میزان افزایش تراز آب دریای خزر

به گزارش تاسیسات نیوز، مدير مرکز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر با اشاره به اينکه در 20 سال گذشته شاهد پسروي آب درياي خزر بوديم اما در 6 ماه گذشته تراز آب درياي خزر بيش از 11سانتي متر افزايش يافته است،گفت: پيش بيني مي شود در سه سال آينده شاهد افزايش 42 سانتي متري تراز آب درياي خزر باشيم.




به گزارش روز يکشنبه ايرنا از وزارت نيرو، «داريوش يوسفي کبريا» با بيان اينکه مرکز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر مسئوليت بررسي نوسانات سطح تراز آب درياي خزر را در ابعاد ملي و منطقه اي به عهده دارد، افزود: امروز جلسه هم انديشي با حضور متخصصان دستگاه هاي ذيربط و تعدادي از اساتيد برجسته دانشگاهي برگزار شد تا اين مهم مورد بررسي و راهکارهاي مناسب ارائه شود.

 

 

 

يوسفي با اشاره به برخورداري 865 کيلومتري کشورمان از ساحل درياي خزر و آثار سوء پسروي و پيشروي آب دريا از جمله خسارات مالي، جاني و آسيب جدي به اکوسيستم آبي گفت: در دهه 1370 با افزايش 2.5 متري سطح آب دريا مواجه شديم که کشورهاي منطقه بيش از 15 هزار ميليارد ريال خسارت ديدند.
مدير مرکز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر گفت: درياي خزر داراي هفت هزار کيلومتر ساحل و 400 هزار کيلومترمربع وسعت است که عمده آب آن از طريق رودخانه ولگا تأمين مي شود و ميزان شوري آب آن حدود 12 گرم در ليتر است.
وي قدمت اين دريا را بيش از 10 ميليون سال ذکر کرد و افزود: از 12 هزار سال قبل شاهد نوسانات دريا هستيم و اين نوسانات همچنان ادامه دارد.
يوسفي افزود: دستگاه هاي متعددي در سطح ملي و کشورهاي منطقه داده هاي آبي و هواشناسي درياي خزر را ثبت، ضبط و پردازش مي کنند که اين امر سبب ناهمخواني اين داده ها شده است که در اين راستا اين مرکز در سطح ملي تلاش دارد تا بستر همخواني اين داده ها را فراهم کند.
به گزارش ايرنا، مرکز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر از سال 1375 وظيفه تعريف پروژه ها و فعاليت هاي مرتبط با طرح مطالعه نوسانات درياي خزر و نظارت تخصصي بر مطالعات و تحقيقات را عهده دار است.
انجام مطالعه و تحقيق در زمينه هاي مختلف منابع آبي در درياي خزر و همچنين حوضه آبريز آن، با همکاري مراکز پژوهشي و تحقيقاتي داخل و خارج از کشور به ويژه کشورهاي ساحلي خزر در جهت توسعه تحقيقات بنيادي و کاربردي و نيز استفاده بهينه از ظرفيت هاي اين منبع آبي، از اهداف تشکيل اين مرکز است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;