قبل از نصب آسانسور به این نکات توجه کنید

آسانسور یا بالابر وسیله ای برای جا به جایی افراد بین طبقات ساختمان است و اصولاً در تمام ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی، تفریحی و … با توجه به نیاز افراد نصب می شود و آسایش و راحتی را برای آنها به ارمغان می آورد.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، این وسیله برای تمام افراد خصوصاً افرادی که با ویلچر تردد می کنند مناسب می باشد.

علاوه بر آن برای حمل و انتقال وسایل در بین طبقات نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آسانسورها در کل به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

آسانسور هیدرولیکی

این آسانسورها تحت فشار هیدرولیکی کار می کنند و برای ساختمان هایی که تعداد طبقات آن ها ۸ طبقه است مناسب می باشند.

آسانسور کششی

این نوع آسانسور با استفاده از کابلی که به دور چرخ موتور قرار گرفته بالا و پایین می رود و جا به جایی افراد را انجام می دهد.

سرعت این آسانسور در مقایسه با آسانسور هیدرولیکی بیشتر است. آسانسور کششی برای انواع سرعت ها و ارتفاعات ساخته می شود و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد، از این رو آسانسوری بسیار رایج در دنیا به شمار می آید.

نکات مهم قبل از نصب آسانسور
نصب آسانسور باید بر اساس استاندارهای لازم با نهایت دقت انجام شود تا افراد بتوانند به آسانی و با اطمینان کامل از آن استفاده کنند.

امروزه اکثر ساختمان ها به دلیل داشتن تعداد طبقات بالا به آسانسور نیاز دارند، از این رو قبل از طراحی و نصب این وسیله کاربردی توجه به یکسری نکات امری ضروری می باشد.

از جمله مهم ترین فاکتورهایی که در این زمینه شایان توجه هستند به شرح زیر می باشند. با ما همراه باشید.

ظرفیت آسانسور
ظرفیت و زمان انتظار آسانسور از جمله مواردی هستند که قبل از انتخاب آسانسور و برنامه ریزی برای نصب آن باید مورد توجه قرار گیرند.

در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند کاربری ساختمان، تعداد ساکنین و توزیع آن ها در ساختمان از جمله مهمترین فاکتورهایی هستند که بر تعداد آسانسور اثرگذار خواهند بود.

اگر سرویس دهی پرسرعت نیاز باشد، یک آسانسور با ظرفیت حمل ۱۵۰ الی ۲۰۰ فرد در روز گزینه ای مناسب است. اما اگر شرایط اقتصادی مد نظر باشد، می توان تنها یک آسانسور با ظرفیت حمل ۲۵۰ الی ۳۰۰ مسافر نصب نمود.

ارتفاع ساختمان نیز از دیگر عواملی است که بر نحوه نصب آسانسور تاثیرگذار خواهد بود. آپارتمان های ۳۰ طبقه یا بیشتر به تعدادی آسانسور با شفت های چندگانه در سطوح مختلف نیاز دارند تا مسافران را به بالاترین نقطه ساختمان منتقل کنند.

نصب آسانسور برای ساختمان های مرتفع با تعداد بالای ساکنین امری بسیار ضروری است، از این رو تعداد آسانسورهای مورد نیاز باید قبل از نصب مشخص شود.

اوج ترافیک آسانسور
در ساختمان های بسیار بلند و آسمان خراش ها، مدیریت اوج ترافیک آسانسور بسیار حائز اهمیت است و باعث می شود کارایی آسانسور بالا رفته و آسایش ساکنین تضمین شود.

در صورت امکان، آگاهی از اینکه افراد هر روز چه زمانی وارد آسانسور می شوند، چه زمانی از آن خارج می شوند و چه زمانی ساختمان را ترک می کنند به شما کمک می کند بدانید چه تعداد آسانسور نیاز خواهید داشت.

امنیت و ایمنی آسانسور
بیشترین نگرانی و دغدغه ای که هنگام نصب آسانسور بدان توجه می شود امنیت و ایمنی آن است. ایمنی امری بسیار حیاتی است زیرا تنها با رعایت آن آسانسور می تواند وزن افراد را تحمل نموده و مسافران را در بین طبقات جا به جا کند.

آسانسور باید با بالاترین ظرفیت جا به جایی آزمایش شود تا پس ار نصب حادثه ای رخ ندهد و امنیت جانی مسافران به خطر نیفتد. آسانسورها باید مجهز به سیستم هشدار عملکرد باشند تا در مواقع خطر با اعلام هشدار از ایجاد خطر جلوگیری کنند.

مکانی که آسانسور در آن نصب می شود قبل از شروع به کار آسانسور باید از نظر ایمنی بررسی گردد، خصوصاً در ساختمان های قدیمی که مقاومت آن ها نسبت به ساختمان های نوساز کمتر است.

از این رو به منظور پیشگیری از هر گونه خطر احتمالی حتماً مقاومت مکان نصب آسانسور باید توسط افراد متخصص چک شود.

حتماً به این نکته دقت کنید که تعمیر، نگهداری و سرویس کردن تمام آسانسورها و سیستم های بالابر باید توسط افراد حرفه ای و آشنا به تاسیسات ساختمان صورت گیرد.

طراحی آسانسور
با توجه به اینکه کاربران آسانسور ساکنین اصلی ساختمان هستند یا افرادی دیگر، طراحی آسانسور، مکان نصب، ابعاد و سرعت آن متفاوت می باشد.

کاربرد و زیبایی آسانسور در کنار ایمنی آن معنا پیدا می کنند، از این رو آسانسوری را برای ساختمان خود طراحی و اجرا کنید که علاوه بر اینکه ساختمان را زیبا جلوه می دهد، افراد هنگام استفاده از آن اطمینان خاطر داشته باشند.

فرقی نمی کند ساختمان شما مدرن باشد یا قدیمی، در هر صورت سیستم آسانسور باید با طراحی داخلی ساختمان شما همخوانی و سازگاری داشته باشد.

برای اینکه بدانید چه آسانسوری با ساختمان شما همخوانی دارد و آن را زیباتر می کند می توانید از معماران و طراحان داخلی کمک بگیرید.

این افراد با تخصص خود با طراحان آسانسور ارتباط برقرار کرده و ایده های خود را به اشتراک می گذارند، در نتیجه بهترین طرح را به شما معرفی خواهند نمود.

در حال حاضر آسانسورهای شیشه ای محبوب ترین نوع آسانسور در آسمان خراش های بلند هستند زیرا هنگامی که در آن ها ایستاده اید می توانید زیر پای خود را به تماشا بنشینید.

منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;