نخستین قراردادهای برق تحویل مشتریان شد

نخستین قراردادهای برق معامله شده در سه نماد بار پیک روزانه 19، 20 و21 فروردین ماه 92 در تاریخ های مذکور به مشتریان تحویل داده شد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، محمد حسین عسگری ريیس اداره عملیات بورس انرژی با بیان مطلب فوق گفت: شرکت مدیریت شبکه برق ایران نخستین معاملات انجام شده در بورس انرژی مربوط به نماد بار پیک روزانه 19 فروردین 92 را در تاریخ مذکور تحویل خریداران داده است.

وی افزود: در نماد مذکور طی 6 روز کاری، در قالب69 معامله، 714 قرارداد سلف موازی استاندارد برق معادل2 هزار و 856مگاوات ساعت برق در بورس انرژی عرضه شده است.

عسگری اظهار كرد: معاملات نماد بار پیک روزانه 20 فروردین نیز در روز 17 فروردین متوقف شده است و طی 60 معامله، 591 قرارداد معادل 2 هزار و 364مگاوات ساعت برق تحویل خریداران شده است.

وی درباره جزئیات برق خریداری شده بار پیک روزانه 21 فروردین گفت: معامله این نماد در قالب 75 معامله با 675 قرارداد معادل 2 هزار و 700مگاوات ساعت، در روز

18 فروردین متوقف شده است که در ساعات بار پیک ديروز به مشتریان تحویل شد.

ريیس اداره عملیات بازار بورس انرژی با اشاره به اینکه معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد برق در چارچوب قوانین و مقررات وزارت نیرو محدوده نوسان ندارد، درباره کل میزان داد و ستد برق از ابتدای راه‌اندازی بورس انرژی گفت: از ابتدای راه‌اندازی بورس انرژی در 18 روز کاری در قالب 562 معامله، 6 هزار و 908 قرارداد سلف موازی استاندارد برق معادل 27 هزار و 624 مگاوات ساعت به ارزش 9 میلیارد و 890 میلیون ریال داد و ستد شده است.

وی درباره شرایط خریداران و فروشندگان برق گفت: در فاز اول با هماهنگی وزارت نیرو 15 نیروگاه خصوصی مجاز به عرضه برق در بورس انرژی شدند و 11 شرکت توزیع نیروی برق نیز خریداران معاملات برق در بورس انرژی را تشکیل می‌‌دهند و حجم قابل عرضه در هر ساعت معادل 3 هزار و 752 مگاوات است که شرکت‌های توزیع به عنوان خریدار با توجه به اعتبار اختصاص یافته امکان معامله در نمادهای مختلف را دارند.

وی در ادامه افزود: با انجام هماهنگی‏های لازم با وزارت نیرو و سازمان بورس و اوراق بهادار در حال برنامه‏ریزی برای حضور مصرف‏کنندگان بزرگ برق و شرکت‏های خرده‏فروشی برق در بورس انرژی هستیم. عسگری همچنین با اشاره به صدور مجوز فعالیت 30 شرکت کارگزاری فعال در بورس انرژی توسط سازمان بورس اوراق بهادار گفت: از 30 شرکت کارگزاری دارای مجوز فعالیت در بورس انرژی تا کنون 8 کارگزاری به عنوان عرضه‌کننده کالای برق و 15 کارگزاری نیز به عنوان خریدار اين کالا مشغول به فعالیت بوده‏اند.

ريیس اداره عملیات بازار بورس انرژی در پایان درباره کالاهای عرضه شده در بازار فیزیکی بورس انرژی اظهار کرد: تا به امروز در بازار فیزیکی تابلوی سایر حامل‌های انرژی 600 تن قطران واحد کک‌سازی زرند کرمان به ارزش 6 میلیارد ریال و 200 تن زغال سنگ شرکت معادن کرمان به ارزش 200 میلیون ریال معامله شده است.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;