن طی مسیر رودخانه، از بین رفتن آنها غیرممکن است.

 

وی افزود: اکنون ماهی‌های رود ارس به‌دلیل ورود این آلایندگی‌های صنعتی سنگین در حال انقراض است و اگر آماری در این رابطه تهیه شود، متوجه کاهش شدید گونه‌های جانوری در بستر رودخانه خواهیم بود.

 

قاسمی از ضرورت همکاری مسوولان ارمنستان برای جلوگیری از ورود پساب‌های صنعتی به رود ارس گفت و افزود: پیشنهادها و رایزنی‌های مختلفی با مقامات ارمنستان صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به مسوولیت وزارت نیرو در مورد مقابله با آلودگی رودخانه ارس، گفت: با وجود اینکه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلفی در این رابطه از سال‌ها قبل فعال بوده‌اند اما مسوولیت پیگیری آن به عهده وزارت نیرو گذاشته شد و مقرر شد در فواصل زمانی این مسوولیت به سایر ارگان‌های ذی‌ربط هم واگذار شود که تاکنون چنین نشده است.

 

غلامرضا هاشمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم در این باره به برگزاری نشست‌های مختلف بین مسوولان جمهوری آذربایجان و وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: تاکنون 20 نشست هماهنگی برای جلوگیری از آلودگی رود ارس برگزار شده است که نشان می‌دهد دو طرف برای حل موضوع توافق دارند.

 

هاشمی با بیان اینکه مسوولان ارمنستان ابتدا هرگونه آلودگی ارس از جانب صنایع خود را انکار می‌کردند، افزود: با برگزاری این نشست‌ها اکنون مسوولان این جمهوری به آلودگی ارس ناشی از ورود پساب‌های صنعتی از جانب کشور خود تاکید کرده و بر اقدام‌های مشترک با ایران برای حل مشکل توافق کرده‌اند.

 

وی گفت: بر این اساس ارمنستان برنامه راه خروج پساب‌ها با نصب دستگاه‌های پایش به ارزش دو میلیون دلار را شروع کرده و مشغول پاکسازی است که این پایش‌ها به صورت مشترک بین ایران و این کشور در حال اجرا است.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: براساس توافق‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های مشترک، مقام‌های ارمنستان اعلام کرده‌اند تا سال 2017 برنامه پاکسازی رود ارس را به اتمام می‌رسانند.

 

به گفته وی، با اجرای این برنامه مشترک، حجم پساب‌های ورودی به رودخانه ارس نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است. کاظم سجادی، مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه نیز ضمن تاکید بر ضرورت حل و فصل مشکلات زیست محیطی رود ارس بین تهران و ایروان گفت: بی تردید ادامه روند موجود در این رودخانه مرزی شرایط زیست محیطی سال‌های آینده منطقه را بسیار وخیم می‌کند.

 

وی افزود: طی سال‌های اخیر ورود پساب‌های صنعتی از ارمنستان به رود ارس موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی شده که برای بخش‌های مختلف کشاورزی و بهداشتی منطقه بسیار نگران‌کننده است.

 

وی گفت: اگر برای جلوگیری از ورود پساب‌های صنعتی به این رودخانه کوتاهی شود، به مردم منطقه و نسل‌های آینده خیانت کرده‌ایم.

 

سجادی افزود: باید با برگزاری نشست‌های مختلف با طرف‌های ارمنستانی و همچنین پیگیری‌های مستمر مسوولان آذربایجان شرقی این موضوع در سریع‌ترین زمان ممکن حل و فصل شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;