ضرورت تشدید کنترل‌ بر ساخت و تولید مصالح ساختمانی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه آموزش نیروهای انسانی در هر ارگانی، اهمیت بسیار بالایی دارد، گفت: همانطور که در دیگر کشورهای دنیا به روز بودن مهندسان بسیار مهم است، در کشور ما نیز به روز بودن مهندسان و استفاده آنها از تکنولوژی های روز از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، کامبیز نرماشیری، کاندیدای چهره سال ۹۷ با بیان این مطلب تشریح کرد: در این راستا یکی از ارگان هایی که در رابطه با آموزش نیروی انسانی خود بسیار خوب عمل کرده، سازمان نظام مهندسی است.
وی ادامه داد: با توجه به دوره هایی که برای ارتقای پایه مهندسان پیش بینی شده و یا همایش ها و سمینارهای آموزشی که حداقل در سازمان استان ما برگزار می شود و بقیه سازمان های نظام مهندسی استان ها هم می توانند در این حوزه فعالیت کنند؛ این گونه اقدامات بسیار اثرگذار است.
استفاده از سیستم های سنتی در ساخت و سازها
نرماشیری با تاکید بر اینکه مهندسان به طور قطع باید با تکنولوژی های روز آشنا شوند، گفت: متاسفانه در حال حاضر سیستم هایی که در ساخت و سازهای خود استفاده می کنیم، اکثرا جزو سیستم های سنتی هستند. یعنی ما همچنان از سیستم هایی استفاده می کنیم که در چندین سال گذشته نیز آنها را به کار می بردیم.
وی افزود: بنابراین مهندسان ما باید به سمت و سویی حرکت کنند که از تکنولوژی های روز استفاده کنند و درنهایت این روند موجب می شود که کیفیت ساختمان های ما بهبود و ارتقا یابد.
ابلاغ شرایط سختگیرانه برای اعضای کمیسیون های آموزشی
این مسئول با بیان اینکه این امر در سازمان نظام مهندسی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در شورای مرکزی نیز کمیته ها یا کمیسیون های آموزشی بسیار فعال شده و اخیرا در نظام نامه هایی که برای بحث کمیسیون های آموزشی در هر استان ابلاغ شده، شرایط بسیار سختگیرانه ای نیز گذاشته شده که اعضای این کمیسیون ها باید دارای تجربه کافی برای امر آموزش مهندسان باشند.
وی پیش بینی کرد: در آینده مباحث آموزشی در سازمان نظام مهندسی، بسیار موثرتر از آنچه که اکنون وجود دارد، پیگیری و دنبال خواهد شد.
نبود مصالح باکیفیت، چالش اجرای مقررات ملی
نرماشیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش های اجرای مقررات ملی ساختمان عنوان کرد: یکی از چالش ها در این بخش عدم استفاده از تکنولوژی ها و مصالح به روز ساختمانی است.
متاسفانه مشاهده می کنیم که روز به روز کیفیت مصالح ساختمانی مورد استفاده نیز بدتر می شود.
وی با ارائه یک مثال اظهار داشت: به طور نمونه سیمان و فولادی که چندین سال پیش در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفت، امروز با آن کیفیت سابق عرضه نمی شود و متاسفانه کیفیت این مصالح روز به روز کاهش می یابد.
رییس سازمان نظام مهندسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان روی کاغذ بسیار خوب نوشته شده است، گفت: اما اجرای این مقررات با چالش روبه رو است و یکی از مواردی که در تحقق اجرای مقررات ملی اهمیت دارد، کیفیت مصالح کاربردی است.
ضرورت تشدید کنترل بر ساخت و تولید مصالح
وی با اشاره به اینکه اگر کنترل ها روی ساخت و تولید مصالح افزایش یابد، کیفیت آنها بالاتر می رود، تاکید کرد: مقررات ملی ساختمان به طور کامل اجرایی نشده و یکی از وظایف هیئت مدیره ها این است که بتوانند مقررات ملی را در استان های خود به صورت کامل اجرایی کنند.
نرماشیری خاطرنشان کرد: در طی ۲۳ سال اخیر که سازمان نظام مهندسی شروع به کار کرده، هنوز جای کار بسیاری داریم تا بتوانیم این مقررات را به طور کامل اجرایی کنیم.
شایان ذکر است، برای ششمین دوره پیاپی، انتخابات چهره سال ۹۷ راه و ساختمان کشور برای گزینش مدیران و پروژه‎های برتر، در شش گروه مدیران وزارت راه و شهرسازی، شهرداران، شهرداران مناطق ۲۲ گانه تهران، شرکت عمران شهرهای جدید، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان برگزار می‎شود.
برای دریافت آخرین خبرها از جشنواره چهره سال۹۷ به سایت topsamair.ir مراجعه نمایید.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;