مهمترین عامل طول عمر مفید ساختمان‌ها

به گزارش تاسیسات نیوز، دستورالعمل پیشنهادی اجرایی مبحث ۲۲مقررات ملی ساختمان در بخش معماری به همت گروه و کار گروه تخصصی معماری شورای مرکزی منتشر گردید.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در رابطه با دستورالعمل پیشنهادی اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان اظهار داشت : ساختمان ها نیز مانند انسان پس از تولد و در طول زمان به مراقبت نگهداری و توجه نیاز دارند با گذشت زمان به تدریج ویژگی ها و کارایی ساختمان تقلیل یافته و از سوی دیگر حاشیه ایمنی آن کاهش می یابد.


وقتی این ویژگی ها به سطح وظیفه رسید و از آن تنزل کرد عمر مفید ساختمان به پایان میرسد و بهره وری ساختمان کاهش می یابد و در این میان اتلاف سرمایه های ملی به وقوع می پیوندند که رقم قابل توجهی از آن در صنعت ساختمان هزینه می گردد.


مهندس رجبی در ادامه گفت:بررسی استانداردهای جهانی نشان می‌دهد که طول عمر مفید ساختمان ها به عوامل متنوعی وابسته است که یکی از مهمترین دلایل آن توجه به مبحث تعمیر و نگهداری اصولی در ساختمان است.


تعمیر و نگهداری ساختمان از جمله مباحثی است که علیرغم اهمیت وافر آن گونه که شایسته است در ایران مورد توجه و مداقه قرار نگرفته است در حالی که مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تحت عنوان مراقبت و نگهداری از ساختمان ها قریب چهار سال است که ابلاغ شده اما به دلایل مختلفی از جمله کلی بودن و عدم تجویز راهکارهای خاص در رشته‌های مختلف آن گونه که مدنظر است کاربردی نبوده و مورد استفاده قرار نگرفته است در این راستا گروه تخصصی معماری دوره هفتم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در اقدامی شایسته به ایجاد چک لیستهای در حوزه معماری پرداخته است که امیدوارم سایر گروه‌های تخصصی نیز به کاربردی کردن این مبحث در رشته خود و استخراج چک لیست های مرتبط بپردازند تا از این طریق این مهم به مرحله اجرا برسد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;